Hubungan tahap motivasi dengan strategi pembelajaran bahasa arab dalam kalangan pelajar Sekolah menengah agama Terengganu
Beberapa kajian menunjukkan penggunaan Strategi Pembelajaran Bahasa (SPB) dipengaruhi oleh Motivasi Pembelajaran Bahasa (Oxford dan Nyikos, 1989; Prokop, 1989; Okada et al. 1999). Kertas ini memerihalkan dapatan kajian mengenai penggunaan SPB oleh pelajar bahasa Arab berdasarkan tahap motivasi pembe...
Saved in:
Main Authors: | , , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English English |
Published: |
Penerbit UTM Press
2010
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.utm.my/id/eprint/31724/1/ZamriMahamod2010_HubunganTahapMotivasiDenganStrategi.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/31724/2/127 http://eprints.utm.my/id/eprint/31724/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Teknologi Malaysia |
Language: | English English |
id |
my.utm.31724 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.utm.317242017-11-01T04:17:19Z http://eprints.utm.my/id/eprint/31724/ Hubungan tahap motivasi dengan strategi pembelajaran bahasa arab dalam kalangan pelajar Sekolah menengah agama Terengganu Mat Teh, Kamarul Shukri Embi, Mohamed Amin Nik Yusoff, Nik Mohd. Rahimi Mahamod , Zamri L Education (General) LB1603 Secondary Education. High schools Beberapa kajian menunjukkan penggunaan Strategi Pembelajaran Bahasa (SPB) dipengaruhi oleh Motivasi Pembelajaran Bahasa (Oxford dan Nyikos, 1989; Prokop, 1989; Okada et al. 1999). Kertas ini memerihalkan dapatan kajian mengenai penggunaan SPB oleh pelajar bahasa Arab berdasarkan tahap motivasi pembelajaran bahasa. Subjek kajian yang dipilih secara rawak terdiri daripada 457 orang pelajar di 13 buah sekolah menengah agama di Terengganu. Data dikumpulkan dengan menggunakan soal selidik yang diubah suai daripada SILL (Oxford, 1990) dan bahagian soal selidik motivasi daripada Affective Survey (Ehrman & Oxford, 1991). Hasil kajian menunjukkan bahawa tahap motivasi pelajar adalah sederhana dan pelajar bermotivasi tinggi lebih kerap menggunakan SPB berbanding pelajar bermotivasi rendah. Penerbit UTM Press 2010-05 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/31724/1/ZamriMahamod2010_HubunganTahapMotivasiDenganStrategi.pdf text/html en http://eprints.utm.my/id/eprint/31724/2/127 Mat Teh, Kamarul Shukri and Embi, Mohamed Amin and Nik Yusoff, Nik Mohd. Rahimi and Mahamod , Zamri (2010) Hubungan tahap motivasi dengan strategi pembelajaran bahasa arab dalam kalangan pelajar Sekolah menengah agama Terengganu. Jurnal Teknologi (Sains Sosial), 52 . 57-67 . ISSN 0127-9696 (Print); 2180-3722 (Electronic) DOI:10.11113/jt.v52.137 |
institution |
Universiti Teknologi Malaysia |
building |
UTM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Teknologi Malaysia |
content_source |
UTM Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.utm.my/ |
language |
English English |
topic |
L Education (General) LB1603 Secondary Education. High schools |
spellingShingle |
L Education (General) LB1603 Secondary Education. High schools Mat Teh, Kamarul Shukri Embi, Mohamed Amin Nik Yusoff, Nik Mohd. Rahimi Mahamod , Zamri Hubungan tahap motivasi dengan strategi pembelajaran bahasa arab dalam kalangan pelajar Sekolah menengah agama Terengganu |
description |
Beberapa kajian menunjukkan penggunaan Strategi Pembelajaran Bahasa (SPB) dipengaruhi oleh Motivasi Pembelajaran Bahasa (Oxford dan Nyikos, 1989; Prokop, 1989; Okada et al. 1999). Kertas ini memerihalkan dapatan kajian mengenai penggunaan SPB oleh pelajar bahasa Arab berdasarkan tahap motivasi pembelajaran bahasa. Subjek kajian yang dipilih secara rawak terdiri daripada 457 orang pelajar di 13 buah sekolah menengah agama di Terengganu. Data dikumpulkan dengan menggunakan soal selidik yang diubah suai daripada SILL (Oxford, 1990) dan bahagian soal selidik motivasi daripada Affective Survey (Ehrman & Oxford, 1991). Hasil kajian menunjukkan bahawa tahap motivasi pelajar adalah sederhana dan pelajar bermotivasi tinggi lebih kerap menggunakan SPB berbanding pelajar bermotivasi rendah. |
format |
Article |
author |
Mat Teh, Kamarul Shukri Embi, Mohamed Amin Nik Yusoff, Nik Mohd. Rahimi Mahamod , Zamri |
author_facet |
Mat Teh, Kamarul Shukri Embi, Mohamed Amin Nik Yusoff, Nik Mohd. Rahimi Mahamod , Zamri |
author_sort |
Mat Teh, Kamarul Shukri |
title |
Hubungan tahap motivasi dengan strategi pembelajaran bahasa arab dalam kalangan pelajar Sekolah menengah agama Terengganu |
title_short |
Hubungan tahap motivasi dengan strategi pembelajaran bahasa arab dalam kalangan pelajar Sekolah menengah agama Terengganu |
title_full |
Hubungan tahap motivasi dengan strategi pembelajaran bahasa arab dalam kalangan pelajar Sekolah menengah agama Terengganu |
title_fullStr |
Hubungan tahap motivasi dengan strategi pembelajaran bahasa arab dalam kalangan pelajar Sekolah menengah agama Terengganu |
title_full_unstemmed |
Hubungan tahap motivasi dengan strategi pembelajaran bahasa arab dalam kalangan pelajar Sekolah menengah agama Terengganu |
title_sort |
hubungan tahap motivasi dengan strategi pembelajaran bahasa arab dalam kalangan pelajar sekolah menengah agama terengganu |
publisher |
Penerbit UTM Press |
publishDate |
2010 |
url |
http://eprints.utm.my/id/eprint/31724/1/ZamriMahamod2010_HubunganTahapMotivasiDenganStrategi.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/31724/2/127 http://eprints.utm.my/id/eprint/31724/ |
_version_ |
1643648838942064640 |