Konsepsi alternatif bagi topik prinsip archimedes dalam kalangan bakal guru fizik Universiti Teknologi Malaysia

Kajian ini bertujuan mengenalpasti konsepsi alternatif yang wujud dalam topik prinsip Archimedes dalam kalangan bakal guru fizik UTM. Sampel kajian terdiri daripada 47 orang responden dalam jurusan Sarjana Muda Sains serta Pendidikan (Fizik) dan Sarjana Muda Sains dan Komputer serta Pendidikan (Fiz...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Phang, Fatin Aliah, Bunyamin, Muhammad Abd Hadi
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2011
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/28546/1/FP%20EDUPRES%202011%20Abd%20Hadi%20%20BM.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/28546/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Teknologi Malaysia
Language: English
id my.utm.28546
record_format eprints
spelling my.utm.285462013-03-20T04:27:21Z http://eprints.utm.my/id/eprint/28546/ Konsepsi alternatif bagi topik prinsip archimedes dalam kalangan bakal guru fizik Universiti Teknologi Malaysia Phang, Fatin Aliah Bunyamin, Muhammad Abd Hadi L Education (General) Kajian ini bertujuan mengenalpasti konsepsi alternatif yang wujud dalam topik prinsip Archimedes dalam kalangan bakal guru fizik UTM. Sampel kajian terdiri daripada 47 orang responden dalam jurusan Sarjana Muda Sains serta Pendidikan (Fizik) dan Sarjana Muda Sains dan Komputer serta Pendidikan (Fizik). Ujian Penguasaan Konsep Keapungan digunapakai dan terdiri daripada bahagian maklumat diri serta soalan-soalan berkaitan prinsip Archimedes. Bagi menganalisis jawapan responden, satu skema jawapan telah disediakan dan disahkan oleh pakar bidang. Kajian ini mendapati bakal guru fizik UTM mempunyai konsepsi alternatif dalam konsep keapungan dan menariknya, bakal guru fizik UTM yang telah menjalani LM mempunyai konsepsi alternatif yang kurang berbanding yang belum menjalaninya. Selain itu, bakal guru fizik UTM juga didapati mempunyai konsepsi alternatif yang amat tinggi dalam item yang mengukur hubungan antara daya tujah dengan jisim objek. Namun, kesemua responden tidak mempunyai konsepsi alternatif dalam item yang mengukur hubungan antara daya tujah dengan berat bendalir tersesar. Kajian ini mencadangkan agar bakal guru fizik UTM didedahkan dengan kaedah pengajaran secara kefahaman konseptual dalam prinsip Archimedes dan melaksanakan eksperimen prinsip Archimedes dengan mengkaji hubungan antara daya tujah dengan isipadu objek, jisim objek, ketumpatan bendalir dan kedalaman objek tenggelam. 2011 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/28546/1/FP%20EDUPRES%202011%20Abd%20Hadi%20%20BM.pdf Phang, Fatin Aliah and Bunyamin, Muhammad Abd Hadi (2011) Konsepsi alternatif bagi topik prinsip archimedes dalam kalangan bakal guru fizik Universiti Teknologi Malaysia. In: Education Postgraduate Research Seminar: Towards Inculcating Knowledge & Education Culture, 14th – 15th December 2011, Faculty Of Education, Universiti Teknologi Malaysia.
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Phang, Fatin Aliah
Bunyamin, Muhammad Abd Hadi
Konsepsi alternatif bagi topik prinsip archimedes dalam kalangan bakal guru fizik Universiti Teknologi Malaysia
description Kajian ini bertujuan mengenalpasti konsepsi alternatif yang wujud dalam topik prinsip Archimedes dalam kalangan bakal guru fizik UTM. Sampel kajian terdiri daripada 47 orang responden dalam jurusan Sarjana Muda Sains serta Pendidikan (Fizik) dan Sarjana Muda Sains dan Komputer serta Pendidikan (Fizik). Ujian Penguasaan Konsep Keapungan digunapakai dan terdiri daripada bahagian maklumat diri serta soalan-soalan berkaitan prinsip Archimedes. Bagi menganalisis jawapan responden, satu skema jawapan telah disediakan dan disahkan oleh pakar bidang. Kajian ini mendapati bakal guru fizik UTM mempunyai konsepsi alternatif dalam konsep keapungan dan menariknya, bakal guru fizik UTM yang telah menjalani LM mempunyai konsepsi alternatif yang kurang berbanding yang belum menjalaninya. Selain itu, bakal guru fizik UTM juga didapati mempunyai konsepsi alternatif yang amat tinggi dalam item yang mengukur hubungan antara daya tujah dengan jisim objek. Namun, kesemua responden tidak mempunyai konsepsi alternatif dalam item yang mengukur hubungan antara daya tujah dengan berat bendalir tersesar. Kajian ini mencadangkan agar bakal guru fizik UTM didedahkan dengan kaedah pengajaran secara kefahaman konseptual dalam prinsip Archimedes dan melaksanakan eksperimen prinsip Archimedes dengan mengkaji hubungan antara daya tujah dengan isipadu objek, jisim objek, ketumpatan bendalir dan kedalaman objek tenggelam.
format Conference or Workshop Item
author Phang, Fatin Aliah
Bunyamin, Muhammad Abd Hadi
author_facet Phang, Fatin Aliah
Bunyamin, Muhammad Abd Hadi
author_sort Phang, Fatin Aliah
title Konsepsi alternatif bagi topik prinsip archimedes dalam kalangan bakal guru fizik Universiti Teknologi Malaysia
title_short Konsepsi alternatif bagi topik prinsip archimedes dalam kalangan bakal guru fizik Universiti Teknologi Malaysia
title_full Konsepsi alternatif bagi topik prinsip archimedes dalam kalangan bakal guru fizik Universiti Teknologi Malaysia
title_fullStr Konsepsi alternatif bagi topik prinsip archimedes dalam kalangan bakal guru fizik Universiti Teknologi Malaysia
title_full_unstemmed Konsepsi alternatif bagi topik prinsip archimedes dalam kalangan bakal guru fizik Universiti Teknologi Malaysia
title_sort konsepsi alternatif bagi topik prinsip archimedes dalam kalangan bakal guru fizik universiti teknologi malaysia
publishDate 2011
url http://eprints.utm.my/id/eprint/28546/1/FP%20EDUPRES%202011%20Abd%20Hadi%20%20BM.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/28546/
_version_ 1643648107117805568