Penggunaan robotik sebagai alat dalam pengajaran dan pembelajaran Sains, Teknologi, Kejuruteraan dan Matematik
Media dan teknologi pembelajaran telah banyak mempengaruhi corak pendidikan di seluruh dunia. Ini dapat dilihat menerusi pengevolusian dalam kaedah pendidikan di China menekankan keperluan pendekatan pengajaran yang terbaru dalam menggantikan pembelajaran tradisional bagi menyediakan lebih ramai pel...
Saved in:
Main Authors: | , , , |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Language: | English |
Published: |
2015
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.utm.my/id/eprint/61714/1/NorazrenaAbuSamah2015_PenggunaanRobotikSebagaiAlatdalamPengajaran.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/61714/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Teknologi Malaysia |
Language: | English |
id |
my.utm.61714 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.utm.617142017-07-31T06:21:39Z http://eprints.utm.my/id/eprint/61714/ Penggunaan robotik sebagai alat dalam pengajaran dan pembelajaran Sains, Teknologi, Kejuruteraan dan Matematik Ibrahim, Hafzan Ali, Mohamad Bilal Phang Abdullah, Fatin Aliah Abu Samah, Norazrena LB Theory and practice of education Media dan teknologi pembelajaran telah banyak mempengaruhi corak pendidikan di seluruh dunia. Ini dapat dilihat menerusi pengevolusian dalam kaedah pendidikan di China menekankan keperluan pendekatan pengajaran yang terbaru dalam menggantikan pembelajaran tradisional bagi menyediakan lebih ramai pelajar untuk berjaya dalam abad ke-21. Maka, penggunaan robotik dijadikan sebagai langkah inovasi dalam pengajaran dan pembelajaran diperingkat dunia. Pembelajaran menerusi robotik dilihat sebagai salah satu cara untuk menarik minat bagi pelajar yang bergelut melalui pembelajaran secara konvensional di sekolah. Kajian ini juga tidak terhad kepada mana-mana pendekatan pembelajaran. Hal ini disebabkan sifat robotik itu sendiri yang boleh fleksibel dan amat inklusif bagi pelajar yang berbakat dan pelajar yang mempunyai masalah pembelajaran. Justeru, kertas kerja ini akan membentangkan meta analisis tentang (a) mengenalpasti jenis robotik yang digunakan di peringkat sekolah (b) mengenal pasti kajian berkenaan mengaplikasi robotik sebagai alat pendidikan dalam bidang STEM (c) membentangkan sintesis bukti empirikal pada keberkesanan pendidikan robotik menerusi kaedah kajian kuantitatif yang dipilih. 2015 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/61714/1/NorazrenaAbuSamah2015_PenggunaanRobotikSebagaiAlatdalamPengajaran.pdf Ibrahim, Hafzan and Ali, Mohamad Bilal and Phang Abdullah, Fatin Aliah and Abu Samah, Norazrena (2015) Penggunaan robotik sebagai alat dalam pengajaran dan pembelajaran Sains, Teknologi, Kejuruteraan dan Matematik. In: International Education Postgraduate Seminar 2015, 20-21 Dec, 2015, Johor Bahru, Johor. |
institution |
Universiti Teknologi Malaysia |
building |
UTM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Teknologi Malaysia |
content_source |
UTM Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.utm.my/ |
language |
English |
topic |
LB Theory and practice of education |
spellingShingle |
LB Theory and practice of education Ibrahim, Hafzan Ali, Mohamad Bilal Phang Abdullah, Fatin Aliah Abu Samah, Norazrena Penggunaan robotik sebagai alat dalam pengajaran dan pembelajaran Sains, Teknologi, Kejuruteraan dan Matematik |
description |
Media dan teknologi pembelajaran telah banyak mempengaruhi corak pendidikan di seluruh dunia. Ini dapat dilihat menerusi pengevolusian dalam kaedah pendidikan di China menekankan keperluan pendekatan pengajaran yang terbaru dalam menggantikan pembelajaran tradisional bagi menyediakan lebih ramai pelajar untuk berjaya dalam abad ke-21. Maka, penggunaan robotik dijadikan sebagai langkah inovasi dalam pengajaran dan pembelajaran diperingkat dunia. Pembelajaran menerusi robotik dilihat sebagai salah satu cara untuk menarik minat bagi pelajar yang bergelut melalui pembelajaran secara konvensional di sekolah. Kajian ini juga tidak terhad kepada mana-mana pendekatan pembelajaran. Hal ini disebabkan sifat robotik itu sendiri yang boleh fleksibel dan amat inklusif bagi pelajar yang berbakat dan pelajar yang mempunyai masalah pembelajaran. Justeru, kertas kerja ini akan membentangkan meta analisis tentang (a) mengenalpasti jenis robotik yang digunakan di peringkat sekolah (b) mengenal pasti kajian berkenaan mengaplikasi robotik sebagai alat pendidikan dalam bidang STEM (c) membentangkan sintesis bukti empirikal pada keberkesanan pendidikan robotik menerusi kaedah kajian kuantitatif yang dipilih. |
format |
Conference or Workshop Item |
author |
Ibrahim, Hafzan Ali, Mohamad Bilal Phang Abdullah, Fatin Aliah Abu Samah, Norazrena |
author_facet |
Ibrahim, Hafzan Ali, Mohamad Bilal Phang Abdullah, Fatin Aliah Abu Samah, Norazrena |
author_sort |
Ibrahim, Hafzan |
title |
Penggunaan robotik sebagai alat dalam pengajaran dan pembelajaran Sains, Teknologi, Kejuruteraan dan Matematik |
title_short |
Penggunaan robotik sebagai alat dalam pengajaran dan pembelajaran Sains, Teknologi, Kejuruteraan dan Matematik |
title_full |
Penggunaan robotik sebagai alat dalam pengajaran dan pembelajaran Sains, Teknologi, Kejuruteraan dan Matematik |
title_fullStr |
Penggunaan robotik sebagai alat dalam pengajaran dan pembelajaran Sains, Teknologi, Kejuruteraan dan Matematik |
title_full_unstemmed |
Penggunaan robotik sebagai alat dalam pengajaran dan pembelajaran Sains, Teknologi, Kejuruteraan dan Matematik |
title_sort |
penggunaan robotik sebagai alat dalam pengajaran dan pembelajaran sains, teknologi, kejuruteraan dan matematik |
publishDate |
2015 |
url |
http://eprints.utm.my/id/eprint/61714/1/NorazrenaAbuSamah2015_PenggunaanRobotikSebagaiAlatdalamPengajaran.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/61714/ |
_version_ |
1643655239546437632 |