Sudut perbezaan mata pelajaran al-Balaghah peringkat SPM dan STPM mempengaruhi perkaedahan dan teknik pengajaran dan pembelajaran

Mata pelajaran al-Balaghah sebenarnya telah diperkenalkan di sekolah-sekolah menengah agama/Arab di Malaysia sama ada yang ditadbirkan oleh rakyat, j a bat an agama, negeri atau Kementerian Pendidikan Malaysia di peringkat menengah tinggi. Kertas kerja ini akan menyingkap perbezaan antara mata pelaj...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Muhammad, Azhar, Mohamed, Ahmad Kilani, Jasmi, Kamarul Azmi
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2003
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/41114/2/KamarulAzmiJasmi2004_SudutPerbezaanMataPelajaranAlBalaghah.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/41114/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Teknologi Malaysia
Language: English
id my.utm.41114
record_format eprints
spelling my.utm.411142017-08-30T04:49:27Z http://eprints.utm.my/id/eprint/41114/ Sudut perbezaan mata pelajaran al-Balaghah peringkat SPM dan STPM mempengaruhi perkaedahan dan teknik pengajaran dan pembelajaran Muhammad, Azhar Mohamed, Ahmad Kilani Jasmi, Kamarul Azmi L Education (General) LB2300 Higher Education P Philology. Linguistics Mata pelajaran al-Balaghah sebenarnya telah diperkenalkan di sekolah-sekolah menengah agama/Arab di Malaysia sama ada yang ditadbirkan oleh rakyat, j a bat an agama, negeri atau Kementerian Pendidikan Malaysia di peringkat menengah tinggi. Kertas kerja ini akan menyingkap perbezaan antara mata pelajaran al-Balaghah dalam Sijil Pelajaran Malaysia (SPM ) dan Sijil Tinggi Agama Malaysia (STAM ). Perbezaan akan dilihat dalam pelbagai sudut seperti pengajaran, pembelajaran, sukatan dan buku teks yang digunakan. Kepelbagaian sudut perbezaan ini akan menimbulkan kekeliruan kepada pelajar dan akan mempengaruhi perkaedahan pengajaran dan pembelajaran dalam kelas bergantung kepada kemahiran yang dilaksanakan oleh guru. Ketidaksamaan ini memperlihatkan pengajaran dan pembelajaran al-Balaghah dalam sistem pendidikan bahasa Arab di Malaysia tidak ada kesmambungan antara satu tahap pengajian dengan tahap berikutnya menyebabkan timbul salah faham di kalangan pelajar. Beberapa cadangan dikemukakan bagi memudahkan proses pengajaran dan pembelajaran al-Balaghah dilaksanakan dalam usaha menarik minat pelajar terhadap mata pelajaran ini. 2003-10-16 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/41114/2/KamarulAzmiJasmi2004_SudutPerbezaanMataPelajaranAlBalaghah.pdf Muhammad, Azhar and Mohamed, Ahmad Kilani and Jasmi, Kamarul Azmi (2003) Sudut perbezaan mata pelajaran al-Balaghah peringkat SPM dan STPM mempengaruhi perkaedahan dan teknik pengajaran dan pembelajaran. In: Wacana Pendidikan Islam Peringkat Kebangsaan [Siri Ketiga], 16 October 2003, Hotel Alison Klana, Seremban.
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic L Education (General)
LB2300 Higher Education
P Philology. Linguistics
spellingShingle L Education (General)
LB2300 Higher Education
P Philology. Linguistics
Muhammad, Azhar
Mohamed, Ahmad Kilani
Jasmi, Kamarul Azmi
Sudut perbezaan mata pelajaran al-Balaghah peringkat SPM dan STPM mempengaruhi perkaedahan dan teknik pengajaran dan pembelajaran
description Mata pelajaran al-Balaghah sebenarnya telah diperkenalkan di sekolah-sekolah menengah agama/Arab di Malaysia sama ada yang ditadbirkan oleh rakyat, j a bat an agama, negeri atau Kementerian Pendidikan Malaysia di peringkat menengah tinggi. Kertas kerja ini akan menyingkap perbezaan antara mata pelajaran al-Balaghah dalam Sijil Pelajaran Malaysia (SPM ) dan Sijil Tinggi Agama Malaysia (STAM ). Perbezaan akan dilihat dalam pelbagai sudut seperti pengajaran, pembelajaran, sukatan dan buku teks yang digunakan. Kepelbagaian sudut perbezaan ini akan menimbulkan kekeliruan kepada pelajar dan akan mempengaruhi perkaedahan pengajaran dan pembelajaran dalam kelas bergantung kepada kemahiran yang dilaksanakan oleh guru. Ketidaksamaan ini memperlihatkan pengajaran dan pembelajaran al-Balaghah dalam sistem pendidikan bahasa Arab di Malaysia tidak ada kesmambungan antara satu tahap pengajian dengan tahap berikutnya menyebabkan timbul salah faham di kalangan pelajar. Beberapa cadangan dikemukakan bagi memudahkan proses pengajaran dan pembelajaran al-Balaghah dilaksanakan dalam usaha menarik minat pelajar terhadap mata pelajaran ini.
format Conference or Workshop Item
author Muhammad, Azhar
Mohamed, Ahmad Kilani
Jasmi, Kamarul Azmi
author_facet Muhammad, Azhar
Mohamed, Ahmad Kilani
Jasmi, Kamarul Azmi
author_sort Muhammad, Azhar
title Sudut perbezaan mata pelajaran al-Balaghah peringkat SPM dan STPM mempengaruhi perkaedahan dan teknik pengajaran dan pembelajaran
title_short Sudut perbezaan mata pelajaran al-Balaghah peringkat SPM dan STPM mempengaruhi perkaedahan dan teknik pengajaran dan pembelajaran
title_full Sudut perbezaan mata pelajaran al-Balaghah peringkat SPM dan STPM mempengaruhi perkaedahan dan teknik pengajaran dan pembelajaran
title_fullStr Sudut perbezaan mata pelajaran al-Balaghah peringkat SPM dan STPM mempengaruhi perkaedahan dan teknik pengajaran dan pembelajaran
title_full_unstemmed Sudut perbezaan mata pelajaran al-Balaghah peringkat SPM dan STPM mempengaruhi perkaedahan dan teknik pengajaran dan pembelajaran
title_sort sudut perbezaan mata pelajaran al-balaghah peringkat spm dan stpm mempengaruhi perkaedahan dan teknik pengajaran dan pembelajaran
publishDate 2003
url http://eprints.utm.my/id/eprint/41114/2/KamarulAzmiJasmi2004_SudutPerbezaanMataPelajaranAlBalaghah.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/41114/
_version_ 1643650643510951936