Pengkelasan tahap pengetahuan pelajar secara pembelajaran adaptif berteknologi hipermedia - satu pendekatan rangkaian neural

Hipermedia merupakan suatu sistem yang menghubungkan maklumat secara tidak linear. Sistem hipermedia terbentuk daripada nod dan pautan, dengan nod mewakili konsep atau idea yang boleh terdiri daripada teks, grafik, animasi, audio, video atau aturcara, manakala pautan pula berperanan sebagai penghubu...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Yusof, Norazah, Samsuri, Paridah, Ahmad, Norbahiah, Mohd. Hashim, Siti Zaiton, Shamsuddin, Siti Mariyam
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit UTM Press 2000
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/3322/1/NorazahYusof2000_PengkelasanTahapPengetahuanPelajarSecara.PDF
http://eprints.utm.my/id/eprint/3322/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Teknologi Malaysia
Language: English
id my.utm.3322
record_format eprints
spelling my.utm.33222017-11-01T04:17:52Z http://eprints.utm.my/id/eprint/3322/ Pengkelasan tahap pengetahuan pelajar secara pembelajaran adaptif berteknologi hipermedia - satu pendekatan rangkaian neural Yusof, Norazah Samsuri, Paridah Ahmad, Norbahiah Mohd. Hashim, Siti Zaiton Shamsuddin, Siti Mariyam QA75 Electronic computers. Computer science Hipermedia merupakan suatu sistem yang menghubungkan maklumat secara tidak linear. Sistem hipermedia terbentuk daripada nod dan pautan, dengan nod mewakili konsep atau idea yang boleh terdiri daripada teks, grafik, animasi, audio, video atau aturcara, manakala pautan pula berperanan sebagai penghubung antara nod. Sistem hipermedia dikenali juga sebagai sistem pembelajaran yang berpusat kepada pelajar. Ini adalah kerana sistem ini memberikan pelajar sepenuh pengawalan ke atas proses pembelajaran, iaitu pelajar bebas memandu penjelajahannya dalam mendapatkan bahan pengajaran. Sistem tutor berkepintaran pula merupakan suatu sistem pengajaran pintar yang cuba meniru kepintaran seorang guru atau pengajar yang menyampaikan bahan pengajaran dengan strategi pengajaran tertentu mengikut tahap pelajar yang berbeza. Terdapat pelbagai teknik dalam menentukan tahap pengetahuan bagi pelajar, dan di antaranya adalah dengan menggunakan kaedah kepintaran buatan. Oleh yang demikian, kertas kerja ini membincangkan teknik rangkaian neural dengan menggunakan rangkaian rambatan balik bagi mengklasifikasikan tahap pengetahuan pelajar berdasarkan kepada kriteria yang terpilih iaitu purata gred kumulatif, masa belajar, skor jawapan, kekerapan meminta bantuan, dan kekerapan ulangkaji. Data terhadap tahap pengetahuan pelajar dskala pada julat tertutup (0, 1), dan pencapaian pengkelasan oleh rangkaian neural dibandingkan dengan data asal. Penerbit UTM Press 2000-12 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/3322/1/NorazahYusof2000_PengkelasanTahapPengetahuanPelajarSecara.PDF Yusof, Norazah and Samsuri, Paridah and Ahmad, Norbahiah and Mohd. Hashim, Siti Zaiton and Shamsuddin, Siti Mariyam (2000) Pengkelasan tahap pengetahuan pelajar secara pembelajaran adaptif berteknologi hipermedia - satu pendekatan rangkaian neural. Jurnal Teknologi Maklumat, 12 (2). pp. 1-10. ISSN 0128-3790
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic QA75 Electronic computers. Computer science
spellingShingle QA75 Electronic computers. Computer science
Yusof, Norazah
Samsuri, Paridah
Ahmad, Norbahiah
Mohd. Hashim, Siti Zaiton
Shamsuddin, Siti Mariyam
Pengkelasan tahap pengetahuan pelajar secara pembelajaran adaptif berteknologi hipermedia - satu pendekatan rangkaian neural
description Hipermedia merupakan suatu sistem yang menghubungkan maklumat secara tidak linear. Sistem hipermedia terbentuk daripada nod dan pautan, dengan nod mewakili konsep atau idea yang boleh terdiri daripada teks, grafik, animasi, audio, video atau aturcara, manakala pautan pula berperanan sebagai penghubung antara nod. Sistem hipermedia dikenali juga sebagai sistem pembelajaran yang berpusat kepada pelajar. Ini adalah kerana sistem ini memberikan pelajar sepenuh pengawalan ke atas proses pembelajaran, iaitu pelajar bebas memandu penjelajahannya dalam mendapatkan bahan pengajaran. Sistem tutor berkepintaran pula merupakan suatu sistem pengajaran pintar yang cuba meniru kepintaran seorang guru atau pengajar yang menyampaikan bahan pengajaran dengan strategi pengajaran tertentu mengikut tahap pelajar yang berbeza. Terdapat pelbagai teknik dalam menentukan tahap pengetahuan bagi pelajar, dan di antaranya adalah dengan menggunakan kaedah kepintaran buatan. Oleh yang demikian, kertas kerja ini membincangkan teknik rangkaian neural dengan menggunakan rangkaian rambatan balik bagi mengklasifikasikan tahap pengetahuan pelajar berdasarkan kepada kriteria yang terpilih iaitu purata gred kumulatif, masa belajar, skor jawapan, kekerapan meminta bantuan, dan kekerapan ulangkaji. Data terhadap tahap pengetahuan pelajar dskala pada julat tertutup (0, 1), dan pencapaian pengkelasan oleh rangkaian neural dibandingkan dengan data asal.
format Article
author Yusof, Norazah
Samsuri, Paridah
Ahmad, Norbahiah
Mohd. Hashim, Siti Zaiton
Shamsuddin, Siti Mariyam
author_facet Yusof, Norazah
Samsuri, Paridah
Ahmad, Norbahiah
Mohd. Hashim, Siti Zaiton
Shamsuddin, Siti Mariyam
author_sort Yusof, Norazah
title Pengkelasan tahap pengetahuan pelajar secara pembelajaran adaptif berteknologi hipermedia - satu pendekatan rangkaian neural
title_short Pengkelasan tahap pengetahuan pelajar secara pembelajaran adaptif berteknologi hipermedia - satu pendekatan rangkaian neural
title_full Pengkelasan tahap pengetahuan pelajar secara pembelajaran adaptif berteknologi hipermedia - satu pendekatan rangkaian neural
title_fullStr Pengkelasan tahap pengetahuan pelajar secara pembelajaran adaptif berteknologi hipermedia - satu pendekatan rangkaian neural
title_full_unstemmed Pengkelasan tahap pengetahuan pelajar secara pembelajaran adaptif berteknologi hipermedia - satu pendekatan rangkaian neural
title_sort pengkelasan tahap pengetahuan pelajar secara pembelajaran adaptif berteknologi hipermedia - satu pendekatan rangkaian neural
publisher Penerbit UTM Press
publishDate 2000
url http://eprints.utm.my/id/eprint/3322/1/NorazahYusof2000_PengkelasanTahapPengetahuanPelajarSecara.PDF
http://eprints.utm.my/id/eprint/3322/
_version_ 1643643780286382080