Kesediaan guru terhadap perlaksanaan pentaksiran berasaskan sekolah bagi mata pelajaran kemahiran hidup bersepadu

Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) telah diperkenalkan perlaksanaannya oleh Kementerian Pelajaran Malaysia di sekolah rendah seluruh Malaysia pada tahun 2011 dan sekolah menengah pada sesi persekolahan 2012. Usaha tersebut adalah sebahagian daripada program transformasi pendidikan Negara. Namun de...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Nordin, Mohd. Safarin, Ismail, Nur Hidayah
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2014
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/61402/1/MohdSafarinNordin2014_KesediaanGuruTerhadapPerlaksanaanPentaksiranBerasaskanSekolah.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/61402/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Teknologi Malaysia
Language: English
id my.utm.61402
record_format eprints
spelling my.utm.614022017-04-25T08:19:07Z http://eprints.utm.my/id/eprint/61402/ Kesediaan guru terhadap perlaksanaan pentaksiran berasaskan sekolah bagi mata pelajaran kemahiran hidup bersepadu Nordin, Mohd. Safarin Ismail, Nur Hidayah L Education (General) Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) telah diperkenalkan perlaksanaannya oleh Kementerian Pelajaran Malaysia di sekolah rendah seluruh Malaysia pada tahun 2011 dan sekolah menengah pada sesi persekolahan 2012. Usaha tersebut adalah sebahagian daripada program transformasi pendidikan Negara. Namun demikian, perlaksanaanya telah menimbulkan pelbagai isu dalam masyarakat sejak ianya diperkenalkan dan tidak terkecuali dalam kalangan guru sendiri. Justeru itu, kajian deskriptif ini telah dijalankan bagi mengenal pasti kesediaan guru-guru terhadap perlaksanaan PBS bagi mata pelajaran Kemahiran Hidup Bersepadu (KHB). Aspek kesediaan yang dikaji adalah kesediaan guru dalam aspek pengetahuan, kemahiran dan sikap. Kajian ini telah melibatkan seramai 111 orang guru KHB dari 38 buah sekolah menengah harian biasa dalam daerah Johor Bahru. Data kajian dikumpulkan dengan menggunakan instrument soal-selidik yang dibina sendiri oleh penyelidik. Kemudiannya data dianalisis menggunakan statistik deskriptif. Hasil kajian menunjukkan bahawa guru-guru KHB daerah Johor Bahru mempunyai tahap kesediaan pengetahuan dan kemahiran yang tinggi terhadap perlaksanaan PBS. Selain itu, kajian juga mendapati guru mempunyai sikap yang positif terhadap perlaksanaan PBS dalam mata pelajaran KHB. Maka, kajian ini menunjukkan bahawa para guru khususnya guru mata pelajaran KHB bersedia untuk melaksana dan terus melaksanakan PBS dalam tugas seharian mereka. Sehubungan itu penyelidik mencadangkan konsep yang digunapakai dalam PBS diteruskan dan penambahbaikan dilakukan dari masa kesemasa. 2014 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/61402/1/MohdSafarinNordin2014_KesediaanGuruTerhadapPerlaksanaanPentaksiranBerasaskanSekolah.pdf Nordin, Mohd. Safarin and Ismail, Nur Hidayah (2014) Kesediaan guru terhadap perlaksanaan pentaksiran berasaskan sekolah bagi mata pelajaran kemahiran hidup bersepadu. In: International Seminar on Technical and Vocational Education (TVEIS2014), 25-26 August, 2014, Skudai, Johor.
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Nordin, Mohd. Safarin
Ismail, Nur Hidayah
Kesediaan guru terhadap perlaksanaan pentaksiran berasaskan sekolah bagi mata pelajaran kemahiran hidup bersepadu
description Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) telah diperkenalkan perlaksanaannya oleh Kementerian Pelajaran Malaysia di sekolah rendah seluruh Malaysia pada tahun 2011 dan sekolah menengah pada sesi persekolahan 2012. Usaha tersebut adalah sebahagian daripada program transformasi pendidikan Negara. Namun demikian, perlaksanaanya telah menimbulkan pelbagai isu dalam masyarakat sejak ianya diperkenalkan dan tidak terkecuali dalam kalangan guru sendiri. Justeru itu, kajian deskriptif ini telah dijalankan bagi mengenal pasti kesediaan guru-guru terhadap perlaksanaan PBS bagi mata pelajaran Kemahiran Hidup Bersepadu (KHB). Aspek kesediaan yang dikaji adalah kesediaan guru dalam aspek pengetahuan, kemahiran dan sikap. Kajian ini telah melibatkan seramai 111 orang guru KHB dari 38 buah sekolah menengah harian biasa dalam daerah Johor Bahru. Data kajian dikumpulkan dengan menggunakan instrument soal-selidik yang dibina sendiri oleh penyelidik. Kemudiannya data dianalisis menggunakan statistik deskriptif. Hasil kajian menunjukkan bahawa guru-guru KHB daerah Johor Bahru mempunyai tahap kesediaan pengetahuan dan kemahiran yang tinggi terhadap perlaksanaan PBS. Selain itu, kajian juga mendapati guru mempunyai sikap yang positif terhadap perlaksanaan PBS dalam mata pelajaran KHB. Maka, kajian ini menunjukkan bahawa para guru khususnya guru mata pelajaran KHB bersedia untuk melaksana dan terus melaksanakan PBS dalam tugas seharian mereka. Sehubungan itu penyelidik mencadangkan konsep yang digunapakai dalam PBS diteruskan dan penambahbaikan dilakukan dari masa kesemasa.
format Conference or Workshop Item
author Nordin, Mohd. Safarin
Ismail, Nur Hidayah
author_facet Nordin, Mohd. Safarin
Ismail, Nur Hidayah
author_sort Nordin, Mohd. Safarin
title Kesediaan guru terhadap perlaksanaan pentaksiran berasaskan sekolah bagi mata pelajaran kemahiran hidup bersepadu
title_short Kesediaan guru terhadap perlaksanaan pentaksiran berasaskan sekolah bagi mata pelajaran kemahiran hidup bersepadu
title_full Kesediaan guru terhadap perlaksanaan pentaksiran berasaskan sekolah bagi mata pelajaran kemahiran hidup bersepadu
title_fullStr Kesediaan guru terhadap perlaksanaan pentaksiran berasaskan sekolah bagi mata pelajaran kemahiran hidup bersepadu
title_full_unstemmed Kesediaan guru terhadap perlaksanaan pentaksiran berasaskan sekolah bagi mata pelajaran kemahiran hidup bersepadu
title_sort kesediaan guru terhadap perlaksanaan pentaksiran berasaskan sekolah bagi mata pelajaran kemahiran hidup bersepadu
publishDate 2014
url http://eprints.utm.my/id/eprint/61402/1/MohdSafarinNordin2014_KesediaanGuruTerhadapPerlaksanaanPentaksiranBerasaskanSekolah.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/61402/
_version_ 1643655159956373504