Keberkesanan penggunaan alatan tangan dalam pengajaran dan pembelajaran di sekolah menengah daerah Segamat, Johor

Kajian ini bertujuan untuk mengkaji keberkesanan penggunaan alatan tangan dalam pengajaran dan pembelajarandi Sekolah Menengah Daerah Segamat, Johor. Kajian ini menggunakan kaedah pensampelan rawak berlapis. Sampel kajian terdiri daripada 346 responden yang dipilih dari 5 buah sekolah menengah di D...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Hashim, Shahrin, Yahaya, Azizi, Siew Pang, Chu
Format: Article
Language:English
Published: 2008
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/5894/1/Aziziyah.KH.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/5894/
http://education.usm.my/images/docs/MEDC/VOL9/shahrin%20hashim.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Teknologi Malaysia
Language: English
id my.utm.5894
record_format eprints
spelling my.utm.58942017-09-25T04:49:39Z http://eprints.utm.my/id/eprint/5894/ Keberkesanan penggunaan alatan tangan dalam pengajaran dan pembelajaran di sekolah menengah daerah Segamat, Johor Hashim, Shahrin Yahaya, Azizi Siew Pang, Chu L Education (General) Kajian ini bertujuan untuk mengkaji keberkesanan penggunaan alatan tangan dalam pengajaran dan pembelajarandi Sekolah Menengah Daerah Segamat, Johor. Kajian ini menggunakan kaedah pensampelan rawak berlapis. Sampel kajian terdiri daripada 346 responden yang dipilih dari 5 buah sekolah menengah di Daerah Segamat yang melibatkan 2 buah sekolah menengah dari kawasan bandar dan 3 buah sekolah menengah dari kawasan luar bandar. Instrumen kajian yang digunakan adalah borang soal selidik yang mengandungi 40 item soalan. Kajian rintis telah dijalankan terhadap 10 orang responden dari Sekolah Menengah Kamarul Arrifin dan Sekolah Menengah Dato Bentara Dalam untuk melihat kebolehpercayaan item-item soal selidik. Nilai kepercayaan hasil kajian rintis ialah 0.869. Perisian SPSS telah digunakan untuk menjalankan analisis statistik. Data analisis menggunakan statistik deskriptif yang meliputi min, peratusan, sistem piawai dan ujian-t. Hasil kajian mendapati keberkesanan pengajaran dan pembelajaran Kemahiran Hidup aspek penggunaan alatan tangan di kalangan guru Sekolah Menengah di Daerah Segamat, Johor adalah berada pada tahap yang tinggi. Dapatan kajian juga mendapati tidak wujud perbezaan yang signifikan antara kaedah pengajaran guru, pelajar mengetahui peraturan keselamatan, pelajar mempraktikkan kemahiran dalam kehidupan harian dan guru mempunyai kemahiran dalam menggunakan alatan tangan sewaktu kelas amali di sekolah menengah kawasan bandar dan juga kawasan luar bandar, Daerah Segamat, Johor. 2008 Article NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/5894/1/Aziziyah.KH.pdf Hashim, Shahrin and Yahaya, Azizi and Siew Pang, Chu (2008) Keberkesanan penggunaan alatan tangan dalam pengajaran dan pembelajaran di sekolah menengah daerah Segamat, Johor. Journal of Science & Mathematics Education . pp. 1-23. (Unpublished) http://education.usm.my/images/docs/MEDC/VOL9/shahrin%20hashim.pdf
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Hashim, Shahrin
Yahaya, Azizi
Siew Pang, Chu
Keberkesanan penggunaan alatan tangan dalam pengajaran dan pembelajaran di sekolah menengah daerah Segamat, Johor
description Kajian ini bertujuan untuk mengkaji keberkesanan penggunaan alatan tangan dalam pengajaran dan pembelajarandi Sekolah Menengah Daerah Segamat, Johor. Kajian ini menggunakan kaedah pensampelan rawak berlapis. Sampel kajian terdiri daripada 346 responden yang dipilih dari 5 buah sekolah menengah di Daerah Segamat yang melibatkan 2 buah sekolah menengah dari kawasan bandar dan 3 buah sekolah menengah dari kawasan luar bandar. Instrumen kajian yang digunakan adalah borang soal selidik yang mengandungi 40 item soalan. Kajian rintis telah dijalankan terhadap 10 orang responden dari Sekolah Menengah Kamarul Arrifin dan Sekolah Menengah Dato Bentara Dalam untuk melihat kebolehpercayaan item-item soal selidik. Nilai kepercayaan hasil kajian rintis ialah 0.869. Perisian SPSS telah digunakan untuk menjalankan analisis statistik. Data analisis menggunakan statistik deskriptif yang meliputi min, peratusan, sistem piawai dan ujian-t. Hasil kajian mendapati keberkesanan pengajaran dan pembelajaran Kemahiran Hidup aspek penggunaan alatan tangan di kalangan guru Sekolah Menengah di Daerah Segamat, Johor adalah berada pada tahap yang tinggi. Dapatan kajian juga mendapati tidak wujud perbezaan yang signifikan antara kaedah pengajaran guru, pelajar mengetahui peraturan keselamatan, pelajar mempraktikkan kemahiran dalam kehidupan harian dan guru mempunyai kemahiran dalam menggunakan alatan tangan sewaktu kelas amali di sekolah menengah kawasan bandar dan juga kawasan luar bandar, Daerah Segamat, Johor.
format Article
author Hashim, Shahrin
Yahaya, Azizi
Siew Pang, Chu
author_facet Hashim, Shahrin
Yahaya, Azizi
Siew Pang, Chu
author_sort Hashim, Shahrin
title Keberkesanan penggunaan alatan tangan dalam pengajaran dan pembelajaran di sekolah menengah daerah Segamat, Johor
title_short Keberkesanan penggunaan alatan tangan dalam pengajaran dan pembelajaran di sekolah menengah daerah Segamat, Johor
title_full Keberkesanan penggunaan alatan tangan dalam pengajaran dan pembelajaran di sekolah menengah daerah Segamat, Johor
title_fullStr Keberkesanan penggunaan alatan tangan dalam pengajaran dan pembelajaran di sekolah menengah daerah Segamat, Johor
title_full_unstemmed Keberkesanan penggunaan alatan tangan dalam pengajaran dan pembelajaran di sekolah menengah daerah Segamat, Johor
title_sort keberkesanan penggunaan alatan tangan dalam pengajaran dan pembelajaran di sekolah menengah daerah segamat, johor
publishDate 2008
url http://eprints.utm.my/id/eprint/5894/1/Aziziyah.KH.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/5894/
http://education.usm.my/images/docs/MEDC/VOL9/shahrin%20hashim.pdf
_version_ 1643644428366118912