Pembelajaran terarah kendiri melalui pendekatan pembelajaran berasaskan masalah: pola kajian berkenaan beberapa artikel terpilih

Pembelajaran terarah kendiri merupakan antara elemen penting dalam implementasi pendekatan pembelajaran berasaskan masalah. Sehubungan itu, sebanyak tujuh artikel dipilih berdasarkan beberapa kriteria tertentu melalui pengkalan data ISI Web Of Science. Artikel-artikel tersebut dianalisis dalam menja...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Ibrahim, Mohd. Mokhzani, Arshad, Mohammad Yusof, Rosli, Mohd. Shafie, A. Shukor, Nurbiha
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2015
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/63359/1/Mohd.ShafieRosli2015_PembelajaranTerarahKendiriMelaluiPendekatanPembelajaran.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/63359/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Teknologi Malaysia
Language: English
id my.utm.63359
record_format eprints
spelling my.utm.633592017-08-20T03:44:06Z http://eprints.utm.my/id/eprint/63359/ Pembelajaran terarah kendiri melalui pendekatan pembelajaran berasaskan masalah: pola kajian berkenaan beberapa artikel terpilih Ibrahim, Mohd. Mokhzani Arshad, Mohammad Yusof Rosli, Mohd. Shafie A. Shukor, Nurbiha LB Theory and practice of education Pembelajaran terarah kendiri merupakan antara elemen penting dalam implementasi pendekatan pembelajaran berasaskan masalah. Sehubungan itu, sebanyak tujuh artikel dipilih berdasarkan beberapa kriteria tertentu melalui pengkalan data ISI Web Of Science. Artikel-artikel tersebut dianalisis dalam menjawab tiga persoalan kajian iaitu (i) Apakah pemilihan sampel bagi kesemua kajian? (ii) Apakah pemilihan reka bentuk kajian yang digunakan dalam kesemua kajian?(iii) Apakah persamaan dan perbezaan intipati dan dapatan bagi kesemua kajian?Melalui analisis yang dijalankan didapati sebahagian besar kajian menggunakan reka bentuk kajian kes dan reka bentuk kajian eksperimen. Selain itu, pemilihan sampel bagi kebanyakan kajian tertumpu kepada pelajar jurusan perubatan serta fokus atau isu yang diketengahkan adalah dalam melihat faktor dan kesan implementasi pendekatan pembelajaran berasaskan masalah terhadap pembelajaran terarah kendiri. 2015 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/63359/1/Mohd.ShafieRosli2015_PembelajaranTerarahKendiriMelaluiPendekatanPembelajaran.pdf Ibrahim, Mohd. Mokhzani and Arshad, Mohammad Yusof and Rosli, Mohd. Shafie and A. Shukor, Nurbiha (2015) Pembelajaran terarah kendiri melalui pendekatan pembelajaran berasaskan masalah: pola kajian berkenaan beberapa artikel terpilih. In: 2nd International Education Postgraduate Seminar, 20-21 Dec, 2015, Kuala Lumpur, Malaysia.
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic LB Theory and practice of education
spellingShingle LB Theory and practice of education
Ibrahim, Mohd. Mokhzani
Arshad, Mohammad Yusof
Rosli, Mohd. Shafie
A. Shukor, Nurbiha
Pembelajaran terarah kendiri melalui pendekatan pembelajaran berasaskan masalah: pola kajian berkenaan beberapa artikel terpilih
description Pembelajaran terarah kendiri merupakan antara elemen penting dalam implementasi pendekatan pembelajaran berasaskan masalah. Sehubungan itu, sebanyak tujuh artikel dipilih berdasarkan beberapa kriteria tertentu melalui pengkalan data ISI Web Of Science. Artikel-artikel tersebut dianalisis dalam menjawab tiga persoalan kajian iaitu (i) Apakah pemilihan sampel bagi kesemua kajian? (ii) Apakah pemilihan reka bentuk kajian yang digunakan dalam kesemua kajian?(iii) Apakah persamaan dan perbezaan intipati dan dapatan bagi kesemua kajian?Melalui analisis yang dijalankan didapati sebahagian besar kajian menggunakan reka bentuk kajian kes dan reka bentuk kajian eksperimen. Selain itu, pemilihan sampel bagi kebanyakan kajian tertumpu kepada pelajar jurusan perubatan serta fokus atau isu yang diketengahkan adalah dalam melihat faktor dan kesan implementasi pendekatan pembelajaran berasaskan masalah terhadap pembelajaran terarah kendiri.
format Conference or Workshop Item
author Ibrahim, Mohd. Mokhzani
Arshad, Mohammad Yusof
Rosli, Mohd. Shafie
A. Shukor, Nurbiha
author_facet Ibrahim, Mohd. Mokhzani
Arshad, Mohammad Yusof
Rosli, Mohd. Shafie
A. Shukor, Nurbiha
author_sort Ibrahim, Mohd. Mokhzani
title Pembelajaran terarah kendiri melalui pendekatan pembelajaran berasaskan masalah: pola kajian berkenaan beberapa artikel terpilih
title_short Pembelajaran terarah kendiri melalui pendekatan pembelajaran berasaskan masalah: pola kajian berkenaan beberapa artikel terpilih
title_full Pembelajaran terarah kendiri melalui pendekatan pembelajaran berasaskan masalah: pola kajian berkenaan beberapa artikel terpilih
title_fullStr Pembelajaran terarah kendiri melalui pendekatan pembelajaran berasaskan masalah: pola kajian berkenaan beberapa artikel terpilih
title_full_unstemmed Pembelajaran terarah kendiri melalui pendekatan pembelajaran berasaskan masalah: pola kajian berkenaan beberapa artikel terpilih
title_sort pembelajaran terarah kendiri melalui pendekatan pembelajaran berasaskan masalah: pola kajian berkenaan beberapa artikel terpilih
publishDate 2015
url http://eprints.utm.my/id/eprint/63359/1/Mohd.ShafieRosli2015_PembelajaranTerarahKendiriMelaluiPendekatanPembelajaran.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/63359/
_version_ 1643655693149929472