Konsepsi alternatif bagi topik prinsip archimedes dalam kalangan bakal guru fizik Universiti Teknologi Malaysia
Kajian ini bertujuan mengenalpasti konsepsi alternatif yang wujud dalam topik prinsip Archimedes dalam kalangan bakal guru fizik UTM. Sampel kajian terdiri daripada 47 orang responden dalam jurusan Sarjana Muda Sains serta Pendidikan (Fizik) dan Sarjana Muda Sains dan Komputer serta Pendidikan (Fiz...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Language: | English |
Published: |
2011
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.utm.my/id/eprint/28546/1/FP%20EDUPRES%202011%20Abd%20Hadi%20%20BM.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/28546/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Teknologi Malaysia |
Language: | English |
id |
my.utm.28546 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.utm.285462013-03-20T04:27:21Z http://eprints.utm.my/id/eprint/28546/ Konsepsi alternatif bagi topik prinsip archimedes dalam kalangan bakal guru fizik Universiti Teknologi Malaysia Phang, Fatin Aliah Bunyamin, Muhammad Abd Hadi L Education (General) Kajian ini bertujuan mengenalpasti konsepsi alternatif yang wujud dalam topik prinsip Archimedes dalam kalangan bakal guru fizik UTM. Sampel kajian terdiri daripada 47 orang responden dalam jurusan Sarjana Muda Sains serta Pendidikan (Fizik) dan Sarjana Muda Sains dan Komputer serta Pendidikan (Fizik). Ujian Penguasaan Konsep Keapungan digunapakai dan terdiri daripada bahagian maklumat diri serta soalan-soalan berkaitan prinsip Archimedes. Bagi menganalisis jawapan responden, satu skema jawapan telah disediakan dan disahkan oleh pakar bidang. Kajian ini mendapati bakal guru fizik UTM mempunyai konsepsi alternatif dalam konsep keapungan dan menariknya, bakal guru fizik UTM yang telah menjalani LM mempunyai konsepsi alternatif yang kurang berbanding yang belum menjalaninya. Selain itu, bakal guru fizik UTM juga didapati mempunyai konsepsi alternatif yang amat tinggi dalam item yang mengukur hubungan antara daya tujah dengan jisim objek. Namun, kesemua responden tidak mempunyai konsepsi alternatif dalam item yang mengukur hubungan antara daya tujah dengan berat bendalir tersesar. Kajian ini mencadangkan agar bakal guru fizik UTM didedahkan dengan kaedah pengajaran secara kefahaman konseptual dalam prinsip Archimedes dan melaksanakan eksperimen prinsip Archimedes dengan mengkaji hubungan antara daya tujah dengan isipadu objek, jisim objek, ketumpatan bendalir dan kedalaman objek tenggelam. 2011 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/28546/1/FP%20EDUPRES%202011%20Abd%20Hadi%20%20BM.pdf Phang, Fatin Aliah and Bunyamin, Muhammad Abd Hadi (2011) Konsepsi alternatif bagi topik prinsip archimedes dalam kalangan bakal guru fizik Universiti Teknologi Malaysia. In: Education Postgraduate Research Seminar: Towards Inculcating Knowledge & Education Culture, 14th – 15th December 2011, Faculty Of Education, Universiti Teknologi Malaysia. |
institution |
Universiti Teknologi Malaysia |
building |
UTM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Teknologi Malaysia |
content_source |
UTM Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.utm.my/ |
language |
English |
topic |
L Education (General) |
spellingShingle |
L Education (General) Phang, Fatin Aliah Bunyamin, Muhammad Abd Hadi Konsepsi alternatif bagi topik prinsip archimedes dalam kalangan bakal guru fizik Universiti Teknologi Malaysia |
description |
Kajian ini bertujuan mengenalpasti konsepsi alternatif yang wujud dalam topik prinsip Archimedes dalam kalangan bakal guru fizik UTM. Sampel kajian terdiri daripada 47 orang
responden dalam jurusan Sarjana Muda Sains serta Pendidikan (Fizik) dan Sarjana Muda Sains dan Komputer serta Pendidikan (Fizik). Ujian Penguasaan Konsep Keapungan digunapakai dan
terdiri daripada bahagian maklumat diri serta soalan-soalan berkaitan prinsip Archimedes. Bagi menganalisis jawapan responden, satu skema jawapan telah disediakan dan disahkan oleh pakar bidang. Kajian ini mendapati bakal guru fizik UTM mempunyai konsepsi alternatif dalam konsep keapungan dan menariknya, bakal guru fizik UTM yang telah menjalani LM mempunyai konsepsi alternatif yang kurang berbanding yang belum menjalaninya. Selain itu, bakal guru fizik UTM juga didapati mempunyai konsepsi alternatif yang amat tinggi dalam item yang mengukur hubungan antara daya tujah dengan jisim objek. Namun, kesemua responden tidak mempunyai konsepsi alternatif dalam item yang mengukur hubungan antara daya tujah dengan berat bendalir tersesar. Kajian ini mencadangkan agar bakal guru fizik UTM didedahkan dengan
kaedah pengajaran secara kefahaman konseptual dalam prinsip Archimedes dan melaksanakan eksperimen prinsip Archimedes dengan mengkaji hubungan antara daya tujah dengan isipadu objek, jisim objek, ketumpatan bendalir dan kedalaman objek tenggelam. |
format |
Conference or Workshop Item |
author |
Phang, Fatin Aliah Bunyamin, Muhammad Abd Hadi |
author_facet |
Phang, Fatin Aliah Bunyamin, Muhammad Abd Hadi |
author_sort |
Phang, Fatin Aliah |
title |
Konsepsi alternatif bagi topik prinsip archimedes dalam kalangan bakal guru fizik Universiti Teknologi Malaysia |
title_short |
Konsepsi alternatif bagi topik prinsip archimedes dalam kalangan bakal guru fizik Universiti Teknologi Malaysia |
title_full |
Konsepsi alternatif bagi topik prinsip archimedes dalam kalangan bakal guru fizik Universiti Teknologi Malaysia |
title_fullStr |
Konsepsi alternatif bagi topik prinsip archimedes dalam kalangan bakal guru fizik Universiti Teknologi Malaysia |
title_full_unstemmed |
Konsepsi alternatif bagi topik prinsip archimedes dalam kalangan bakal guru fizik Universiti Teknologi Malaysia |
title_sort |
konsepsi alternatif bagi topik prinsip archimedes dalam kalangan bakal guru fizik universiti teknologi malaysia |
publishDate |
2011 |
url |
http://eprints.utm.my/id/eprint/28546/1/FP%20EDUPRES%202011%20Abd%20Hadi%20%20BM.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/28546/ |
_version_ |
1643648107117805568 |