Penggunaan robotik sebagai alat dalam pengajaran dan pembelajaran Sains, Teknologi, Kejuruteraan dan Matematik

Media dan teknologi pembelajaran telah banyak mempengaruhi corak pendidikan di seluruh dunia. Ini dapat dilihat menerusi pengevolusian dalam kaedah pendidikan di China menekankan keperluan pendekatan pengajaran yang terbaru dalam menggantikan pembelajaran tradisional bagi menyediakan lebih ramai pel...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Ibrahim, Hafzan, Ali, Mohamad Bilal, Phang Abdullah, Fatin Aliah, Abu Samah, Norazrena
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2015
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/61714/1/NorazrenaAbuSamah2015_PenggunaanRobotikSebagaiAlatdalamPengajaran.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/61714/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Teknologi Malaysia
Language: English
id my.utm.61714
record_format eprints
spelling my.utm.617142017-07-31T06:21:39Z http://eprints.utm.my/id/eprint/61714/ Penggunaan robotik sebagai alat dalam pengajaran dan pembelajaran Sains, Teknologi, Kejuruteraan dan Matematik Ibrahim, Hafzan Ali, Mohamad Bilal Phang Abdullah, Fatin Aliah Abu Samah, Norazrena LB Theory and practice of education Media dan teknologi pembelajaran telah banyak mempengaruhi corak pendidikan di seluruh dunia. Ini dapat dilihat menerusi pengevolusian dalam kaedah pendidikan di China menekankan keperluan pendekatan pengajaran yang terbaru dalam menggantikan pembelajaran tradisional bagi menyediakan lebih ramai pelajar untuk berjaya dalam abad ke-21. Maka, penggunaan robotik dijadikan sebagai langkah inovasi dalam pengajaran dan pembelajaran diperingkat dunia. Pembelajaran menerusi robotik dilihat sebagai salah satu cara untuk menarik minat bagi pelajar yang bergelut melalui pembelajaran secara konvensional di sekolah. Kajian ini juga tidak terhad kepada mana-mana pendekatan pembelajaran. Hal ini disebabkan sifat robotik itu sendiri yang boleh fleksibel dan amat inklusif bagi pelajar yang berbakat dan pelajar yang mempunyai masalah pembelajaran. Justeru, kertas kerja ini akan membentangkan meta analisis tentang (a) mengenalpasti jenis robotik yang digunakan di peringkat sekolah (b) mengenal pasti kajian berkenaan mengaplikasi robotik sebagai alat pendidikan dalam bidang STEM (c) membentangkan sintesis bukti empirikal pada keberkesanan pendidikan robotik menerusi kaedah kajian kuantitatif yang dipilih. 2015 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/61714/1/NorazrenaAbuSamah2015_PenggunaanRobotikSebagaiAlatdalamPengajaran.pdf Ibrahim, Hafzan and Ali, Mohamad Bilal and Phang Abdullah, Fatin Aliah and Abu Samah, Norazrena (2015) Penggunaan robotik sebagai alat dalam pengajaran dan pembelajaran Sains, Teknologi, Kejuruteraan dan Matematik. In: International Education Postgraduate Seminar 2015, 20-21 Dec, 2015, Johor Bahru, Johor.
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic LB Theory and practice of education
spellingShingle LB Theory and practice of education
Ibrahim, Hafzan
Ali, Mohamad Bilal
Phang Abdullah, Fatin Aliah
Abu Samah, Norazrena
Penggunaan robotik sebagai alat dalam pengajaran dan pembelajaran Sains, Teknologi, Kejuruteraan dan Matematik
description Media dan teknologi pembelajaran telah banyak mempengaruhi corak pendidikan di seluruh dunia. Ini dapat dilihat menerusi pengevolusian dalam kaedah pendidikan di China menekankan keperluan pendekatan pengajaran yang terbaru dalam menggantikan pembelajaran tradisional bagi menyediakan lebih ramai pelajar untuk berjaya dalam abad ke-21. Maka, penggunaan robotik dijadikan sebagai langkah inovasi dalam pengajaran dan pembelajaran diperingkat dunia. Pembelajaran menerusi robotik dilihat sebagai salah satu cara untuk menarik minat bagi pelajar yang bergelut melalui pembelajaran secara konvensional di sekolah. Kajian ini juga tidak terhad kepada mana-mana pendekatan pembelajaran. Hal ini disebabkan sifat robotik itu sendiri yang boleh fleksibel dan amat inklusif bagi pelajar yang berbakat dan pelajar yang mempunyai masalah pembelajaran. Justeru, kertas kerja ini akan membentangkan meta analisis tentang (a) mengenalpasti jenis robotik yang digunakan di peringkat sekolah (b) mengenal pasti kajian berkenaan mengaplikasi robotik sebagai alat pendidikan dalam bidang STEM (c) membentangkan sintesis bukti empirikal pada keberkesanan pendidikan robotik menerusi kaedah kajian kuantitatif yang dipilih.
format Conference or Workshop Item
author Ibrahim, Hafzan
Ali, Mohamad Bilal
Phang Abdullah, Fatin Aliah
Abu Samah, Norazrena
author_facet Ibrahim, Hafzan
Ali, Mohamad Bilal
Phang Abdullah, Fatin Aliah
Abu Samah, Norazrena
author_sort Ibrahim, Hafzan
title Penggunaan robotik sebagai alat dalam pengajaran dan pembelajaran Sains, Teknologi, Kejuruteraan dan Matematik
title_short Penggunaan robotik sebagai alat dalam pengajaran dan pembelajaran Sains, Teknologi, Kejuruteraan dan Matematik
title_full Penggunaan robotik sebagai alat dalam pengajaran dan pembelajaran Sains, Teknologi, Kejuruteraan dan Matematik
title_fullStr Penggunaan robotik sebagai alat dalam pengajaran dan pembelajaran Sains, Teknologi, Kejuruteraan dan Matematik
title_full_unstemmed Penggunaan robotik sebagai alat dalam pengajaran dan pembelajaran Sains, Teknologi, Kejuruteraan dan Matematik
title_sort penggunaan robotik sebagai alat dalam pengajaran dan pembelajaran sains, teknologi, kejuruteraan dan matematik
publishDate 2015
url http://eprints.utm.my/id/eprint/61714/1/NorazrenaAbuSamah2015_PenggunaanRobotikSebagaiAlatdalamPengajaran.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/61714/
_version_ 1643655239546437632