Pembelajaran terarah kendiri melalui pendekatan pembelajaran berasaskan masalah: pola kajian berkenaan beberapa artikel terpilih
Pembelajaran terarah kendiri merupakan antara elemen penting dalam implementasi pendekatan pembelajaran berasaskan masalah. Sehubungan itu, sebanyak tujuh artikel dipilih berdasarkan beberapa kriteria tertentu melalui pengkalan data ISI Web Of Science. Artikel-artikel tersebut dianalisis dalam menja...
Saved in:
Main Authors: | , , , |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Language: | English |
Published: |
2015
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.utm.my/id/eprint/63359/1/Mohd.ShafieRosli2015_PembelajaranTerarahKendiriMelaluiPendekatanPembelajaran.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/63359/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Teknologi Malaysia |
Language: | English |
id |
my.utm.63359 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.utm.633592017-08-20T03:44:06Z http://eprints.utm.my/id/eprint/63359/ Pembelajaran terarah kendiri melalui pendekatan pembelajaran berasaskan masalah: pola kajian berkenaan beberapa artikel terpilih Ibrahim, Mohd. Mokhzani Arshad, Mohammad Yusof Rosli, Mohd. Shafie A. Shukor, Nurbiha LB Theory and practice of education Pembelajaran terarah kendiri merupakan antara elemen penting dalam implementasi pendekatan pembelajaran berasaskan masalah. Sehubungan itu, sebanyak tujuh artikel dipilih berdasarkan beberapa kriteria tertentu melalui pengkalan data ISI Web Of Science. Artikel-artikel tersebut dianalisis dalam menjawab tiga persoalan kajian iaitu (i) Apakah pemilihan sampel bagi kesemua kajian? (ii) Apakah pemilihan reka bentuk kajian yang digunakan dalam kesemua kajian?(iii) Apakah persamaan dan perbezaan intipati dan dapatan bagi kesemua kajian?Melalui analisis yang dijalankan didapati sebahagian besar kajian menggunakan reka bentuk kajian kes dan reka bentuk kajian eksperimen. Selain itu, pemilihan sampel bagi kebanyakan kajian tertumpu kepada pelajar jurusan perubatan serta fokus atau isu yang diketengahkan adalah dalam melihat faktor dan kesan implementasi pendekatan pembelajaran berasaskan masalah terhadap pembelajaran terarah kendiri. 2015 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/63359/1/Mohd.ShafieRosli2015_PembelajaranTerarahKendiriMelaluiPendekatanPembelajaran.pdf Ibrahim, Mohd. Mokhzani and Arshad, Mohammad Yusof and Rosli, Mohd. Shafie and A. Shukor, Nurbiha (2015) Pembelajaran terarah kendiri melalui pendekatan pembelajaran berasaskan masalah: pola kajian berkenaan beberapa artikel terpilih. In: 2nd International Education Postgraduate Seminar, 20-21 Dec, 2015, Kuala Lumpur, Malaysia. |
institution |
Universiti Teknologi Malaysia |
building |
UTM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Teknologi Malaysia |
content_source |
UTM Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.utm.my/ |
language |
English |
topic |
LB Theory and practice of education |
spellingShingle |
LB Theory and practice of education Ibrahim, Mohd. Mokhzani Arshad, Mohammad Yusof Rosli, Mohd. Shafie A. Shukor, Nurbiha Pembelajaran terarah kendiri melalui pendekatan pembelajaran berasaskan masalah: pola kajian berkenaan beberapa artikel terpilih |
description |
Pembelajaran terarah kendiri merupakan antara elemen penting dalam implementasi pendekatan pembelajaran berasaskan masalah. Sehubungan itu, sebanyak tujuh artikel dipilih berdasarkan beberapa kriteria tertentu melalui pengkalan data ISI Web Of Science. Artikel-artikel tersebut dianalisis dalam menjawab tiga persoalan kajian iaitu (i) Apakah pemilihan sampel bagi kesemua kajian? (ii) Apakah pemilihan reka bentuk kajian yang digunakan dalam kesemua kajian?(iii) Apakah persamaan dan perbezaan intipati dan dapatan bagi kesemua kajian?Melalui analisis yang dijalankan didapati sebahagian besar kajian menggunakan reka bentuk kajian kes dan reka bentuk kajian eksperimen. Selain itu, pemilihan sampel bagi kebanyakan kajian tertumpu kepada pelajar jurusan perubatan serta fokus atau isu yang diketengahkan adalah dalam melihat faktor dan kesan implementasi pendekatan pembelajaran berasaskan masalah terhadap pembelajaran terarah kendiri. |
format |
Conference or Workshop Item |
author |
Ibrahim, Mohd. Mokhzani Arshad, Mohammad Yusof Rosli, Mohd. Shafie A. Shukor, Nurbiha |
author_facet |
Ibrahim, Mohd. Mokhzani Arshad, Mohammad Yusof Rosli, Mohd. Shafie A. Shukor, Nurbiha |
author_sort |
Ibrahim, Mohd. Mokhzani |
title |
Pembelajaran terarah kendiri melalui pendekatan pembelajaran berasaskan masalah: pola kajian berkenaan beberapa artikel terpilih |
title_short |
Pembelajaran terarah kendiri melalui pendekatan pembelajaran berasaskan masalah: pola kajian berkenaan beberapa artikel terpilih |
title_full |
Pembelajaran terarah kendiri melalui pendekatan pembelajaran berasaskan masalah: pola kajian berkenaan beberapa artikel terpilih |
title_fullStr |
Pembelajaran terarah kendiri melalui pendekatan pembelajaran berasaskan masalah: pola kajian berkenaan beberapa artikel terpilih |
title_full_unstemmed |
Pembelajaran terarah kendiri melalui pendekatan pembelajaran berasaskan masalah: pola kajian berkenaan beberapa artikel terpilih |
title_sort |
pembelajaran terarah kendiri melalui pendekatan pembelajaran berasaskan masalah: pola kajian berkenaan beberapa artikel terpilih |
publishDate |
2015 |
url |
http://eprints.utm.my/id/eprint/63359/1/Mohd.ShafieRosli2015_PembelajaranTerarahKendiriMelaluiPendekatanPembelajaran.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/63359/ |
_version_ |
1643655693149929472 |