Hubungan tahap motivasi dengan strategi pembelajaran bahasa arab dalam kalangan pelajar Sekolah menengah agama Terengganu

Beberapa kajian menunjukkan penggunaan Strategi Pembelajaran Bahasa (SPB) dipengaruhi oleh Motivasi Pembelajaran Bahasa (Oxford dan Nyikos, 1989; Prokop, 1989; Okada et al. 1999). Kertas ini memerihalkan dapatan kajian mengenai penggunaan SPB oleh pelajar bahasa Arab berdasarkan tahap motivasi pembe...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Mat Teh, Kamarul Shukri, Embi, Mohamed Amin, Nik Yusoff, Nik Mohd. Rahimi, Mahamod , Zamri
Format: Article
Language:English
English
Published: Penerbit UTM Press 2010
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/31724/1/ZamriMahamod2010_HubunganTahapMotivasiDenganStrategi.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/31724/2/127
http://eprints.utm.my/id/eprint/31724/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Teknologi Malaysia
Language: English
English
id my.utm.31724
record_format eprints
spelling my.utm.317242017-11-01T04:17:19Z http://eprints.utm.my/id/eprint/31724/ Hubungan tahap motivasi dengan strategi pembelajaran bahasa arab dalam kalangan pelajar Sekolah menengah agama Terengganu Mat Teh, Kamarul Shukri Embi, Mohamed Amin Nik Yusoff, Nik Mohd. Rahimi Mahamod , Zamri L Education (General) LB1603 Secondary Education. High schools Beberapa kajian menunjukkan penggunaan Strategi Pembelajaran Bahasa (SPB) dipengaruhi oleh Motivasi Pembelajaran Bahasa (Oxford dan Nyikos, 1989; Prokop, 1989; Okada et al. 1999). Kertas ini memerihalkan dapatan kajian mengenai penggunaan SPB oleh pelajar bahasa Arab berdasarkan tahap motivasi pembelajaran bahasa. Subjek kajian yang dipilih secara rawak terdiri daripada 457 orang pelajar di 13 buah sekolah menengah agama di Terengganu. Data dikumpulkan dengan menggunakan soal selidik yang diubah suai daripada SILL (Oxford, 1990) dan bahagian soal selidik motivasi daripada Affective Survey (Ehrman & Oxford, 1991). Hasil kajian menunjukkan bahawa tahap motivasi pelajar adalah sederhana dan pelajar bermotivasi tinggi lebih kerap menggunakan SPB berbanding pelajar bermotivasi rendah. Penerbit UTM Press 2010-05 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/31724/1/ZamriMahamod2010_HubunganTahapMotivasiDenganStrategi.pdf text/html en http://eprints.utm.my/id/eprint/31724/2/127 Mat Teh, Kamarul Shukri and Embi, Mohamed Amin and Nik Yusoff, Nik Mohd. Rahimi and Mahamod , Zamri (2010) Hubungan tahap motivasi dengan strategi pembelajaran bahasa arab dalam kalangan pelajar Sekolah menengah agama Terengganu. Jurnal Teknologi (Sains Sosial), 52 . 57-67 . ISSN 0127-9696 (Print); 2180-3722 (Electronic) DOI:10.11113/jt.v52.137
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
English
topic L Education (General)
LB1603 Secondary Education. High schools
spellingShingle L Education (General)
LB1603 Secondary Education. High schools
Mat Teh, Kamarul Shukri
Embi, Mohamed Amin
Nik Yusoff, Nik Mohd. Rahimi
Mahamod , Zamri
Hubungan tahap motivasi dengan strategi pembelajaran bahasa arab dalam kalangan pelajar Sekolah menengah agama Terengganu
description Beberapa kajian menunjukkan penggunaan Strategi Pembelajaran Bahasa (SPB) dipengaruhi oleh Motivasi Pembelajaran Bahasa (Oxford dan Nyikos, 1989; Prokop, 1989; Okada et al. 1999). Kertas ini memerihalkan dapatan kajian mengenai penggunaan SPB oleh pelajar bahasa Arab berdasarkan tahap motivasi pembelajaran bahasa. Subjek kajian yang dipilih secara rawak terdiri daripada 457 orang pelajar di 13 buah sekolah menengah agama di Terengganu. Data dikumpulkan dengan menggunakan soal selidik yang diubah suai daripada SILL (Oxford, 1990) dan bahagian soal selidik motivasi daripada Affective Survey (Ehrman & Oxford, 1991). Hasil kajian menunjukkan bahawa tahap motivasi pelajar adalah sederhana dan pelajar bermotivasi tinggi lebih kerap menggunakan SPB berbanding pelajar bermotivasi rendah.
format Article
author Mat Teh, Kamarul Shukri
Embi, Mohamed Amin
Nik Yusoff, Nik Mohd. Rahimi
Mahamod , Zamri
author_facet Mat Teh, Kamarul Shukri
Embi, Mohamed Amin
Nik Yusoff, Nik Mohd. Rahimi
Mahamod , Zamri
author_sort Mat Teh, Kamarul Shukri
title Hubungan tahap motivasi dengan strategi pembelajaran bahasa arab dalam kalangan pelajar Sekolah menengah agama Terengganu
title_short Hubungan tahap motivasi dengan strategi pembelajaran bahasa arab dalam kalangan pelajar Sekolah menengah agama Terengganu
title_full Hubungan tahap motivasi dengan strategi pembelajaran bahasa arab dalam kalangan pelajar Sekolah menengah agama Terengganu
title_fullStr Hubungan tahap motivasi dengan strategi pembelajaran bahasa arab dalam kalangan pelajar Sekolah menengah agama Terengganu
title_full_unstemmed Hubungan tahap motivasi dengan strategi pembelajaran bahasa arab dalam kalangan pelajar Sekolah menengah agama Terengganu
title_sort hubungan tahap motivasi dengan strategi pembelajaran bahasa arab dalam kalangan pelajar sekolah menengah agama terengganu
publisher Penerbit UTM Press
publishDate 2010
url http://eprints.utm.my/id/eprint/31724/1/ZamriMahamod2010_HubunganTahapMotivasiDenganStrategi.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/31724/2/127
http://eprints.utm.my/id/eprint/31724/
_version_ 1643648838942064640