Analisis keperluan latihan di kalangan pelajar berprestasi kurang memuaskan di fakulti pengurusan dan pembangunan sumber manusia, Universiti Teknologi Malaysia, Skudai, Johor

Kajian ini bertujuan mengenalpasti profil dan personaliti pelajar yang berprestasi kurang memuaskan di FPPSM, faktor-faktor yang mempengaruhi pembelajaran mereka dan jenis-jeis latihan yang diperlukan. Responden terdiri daripada keseluruhan pelajar FPPSM yang memperolehi skor CGPA kurang dari 2.5. K...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Bakri, Norhani, Ab. Rahman, Hamidah, Abd. Razak, Noor Zainab, Ahmad Khalid, Aminah
Format: Monograph
Language:English
Published: Universiti Teknologi Malaysia 2004
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/2847/1/75006.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/2847/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Teknologi Malaysia
Language: English
Description
Summary:Kajian ini bertujuan mengenalpasti profil dan personaliti pelajar yang berprestasi kurang memuaskan di FPPSM, faktor-faktor yang mempengaruhi pembelajaran mereka dan jenis-jeis latihan yang diperlukan. Responden terdiri daripada keseluruhan pelajar FPPSM yang memperolehi skor CGPA kurang dari 2.5. Kaedah pengumpulan data dijalankan dengan menggunakan perisian Statistical Package Social Science (SPSS). Kebolehpercayaan (reliability) borang soal selidik adalah 0.659. Hasil kajian mendapati bahawa kebanyakan pelajar berprestasi kurang memuaskan di FPPSM terdiri daripada pelajar Melayu, berasal dari kawasan luar bandar / pekan kecil dengan tahap sosio ekonomi keluarga yang rendah. Majoriti daripada mereka mempunyai personaliti introvert serta menghadapi masalah untuk menyesuaikan diri dengan teknik belajar di IPT, kurang daya usaha dan memandang rendah terhadap kemampuan diri. Kebanyakan mereka memerlukan latihan bimbingan kerjaya, kursus pengurusan masa, kursus komunikasi berkesan dan kemahiran belajar yang berkesan. Pihak UTM amnya dan FPPSM, khususnya perlu sentiasa memantau dan membimbing pelajar secara konsisten dan berterusan bagi memastikan mereka dapat menyesuaikan diri dengan sistem pembelajaran di UTM dengan sikap yang positif melalui kaedah pembelajaran yang betul.