Hubungan antara konsep kendiri, dimensi personaliti dan persekitaran keluarga terhadap pencapaian akademik pelajar SPA, SPE dan SPJ
Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti sama ada terdapat hubungan antara konsep kendiri, dimensi personaliti, dan persekitaran keluarga di kalangan pelajar. Sebanyak 158 pelajar daripada Fakulti Pendidikan yang mengambil kursus Sarjana Muda Teknologi serta Pendidikan (Kejuruteraan Awam), Sarjana M...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English |
Published: |
2008
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.utm.my/id/eprint/5933/4/NURULEZZATIAP2008.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/5933/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Teknologi Malaysia |
Language: | English |
id |
my.utm.5933 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.utm.59332020-07-22T06:50:21Z http://eprints.utm.my/id/eprint/5933/ Hubungan antara konsep kendiri, dimensi personaliti dan persekitaran keluarga terhadap pencapaian akademik pelajar SPA, SPE dan SPJ Yahaya, Azizi Nurul Ezzati, Azizi L Education (General) Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti sama ada terdapat hubungan antara konsep kendiri, dimensi personaliti, dan persekitaran keluarga di kalangan pelajar. Sebanyak 158 pelajar daripada Fakulti Pendidikan yang mengambil kursus Sarjana Muda Teknologi serta Pendidikan (Kejuruteraan Awam), Sarjana Muda Teknologi serta Pendidikan (Kejuruteraan Elektrik) dan Sarjana Muda Teknologi serta Pendidikan (Kejuruteraan Mekanikal) dipilih untuk menjadi responden dalam kajian ini. Satu kajian rintis telah dijalankan ke atas 20 pelajar untuk menguji kebolehpercayaan instrumen yang digunakan. Instrumen yang digunakan untuk menguji dimensi personaliti pelajar dalam kajian ini adalah Inventori Personaliti Junior Eysenck (JEPI) dalam versi Bahasa Melayu yang mempunyai kebolehpercayaan 0.532. Untuk mengukur konsep kendiri pelajar dalam kajian ini Skala Konsep Kendiri Tennessee yang mempunyai kebolehpercayaan 0.834 telah digunakan. Instrumen yang mengukur tahap persekitaran keluarga mempunyai tahap kebolehpercayaan 0.880. Data-data yang diperolehi diproses dengan menggunakan perisian SPSS (Statistical Package for the Social Sciences). Statistik deskriptif dan korelasi Pearson digunakan dalam menganalisa hubungan di antara konsep kendiri, dimensi personaliti dan persekitaran keluarga terhadap pencapaian akademik. Analisis dijalankan pada aras signifikan 0.05. Hasil analisis menunjukkan tidak terdapat hubungan yang signifikan antara konsep kendiri dengan pencapaian akademik, dimensi personaliti dengan pencapaian akademik dan persekitaran keluarga dengan pencapaian akademik. 2008 Thesis NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/5933/4/NURULEZZATIAP2008.pdf Yahaya, Azizi and Nurul Ezzati, Azizi (2008) Hubungan antara konsep kendiri, dimensi personaliti dan persekitaran keluarga terhadap pencapaian akademik pelajar SPA, SPE dan SPJ. Other thesis, Universiti Teknologi Malaysia, Jabatan Asas Pendidikan. |
institution |
Universiti Teknologi Malaysia |
building |
UTM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Teknologi Malaysia |
content_source |
UTM Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.utm.my/ |
language |
English |
topic |
L Education (General) |
spellingShingle |
L Education (General) Yahaya, Azizi Nurul Ezzati, Azizi Hubungan antara konsep kendiri, dimensi personaliti dan persekitaran keluarga terhadap pencapaian akademik pelajar SPA, SPE dan SPJ |
description |
Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti sama ada terdapat hubungan antara konsep kendiri, dimensi personaliti, dan persekitaran keluarga di kalangan pelajar. Sebanyak 158 pelajar daripada Fakulti Pendidikan yang mengambil kursus Sarjana Muda Teknologi serta Pendidikan (Kejuruteraan Awam), Sarjana Muda Teknologi serta Pendidikan (Kejuruteraan Elektrik) dan Sarjana Muda Teknologi serta Pendidikan (Kejuruteraan Mekanikal) dipilih untuk menjadi responden dalam kajian ini. Satu kajian rintis telah dijalankan ke atas 20 pelajar untuk menguji kebolehpercayaan instrumen yang digunakan. Instrumen yang digunakan untuk menguji dimensi personaliti pelajar dalam kajian ini adalah Inventori Personaliti Junior Eysenck (JEPI) dalam versi Bahasa Melayu yang mempunyai kebolehpercayaan 0.532. Untuk mengukur konsep kendiri pelajar dalam kajian ini Skala Konsep Kendiri Tennessee yang mempunyai kebolehpercayaan 0.834 telah digunakan. Instrumen yang mengukur tahap persekitaran keluarga mempunyai tahap kebolehpercayaan 0.880. Data-data yang diperolehi diproses dengan menggunakan perisian SPSS (Statistical Package for the Social Sciences). Statistik deskriptif dan korelasi Pearson digunakan dalam menganalisa hubungan di antara konsep kendiri, dimensi personaliti dan persekitaran keluarga terhadap pencapaian akademik. Analisis dijalankan pada aras signifikan 0.05. Hasil analisis menunjukkan tidak terdapat hubungan yang signifikan antara konsep kendiri dengan pencapaian akademik, dimensi personaliti dengan pencapaian akademik dan persekitaran keluarga dengan pencapaian akademik. |
format |
Thesis |
author |
Yahaya, Azizi Nurul Ezzati, Azizi |
author_facet |
Yahaya, Azizi Nurul Ezzati, Azizi |
author_sort |
Yahaya, Azizi |
title |
Hubungan antara konsep kendiri, dimensi personaliti dan persekitaran keluarga terhadap pencapaian akademik pelajar SPA, SPE dan SPJ |
title_short |
Hubungan antara konsep kendiri, dimensi personaliti dan persekitaran keluarga terhadap pencapaian akademik pelajar SPA, SPE dan SPJ |
title_full |
Hubungan antara konsep kendiri, dimensi personaliti dan persekitaran keluarga terhadap pencapaian akademik pelajar SPA, SPE dan SPJ |
title_fullStr |
Hubungan antara konsep kendiri, dimensi personaliti dan persekitaran keluarga terhadap pencapaian akademik pelajar SPA, SPE dan SPJ |
title_full_unstemmed |
Hubungan antara konsep kendiri, dimensi personaliti dan persekitaran keluarga terhadap pencapaian akademik pelajar SPA, SPE dan SPJ |
title_sort |
hubungan antara konsep kendiri, dimensi personaliti dan persekitaran keluarga terhadap pencapaian akademik pelajar spa, spe dan spj |
publishDate |
2008 |
url |
http://eprints.utm.my/id/eprint/5933/4/NURULEZZATIAP2008.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/5933/ |
_version_ |
1674066120361902080 |