Pengkelasan tahap pengetahuan pelajar secara pembelajaran adaptif berteknologi hipermedia - satu pendekatan rangkaian neural
Hipermedia merupakan suatu sistem yang menghubungkan maklumat secara tidak linear. Sistem hipermedia terbentuk daripada nod dan pautan, dengan nod mewakili konsep atau idea yang boleh terdiri daripada teks, grafik, animasi, audio, video atau aturcara, manakala pautan pula berperanan sebagai penghubu...
Saved in:
Main Authors: | , , , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit UTM Press
2000
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.utm.my/id/eprint/3322/1/NorazahYusof2000_PengkelasanTahapPengetahuanPelajarSecara.PDF http://eprints.utm.my/id/eprint/3322/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Teknologi Malaysia |
Language: | English |
id |
my.utm.3322 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.utm.33222017-11-01T04:17:52Z http://eprints.utm.my/id/eprint/3322/ Pengkelasan tahap pengetahuan pelajar secara pembelajaran adaptif berteknologi hipermedia - satu pendekatan rangkaian neural Yusof, Norazah Samsuri, Paridah Ahmad, Norbahiah Mohd. Hashim, Siti Zaiton Shamsuddin, Siti Mariyam QA75 Electronic computers. Computer science Hipermedia merupakan suatu sistem yang menghubungkan maklumat secara tidak linear. Sistem hipermedia terbentuk daripada nod dan pautan, dengan nod mewakili konsep atau idea yang boleh terdiri daripada teks, grafik, animasi, audio, video atau aturcara, manakala pautan pula berperanan sebagai penghubung antara nod. Sistem hipermedia dikenali juga sebagai sistem pembelajaran yang berpusat kepada pelajar. Ini adalah kerana sistem ini memberikan pelajar sepenuh pengawalan ke atas proses pembelajaran, iaitu pelajar bebas memandu penjelajahannya dalam mendapatkan bahan pengajaran. Sistem tutor berkepintaran pula merupakan suatu sistem pengajaran pintar yang cuba meniru kepintaran seorang guru atau pengajar yang menyampaikan bahan pengajaran dengan strategi pengajaran tertentu mengikut tahap pelajar yang berbeza. Terdapat pelbagai teknik dalam menentukan tahap pengetahuan bagi pelajar, dan di antaranya adalah dengan menggunakan kaedah kepintaran buatan. Oleh yang demikian, kertas kerja ini membincangkan teknik rangkaian neural dengan menggunakan rangkaian rambatan balik bagi mengklasifikasikan tahap pengetahuan pelajar berdasarkan kepada kriteria yang terpilih iaitu purata gred kumulatif, masa belajar, skor jawapan, kekerapan meminta bantuan, dan kekerapan ulangkaji. Data terhadap tahap pengetahuan pelajar dskala pada julat tertutup (0, 1), dan pencapaian pengkelasan oleh rangkaian neural dibandingkan dengan data asal. Penerbit UTM Press 2000-12 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/3322/1/NorazahYusof2000_PengkelasanTahapPengetahuanPelajarSecara.PDF Yusof, Norazah and Samsuri, Paridah and Ahmad, Norbahiah and Mohd. Hashim, Siti Zaiton and Shamsuddin, Siti Mariyam (2000) Pengkelasan tahap pengetahuan pelajar secara pembelajaran adaptif berteknologi hipermedia - satu pendekatan rangkaian neural. Jurnal Teknologi Maklumat, 12 (2). pp. 1-10. ISSN 0128-3790 |
institution |
Universiti Teknologi Malaysia |
building |
UTM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Teknologi Malaysia |
content_source |
UTM Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.utm.my/ |
language |
English |
topic |
QA75 Electronic computers. Computer science |
spellingShingle |
QA75 Electronic computers. Computer science Yusof, Norazah Samsuri, Paridah Ahmad, Norbahiah Mohd. Hashim, Siti Zaiton Shamsuddin, Siti Mariyam Pengkelasan tahap pengetahuan pelajar secara pembelajaran adaptif berteknologi hipermedia - satu pendekatan rangkaian neural |
description |
Hipermedia merupakan suatu sistem yang menghubungkan maklumat secara tidak linear. Sistem hipermedia terbentuk daripada nod dan pautan, dengan nod mewakili konsep atau idea yang boleh terdiri daripada teks, grafik, animasi, audio, video atau aturcara, manakala pautan pula berperanan sebagai penghubung antara nod. Sistem hipermedia dikenali juga sebagai sistem pembelajaran yang berpusat kepada pelajar. Ini adalah kerana sistem ini memberikan pelajar sepenuh pengawalan ke atas proses pembelajaran, iaitu pelajar bebas memandu penjelajahannya dalam mendapatkan bahan pengajaran. Sistem tutor berkepintaran pula merupakan suatu sistem pengajaran pintar yang cuba meniru kepintaran seorang guru atau pengajar yang menyampaikan bahan pengajaran dengan strategi pengajaran tertentu mengikut tahap pelajar yang berbeza. Terdapat pelbagai teknik dalam menentukan tahap pengetahuan bagi pelajar, dan di antaranya adalah dengan menggunakan kaedah kepintaran buatan. Oleh yang demikian, kertas kerja ini membincangkan teknik rangkaian neural dengan menggunakan rangkaian rambatan balik bagi mengklasifikasikan tahap pengetahuan pelajar berdasarkan kepada kriteria yang terpilih iaitu purata gred kumulatif, masa belajar, skor jawapan, kekerapan meminta bantuan, dan kekerapan ulangkaji. Data terhadap tahap pengetahuan pelajar dskala pada julat tertutup (0, 1), dan pencapaian pengkelasan oleh rangkaian neural dibandingkan dengan data asal. |
format |
Article |
author |
Yusof, Norazah Samsuri, Paridah Ahmad, Norbahiah Mohd. Hashim, Siti Zaiton Shamsuddin, Siti Mariyam |
author_facet |
Yusof, Norazah Samsuri, Paridah Ahmad, Norbahiah Mohd. Hashim, Siti Zaiton Shamsuddin, Siti Mariyam |
author_sort |
Yusof, Norazah |
title |
Pengkelasan tahap pengetahuan pelajar secara pembelajaran adaptif berteknologi hipermedia - satu pendekatan rangkaian neural |
title_short |
Pengkelasan tahap pengetahuan pelajar secara pembelajaran adaptif berteknologi hipermedia - satu pendekatan rangkaian neural |
title_full |
Pengkelasan tahap pengetahuan pelajar secara pembelajaran adaptif berteknologi hipermedia - satu pendekatan rangkaian neural |
title_fullStr |
Pengkelasan tahap pengetahuan pelajar secara pembelajaran adaptif berteknologi hipermedia - satu pendekatan rangkaian neural |
title_full_unstemmed |
Pengkelasan tahap pengetahuan pelajar secara pembelajaran adaptif berteknologi hipermedia - satu pendekatan rangkaian neural |
title_sort |
pengkelasan tahap pengetahuan pelajar secara pembelajaran adaptif berteknologi hipermedia - satu pendekatan rangkaian neural |
publisher |
Penerbit UTM Press |
publishDate |
2000 |
url |
http://eprints.utm.my/id/eprint/3322/1/NorazahYusof2000_PengkelasanTahapPengetahuanPelajarSecara.PDF http://eprints.utm.my/id/eprint/3322/ |
_version_ |
1643643780286382080 |