Faktor-faktor mempengaruhi pencapaian pelajar cemerlang di Universiti Teknologi MARA (UiTM) Kelantan bagi semester Disember 2005-Mei 2006
Matlamat kajian adalah untuk mengenalpasti faktor-faktor yang mempengaruhi pencapaian pelajar cemerlang. Kedua, kajian juga mengkaji apakah faktor-faktor yang akan meningkatkan lagi pencapaian pelajar-pelajar cemerlang ini. Ketiga, kajian mengkaji apakah terdapat perbezaan faktor yang mempengaruhi p...
Saved in:
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Language: | English |
Published: |
2006
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.utm.my/id/eprint/330/2/MeerZharFarouk2006_Faktorfaktormempengaruhipencapaianpelajar.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/330/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Teknologi Malaysia |
Language: | English |
id |
my.utm.330 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.utm.3302017-08-23T04:09:27Z http://eprints.utm.my/id/eprint/330/ Faktor-faktor mempengaruhi pencapaian pelajar cemerlang di Universiti Teknologi MARA (UiTM) Kelantan bagi semester Disember 2005-Mei 2006 Amir Razli, Meer Zhar Farouk Salleh, Muhammad Shukri Yusoff, Mohd. Zahari L Education (General) Matlamat kajian adalah untuk mengenalpasti faktor-faktor yang mempengaruhi pencapaian pelajar cemerlang. Kedua, kajian juga mengkaji apakah faktor-faktor yang akan meningkatkan lagi pencapaian pelajar-pelajar cemerlang ini. Ketiga, kajian mengkaji apakah terdapat perbezaan faktor yang mempengaruhi pencapaian pelajar lelaki dan wanita. Keempat, kajian juga melihat perkaitan pencapaian akademik pelajar dengan tahap pergaulan mereka. Sample kajian terdiri daripada 62% iaitu seramai 110 orang pelajar daripada semester 2 sehingga 7 diploma dan ijazah yang mempunyai pencapaian Purata Nilai Gred Keseluruhan (PNGK) 3.5 dan keatas di UiTM Kampus Kelantan. Instrument kajian adalah satu soal selidik yang diedar kepada sampel kajian. Data dianalisa dan diproses dengan menggunakan Statistical Package for Social Sciences (SPSS) versi 12.0. Hasil kajian menunjukan dorongan ibu bapa yang kuat menyumbang sebanyak 88.2% berada pada tahap sangat kuat dan kuat. Manakala dorangan ahli keluarga menyumbang sebanyak 89 % pada tahap kuat dan sangat kuat dalam memastikan kejayaan pelajar. 2006-08 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/330/2/MeerZharFarouk2006_Faktorfaktormempengaruhipencapaianpelajar.pdf Amir Razli, Meer Zhar Farouk and Salleh, Muhammad Shukri and Yusoff, Mohd. Zahari (2006) Faktor-faktor mempengaruhi pencapaian pelajar cemerlang di Universiti Teknologi MARA (UiTM) Kelantan bagi semester Disember 2005-Mei 2006. In: National Student Development Conference (NASDEC) 2006, 8-9 August 2006, Kuala Lumpur, Malaysia. (Submitted) |
institution |
Universiti Teknologi Malaysia |
building |
UTM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Teknologi Malaysia |
content_source |
UTM Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.utm.my/ |
language |
English |
topic |
L Education (General) |
spellingShingle |
L Education (General) Amir Razli, Meer Zhar Farouk Salleh, Muhammad Shukri Yusoff, Mohd. Zahari Faktor-faktor mempengaruhi pencapaian pelajar cemerlang di Universiti Teknologi MARA (UiTM) Kelantan bagi semester Disember 2005-Mei 2006 |
description |
Matlamat kajian adalah untuk mengenalpasti faktor-faktor yang mempengaruhi pencapaian pelajar cemerlang. Kedua, kajian juga mengkaji apakah faktor-faktor yang akan meningkatkan lagi pencapaian pelajar-pelajar cemerlang ini. Ketiga, kajian mengkaji apakah terdapat perbezaan faktor yang mempengaruhi pencapaian pelajar lelaki dan wanita. Keempat, kajian juga melihat perkaitan pencapaian akademik pelajar dengan tahap pergaulan mereka. Sample kajian terdiri daripada 62% iaitu seramai 110 orang pelajar daripada semester 2 sehingga 7 diploma dan ijazah yang mempunyai pencapaian Purata Nilai Gred Keseluruhan (PNGK) 3.5 dan keatas di UiTM Kampus Kelantan. Instrument kajian adalah satu soal selidik yang diedar kepada sampel kajian. Data dianalisa dan diproses dengan menggunakan Statistical Package for Social Sciences (SPSS) versi 12.0. Hasil kajian menunjukan dorongan ibu bapa yang kuat menyumbang sebanyak 88.2% berada pada tahap sangat kuat dan kuat. Manakala dorangan ahli keluarga menyumbang sebanyak 89 % pada tahap kuat dan sangat kuat dalam memastikan kejayaan pelajar. |
format |
Conference or Workshop Item |
author |
Amir Razli, Meer Zhar Farouk Salleh, Muhammad Shukri Yusoff, Mohd. Zahari |
author_facet |
Amir Razli, Meer Zhar Farouk Salleh, Muhammad Shukri Yusoff, Mohd. Zahari |
author_sort |
Amir Razli, Meer Zhar Farouk |
title |
Faktor-faktor mempengaruhi pencapaian pelajar cemerlang di Universiti Teknologi MARA (UiTM) Kelantan bagi semester Disember 2005-Mei 2006 |
title_short |
Faktor-faktor mempengaruhi pencapaian pelajar cemerlang di Universiti Teknologi MARA (UiTM) Kelantan bagi semester Disember 2005-Mei 2006 |
title_full |
Faktor-faktor mempengaruhi pencapaian pelajar cemerlang di Universiti Teknologi MARA (UiTM) Kelantan bagi semester Disember 2005-Mei 2006 |
title_fullStr |
Faktor-faktor mempengaruhi pencapaian pelajar cemerlang di Universiti Teknologi MARA (UiTM) Kelantan bagi semester Disember 2005-Mei 2006 |
title_full_unstemmed |
Faktor-faktor mempengaruhi pencapaian pelajar cemerlang di Universiti Teknologi MARA (UiTM) Kelantan bagi semester Disember 2005-Mei 2006 |
title_sort |
faktor-faktor mempengaruhi pencapaian pelajar cemerlang di universiti teknologi mara (uitm) kelantan bagi semester disember 2005-mei 2006 |
publishDate |
2006 |
url |
http://eprints.utm.my/id/eprint/330/2/MeerZharFarouk2006_Faktorfaktormempengaruhipencapaianpelajar.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/330/ |
_version_ |
1643643076365778944 |