Tahap kesediaan guru terhadap pelaksanaan model pengajaran simulasi bagi mata pelajaran Pendidikan Islam
Kajian ini membincangkan kesediaan guru terhadap pelaksanaan pengajaran berasaskan model pengajaran simulasi dalam mata pelajaran Pendidikan Islam. Aspek pendedahan, pengalaman dan kesediaan guru Pendidikan Islam mengajar melalui kaedah simulasi ditekankan dalam kajian ini. Populasi kajian ini ialah...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English |
Published: |
2007
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.utm.my/id/eprint/6575/1/SuhaimiMuhamadMFP2007.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/6575/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Teknologi Malaysia |
Language: | English |
id |
my.utm.6575 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.utm.65752018-08-26T04:49:44Z http://eprints.utm.my/id/eprint/6575/ Tahap kesediaan guru terhadap pelaksanaan model pengajaran simulasi bagi mata pelajaran Pendidikan Islam Muhamad, Suhaimi L Education (General) Kajian ini membincangkan kesediaan guru terhadap pelaksanaan pengajaran berasaskan model pengajaran simulasi dalam mata pelajaran Pendidikan Islam. Aspek pendedahan, pengalaman dan kesediaan guru Pendidikan Islam mengajar melalui kaedah simulasi ditekankan dalam kajian ini. Populasi kajian ini ialah guru-guru Pendidkan Islam di 10 buah sekolah menengah di Daerah Kota Tinggi, Johor. Seramai 50 orang guru dipilih sebagai sampel dalam kajian ini yang mewakili sekolah bandar dan luar bandar. Reka bentuk kajian ini menggunakan soal selidik yang dibina oleh pengkaji sendiri sebagai instrument untuk mengenalpasti tahap kesediaan mereka. Dapatan kajian menunjukkan bahawa guru-guru Pendidikan Islam yang berkhidmat di luar bandar lebih bersedia untuk menggunakan kaedah simulasi dalam pengajaran mereka berbanding guru-guru yang berkhidmat di kawasan bandar. Adalah diharapkan dengan terhasilnya kajian ini nanti akan memberi manafaat kepada para guru dalam pengajaran mereka, begitu juga kepada pendidik dan barisan pensyarah di Institut Perguruan dalam melaksanakan program latihan perguruan dan kepada barisan penggubal kurikulum agar menjadikannya model pengajaran dan pembelajaran kepada guru-guru di sekolah. 2007-10 Thesis NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/6575/1/SuhaimiMuhamadMFP2007.pdf Muhamad, Suhaimi (2007) Tahap kesediaan guru terhadap pelaksanaan model pengajaran simulasi bagi mata pelajaran Pendidikan Islam. Masters thesis, Universiti Teknologi Malaysia, Faculty of Education. |
institution |
Universiti Teknologi Malaysia |
building |
UTM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Teknologi Malaysia |
content_source |
UTM Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.utm.my/ |
language |
English |
topic |
L Education (General) |
spellingShingle |
L Education (General) Muhamad, Suhaimi Tahap kesediaan guru terhadap pelaksanaan model pengajaran simulasi bagi mata pelajaran Pendidikan Islam |
description |
Kajian ini membincangkan kesediaan guru terhadap pelaksanaan pengajaran berasaskan model pengajaran simulasi dalam mata pelajaran Pendidikan Islam. Aspek pendedahan, pengalaman dan kesediaan guru Pendidikan Islam mengajar melalui kaedah simulasi ditekankan dalam kajian ini. Populasi kajian ini ialah guru-guru Pendidkan Islam di 10 buah sekolah menengah di Daerah Kota Tinggi, Johor. Seramai 50 orang guru dipilih sebagai sampel dalam kajian ini yang mewakili sekolah bandar dan luar bandar. Reka bentuk kajian ini menggunakan soal selidik yang dibina oleh pengkaji sendiri sebagai instrument untuk mengenalpasti tahap kesediaan mereka. Dapatan kajian menunjukkan bahawa guru-guru Pendidikan Islam yang berkhidmat di luar bandar lebih bersedia untuk menggunakan kaedah simulasi dalam pengajaran mereka berbanding guru-guru yang berkhidmat di kawasan bandar. Adalah diharapkan dengan terhasilnya kajian ini nanti akan memberi manafaat kepada para guru dalam pengajaran mereka, begitu juga kepada pendidik dan barisan pensyarah di Institut Perguruan dalam melaksanakan program latihan perguruan dan kepada barisan penggubal kurikulum agar menjadikannya model pengajaran dan pembelajaran kepada guru-guru di sekolah. |
format |
Thesis |
author |
Muhamad, Suhaimi |
author_facet |
Muhamad, Suhaimi |
author_sort |
Muhamad, Suhaimi |
title |
Tahap kesediaan guru terhadap pelaksanaan model pengajaran simulasi bagi mata pelajaran Pendidikan Islam |
title_short |
Tahap kesediaan guru terhadap pelaksanaan model pengajaran simulasi bagi mata pelajaran Pendidikan Islam |
title_full |
Tahap kesediaan guru terhadap pelaksanaan model pengajaran simulasi bagi mata pelajaran Pendidikan Islam |
title_fullStr |
Tahap kesediaan guru terhadap pelaksanaan model pengajaran simulasi bagi mata pelajaran Pendidikan Islam |
title_full_unstemmed |
Tahap kesediaan guru terhadap pelaksanaan model pengajaran simulasi bagi mata pelajaran Pendidikan Islam |
title_sort |
tahap kesediaan guru terhadap pelaksanaan model pengajaran simulasi bagi mata pelajaran pendidikan islam |
publishDate |
2007 |
url |
http://eprints.utm.my/id/eprint/6575/1/SuhaimiMuhamadMFP2007.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/6575/ |
_version_ |
1643644590287224832 |