Kaitan antara pencapaian pelajar dalam Kursus Kenegaraan malaysia dengan faktor demografi

Kajian ini dijalankan untuk mengkaji hubungan antara faktor jantina, bangsa, bidang pengajian dan pencapaian dalam mata pelajaran Sejarah semasa SPM dengan pencapaian pelajar dalam kursus Kenegaraan Malaysia. Kajian ini berbentuk kuantitatif menggunakan kaedah tinjauan (survey) dengan menggunakan in...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Rambely, Nor Azlah Sham
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2006
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/559/1/NorAzlahSham2006_Kaitanantarapencapaianpelajardalam.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/559/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Teknologi Malaysia
Language: English
Description
Summary:Kajian ini dijalankan untuk mengkaji hubungan antara faktor jantina, bangsa, bidang pengajian dan pencapaian dalam mata pelajaran Sejarah semasa SPM dengan pencapaian pelajar dalam kursus Kenegaraan Malaysia. Kajian ini berbentuk kuantitatif menggunakan kaedah tinjauan (survey) dengan menggunakan instrumen soal-selidik. Dapatan kajian menunjukkan bahawa tidak terdapat perbezaan yang signifikan di antara faktor jantina, etnik, dan bidang pengajian dengan pencapaian kursus Kenegaraan Malaysia, walaubagaimanapun terdapat perbezaan yang signifikan mengikut faktor pencapaian mata pelajaran Sejarah semasa SPM. Dapatan ini menunjukkan bahawa pencapaian dalam mata pelajaran Sejarah semasa SPM dapat membantu pelajar mengikuti dan memahami kursus Kenegaraan Malaysia yang diajar. Ini menunjukkan bahawa pendedahan dan pengetahuan asas di dalam subjek Sejarah telah memberi kesan positif kepada pencapaian pelajar dalam subjek Kenegaraan Malaysia di peringkat yang lebih tinggi lagi.