Faktor-faktor mempengaruhi pencapaian akademik yang rendah di kalangan mahasiswa/i Universiti Teknologi MARA (UiTM) Kelantan bagi semester Disember 2005-Mei 2006
Matlamat kajian adalah untuk mengenalpasti faktor-faktor yang mempengaruhi pencapaian pelajar yang rendah. Kedua, kajian juga mengkaji apakah faktor-faktor yang akan meningkatkan lagi pencapaian pelajar-pelajar ini. Ketiga, kajian mengkaji apakah terdapat perbezaan faktor yang mempengaruhi pencapaia...
Saved in:
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Language: | English |
Published: |
2006
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.utm.my/id/eprint/370/1/MuhammadShukriSalleh2006_Faktorfaktormempengaruhipencapaianakademik.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/370/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Teknologi Malaysia |
Language: | English |
Summary: | Matlamat kajian adalah untuk mengenalpasti faktor-faktor yang mempengaruhi pencapaian pelajar yang rendah. Kedua, kajian juga mengkaji apakah faktor-faktor yang akan meningkatkan lagi pencapaian pelajar-pelajar ini. Ketiga, kajian mengkaji apakah terdapat perbezaan faktor yang mempengaruhi pencapaian pelajar lelaki dan wanita. Keempat, kajian juga melihat perkaitan pencapaian akademik pelajar dengan tahap pergaulan mereka. Sample kajian terdiri daripada 92% atau 88 orang pelajar daripada semester 2 sehingga 7 diploma dan ijazah yang mempunyai pencapaian Purata Nilai Gred Keseluruhan (PNGK) kurang daripada 2.35 di UiTM Kampus Kelantan. Instrument kajian adalah satu soal selidik yang diedar kepada sampel kajian. Data dianalisa dan diproses dengan menggunakan Statistical Package for Social Sciences (SPSS) versi 12.0. Hasil kajian menunjukan 84.1% peratus responden meletakan tahap sangat tinggi dan sederhana kepada tidak menguasai teknik belajar dengan sempurna, 79.6 % responden meletakan tahap sangat kuat sehinnga sederhana kepada faktor daya fokus yang rendah. Ini menyebabkan pelajar ini gagal mendapat keputusan yang baik. |
---|