Ciri-ciri kreativiti bakal guru fizik semasa menjalankan dua aktiviti pembelajaran fizik berasaskan amali
Menerusi literatur, kreativiti boleh diperhatikan melalui beberapa ciri-ciri seperti pemikiran divergen, menyelesaikan masalah, imaginasi, keunikan, rasa ingin tahu, keterbukaan dan keyakinan (Cropley, 2001; Cheng, 2004; Sriraman, 2004; Aboukinane, 2007; Hong dan Kang, 2009; Pedersen dan Burton, 200...
Saved in:
Main Authors: | , , , , , |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Published: |
2013
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.utm.my/id/eprint/37389/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Teknologi Malaysia |
id |
my.utm.37389 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.utm.373892017-09-26T00:35:23Z http://eprints.utm.my/id/eprint/37389/ Ciri-ciri kreativiti bakal guru fizik semasa menjalankan dua aktiviti pembelajaran fizik berasaskan amali Mohtar, Lilia Ellany Abdullah, Fatin Aliah Phang Sulaiman, Seth Surif, Johari Ibrahim, Nor Hasniza Ali, Marlina L Education Menerusi literatur, kreativiti boleh diperhatikan melalui beberapa ciri-ciri seperti pemikiran divergen, menyelesaikan masalah, imaginasi, keunikan, rasa ingin tahu, keterbukaan dan keyakinan (Cropley, 2001; Cheng, 2004; Sriraman, 2004; Aboukinane, 2007; Hong dan Kang, 2009; Pedersen dan Burton, 2009). Oleh itu, kajian ini dijalankan adalah untuk mengkaji ciri-ciri kreativiti serta membuat perbandingan ciri-ciri tersebut dalam dua aktiviti pembelajaran fizik berasaskan amali iaitu Latihan Amali Fizik (LAF) dan Projek Inovasi Fizik (PIF) di kalangan bakal guru fizik di Universiti Teknologi Malaysia (UTM). Kajian ini telah dijalankan selama satu semester dan melibatkan 12 orang pelajar Sarjana Muda Pendidikan Fizik dari Fakulti Pendidikan, UTM. Kaedah triangulasi iaitu temubual dan pemerhatian telah digunakan untuk mengumpulkan data berkaitan ciri-ciri kreativiti semasa responden menjalankan LAW dan PIF. Data daripada sesi temubual telah dianalisis menggunakan model analisis interaktif data kualitatif yang telah diperkenalkan oleh Miles dan Huberman (1994) dan telah dianalisis bersama dengan data pemerhatian. Keputusan kajian menunjukkan, bakal guru fizik dapat menonjolkan kesemua ciri-ciri kreativiti yang dikaji semasa menjalankan PIF tetapi tidak dapat menunjukkan dua ciri kreativiti iaitu ciri menyelesaikan masalah dan keunikan semasa menjalankan LAF. Perbandingan ciri-ciri kreativiti mendapati bahawa aktiviti pembelajaran berasaskan inkuiri seperti PIF dapat menggalakkan lebih banyak ciri-ciri kreativiti berbanding LAF yang dibantu oleh buku manual. Oleh itu adalah dicadangkan supaya aktiviti seperti PIF lebih banyak diamalkan kepada bakal guru fizik sebagai salah satu latihan untuk membentuk guru yang kreatif. 2013 Conference or Workshop Item PeerReviewed Mohtar, Lilia Ellany and Abdullah, Fatin Aliah Phang and Sulaiman, Seth and Surif, Johari and Ibrahim, Nor Hasniza and Ali, Marlina (2013) Ciri-ciri kreativiti bakal guru fizik semasa menjalankan dua aktiviti pembelajaran fizik berasaskan amali. In: 2nd International Seminar on Quality & Affordable Education (ISQAE 2013). |
institution |
Universiti Teknologi Malaysia |
building |
UTM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Teknologi Malaysia |
content_source |
UTM Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.utm.my/ |
topic |
L Education |
spellingShingle |
L Education Mohtar, Lilia Ellany Abdullah, Fatin Aliah Phang Sulaiman, Seth Surif, Johari Ibrahim, Nor Hasniza Ali, Marlina Ciri-ciri kreativiti bakal guru fizik semasa menjalankan dua aktiviti pembelajaran fizik berasaskan amali |
description |
Menerusi literatur, kreativiti boleh diperhatikan melalui beberapa ciri-ciri seperti pemikiran divergen, menyelesaikan masalah, imaginasi, keunikan, rasa ingin tahu, keterbukaan dan keyakinan (Cropley, 2001; Cheng, 2004; Sriraman, 2004; Aboukinane, 2007; Hong dan Kang, 2009; Pedersen dan Burton, 2009). Oleh itu, kajian ini dijalankan adalah untuk mengkaji ciri-ciri kreativiti serta membuat perbandingan ciri-ciri tersebut dalam dua aktiviti pembelajaran fizik berasaskan amali iaitu Latihan Amali Fizik (LAF) dan Projek Inovasi Fizik (PIF) di kalangan bakal guru fizik di Universiti Teknologi Malaysia (UTM). Kajian ini telah dijalankan selama satu semester dan melibatkan 12 orang pelajar Sarjana Muda Pendidikan Fizik dari Fakulti Pendidikan, UTM. Kaedah triangulasi iaitu temubual dan pemerhatian telah digunakan untuk mengumpulkan data berkaitan ciri-ciri kreativiti semasa responden menjalankan LAW dan PIF. Data daripada sesi temubual telah dianalisis menggunakan model analisis interaktif data kualitatif yang telah diperkenalkan oleh Miles dan Huberman (1994) dan telah dianalisis bersama dengan data pemerhatian. Keputusan kajian menunjukkan, bakal guru fizik dapat menonjolkan kesemua ciri-ciri kreativiti yang dikaji semasa menjalankan PIF tetapi tidak dapat menunjukkan dua ciri kreativiti iaitu ciri menyelesaikan masalah dan keunikan semasa menjalankan LAF. Perbandingan ciri-ciri kreativiti mendapati bahawa aktiviti pembelajaran berasaskan inkuiri seperti PIF dapat menggalakkan lebih banyak ciri-ciri kreativiti berbanding LAF yang dibantu oleh buku manual. Oleh itu adalah dicadangkan supaya aktiviti seperti PIF lebih banyak diamalkan kepada bakal guru fizik sebagai salah satu latihan untuk membentuk guru yang kreatif. |
format |
Conference or Workshop Item |
author |
Mohtar, Lilia Ellany Abdullah, Fatin Aliah Phang Sulaiman, Seth Surif, Johari Ibrahim, Nor Hasniza Ali, Marlina |
author_facet |
Mohtar, Lilia Ellany Abdullah, Fatin Aliah Phang Sulaiman, Seth Surif, Johari Ibrahim, Nor Hasniza Ali, Marlina |
author_sort |
Mohtar, Lilia Ellany |
title |
Ciri-ciri kreativiti bakal guru fizik semasa menjalankan dua aktiviti pembelajaran fizik berasaskan amali |
title_short |
Ciri-ciri kreativiti bakal guru fizik semasa menjalankan dua aktiviti pembelajaran fizik berasaskan amali |
title_full |
Ciri-ciri kreativiti bakal guru fizik semasa menjalankan dua aktiviti pembelajaran fizik berasaskan amali |
title_fullStr |
Ciri-ciri kreativiti bakal guru fizik semasa menjalankan dua aktiviti pembelajaran fizik berasaskan amali |
title_full_unstemmed |
Ciri-ciri kreativiti bakal guru fizik semasa menjalankan dua aktiviti pembelajaran fizik berasaskan amali |
title_sort |
ciri-ciri kreativiti bakal guru fizik semasa menjalankan dua aktiviti pembelajaran fizik berasaskan amali |
publishDate |
2013 |
url |
http://eprints.utm.my/id/eprint/37389/ |
_version_ |
1643650123026137088 |