"Kerja projek" matematik tambahan : ke arah pentaksiran matematik yang holistik

Dalam tahun 2000, kurikulum Matematik Tambahan KBSM di peringkat menengah atas telah disemak semula dan dilaksanakan di semua sekolah menengah di Malaysia dua tahun kemudian. Perubahan yang berlaku dalam kurikulum mata pelajaran Matematik Tambahan ini adalah berdasarkan kepada matlamat dan objektif...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Sulaiman, Faridah
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit UTM Press 2006
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/8017/1/FaridahSulaiman2006_KerjaProjekMatematikTambahan.PDF
http://eprints.utm.my/id/eprint/8017/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Teknologi Malaysia
Language: English
id my.utm.8017
record_format eprints
spelling my.utm.80172017-11-01T04:17:29Z http://eprints.utm.my/id/eprint/8017/ "Kerja projek" matematik tambahan : ke arah pentaksiran matematik yang holistik Sulaiman, Faridah LB1603 Secondary Education. High schools QA Mathematics Dalam tahun 2000, kurikulum Matematik Tambahan KBSM di peringkat menengah atas telah disemak semula dan dilaksanakan di semua sekolah menengah di Malaysia dua tahun kemudian. Perubahan yang berlaku dalam kurikulum mata pelajaran Matematik Tambahan ini adalah berdasarkan kepada matlamat dan objektif yang selari dengan perubahan dalam dunia pendidikan matematik semasa. Bagi membolehkan matlamat dan objektif kurikulum tercapai, pertimbangan antara kandungan, pedagogi dan pentaksiran perlu diambil kira. Unsur-unsur ini saling berkait dan perlu diberi perhatian bagi memastikan keberkesanan pelaksanaan kurikulum. Walaupun pertimbangan antara kandungan dan pedagogi telah diambil kira dalam semakan kurikulum ini, namun cara pentaksiran dalam mata pelajaran Matematik Tambahan yang diamalkan, tidak selari dengan matlamat dan objektif kurikulum. Kajian ini bertujuan untuk mengkaji kesesuaian "Kerja Projek" untuk dijadikan sebagai suatu kaedah pentaksiran yang selari dengan matlamat dan objektif kurikulum. Kesesuaian ini dilihat pada tiga aspek iaitu bagaimana elemen-elemen pentaksiran matematik dalam Kerja Projek dapat membekalkan maklumat mengenai keupayaan pelajar menggunakan pengetahuan matematik, jenis kefahaman matematik yang diperolehi oleh pelajar setelah melaksanakan Kerja Projek dan pandangan pelajar mengenai perbezaan Kerja Projek dengan soalan peperiksaan biasa Matematik Tambahan. Pendekatan kualitatif digunakan dalam kajian mi. Data diperolehi melalui laporan bertulis dan temubual klinikal. Hasil kajian menunjukkan bahawa elemen-elemen pentaksiran matematik yang terkandung dalam Kerja Projek dapat memberikan maklumat mengenai keupayaan pelajar menggunakan pengetahuan matematik dalam menyelesaikan masalah. Kualiti kefahaman matematik pelajar dapat dilihat dengan lebih jelas dalam hasil Kerja Projek mereka. Kerja Projek juga didapati mampu menggerakkan pelajar untuk berfikir dan berkomunikasi secara matematik serta merancang kaedah penyelesaian dengan lebih kreatif. Pelajar juga bersikap lebih kritis dalam menganalisis maklumat apabila berhadapan dengan sesuatu masalah matematik. Penerbit UTM Press 2006-10-11 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/8017/1/FaridahSulaiman2006_KerjaProjekMatematikTambahan.PDF Sulaiman, Faridah (2006) "Kerja projek" matematik tambahan : ke arah pentaksiran matematik yang holistik. Jurnal Pendidikan Universiti Teknologi Malaysia, 11 . pp. 10-23. ISSN 1394-1801
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic LB1603 Secondary Education. High schools
QA Mathematics
spellingShingle LB1603 Secondary Education. High schools
QA Mathematics
Sulaiman, Faridah
"Kerja projek" matematik tambahan : ke arah pentaksiran matematik yang holistik
description Dalam tahun 2000, kurikulum Matematik Tambahan KBSM di peringkat menengah atas telah disemak semula dan dilaksanakan di semua sekolah menengah di Malaysia dua tahun kemudian. Perubahan yang berlaku dalam kurikulum mata pelajaran Matematik Tambahan ini adalah berdasarkan kepada matlamat dan objektif yang selari dengan perubahan dalam dunia pendidikan matematik semasa. Bagi membolehkan matlamat dan objektif kurikulum tercapai, pertimbangan antara kandungan, pedagogi dan pentaksiran perlu diambil kira. Unsur-unsur ini saling berkait dan perlu diberi perhatian bagi memastikan keberkesanan pelaksanaan kurikulum. Walaupun pertimbangan antara kandungan dan pedagogi telah diambil kira dalam semakan kurikulum ini, namun cara pentaksiran dalam mata pelajaran Matematik Tambahan yang diamalkan, tidak selari dengan matlamat dan objektif kurikulum. Kajian ini bertujuan untuk mengkaji kesesuaian "Kerja Projek" untuk dijadikan sebagai suatu kaedah pentaksiran yang selari dengan matlamat dan objektif kurikulum. Kesesuaian ini dilihat pada tiga aspek iaitu bagaimana elemen-elemen pentaksiran matematik dalam Kerja Projek dapat membekalkan maklumat mengenai keupayaan pelajar menggunakan pengetahuan matematik, jenis kefahaman matematik yang diperolehi oleh pelajar setelah melaksanakan Kerja Projek dan pandangan pelajar mengenai perbezaan Kerja Projek dengan soalan peperiksaan biasa Matematik Tambahan. Pendekatan kualitatif digunakan dalam kajian mi. Data diperolehi melalui laporan bertulis dan temubual klinikal. Hasil kajian menunjukkan bahawa elemen-elemen pentaksiran matematik yang terkandung dalam Kerja Projek dapat memberikan maklumat mengenai keupayaan pelajar menggunakan pengetahuan matematik dalam menyelesaikan masalah. Kualiti kefahaman matematik pelajar dapat dilihat dengan lebih jelas dalam hasil Kerja Projek mereka. Kerja Projek juga didapati mampu menggerakkan pelajar untuk berfikir dan berkomunikasi secara matematik serta merancang kaedah penyelesaian dengan lebih kreatif. Pelajar juga bersikap lebih kritis dalam menganalisis maklumat apabila berhadapan dengan sesuatu masalah matematik.
format Article
author Sulaiman, Faridah
author_facet Sulaiman, Faridah
author_sort Sulaiman, Faridah
title "Kerja projek" matematik tambahan : ke arah pentaksiran matematik yang holistik
title_short "Kerja projek" matematik tambahan : ke arah pentaksiran matematik yang holistik
title_full "Kerja projek" matematik tambahan : ke arah pentaksiran matematik yang holistik
title_fullStr "Kerja projek" matematik tambahan : ke arah pentaksiran matematik yang holistik
title_full_unstemmed "Kerja projek" matematik tambahan : ke arah pentaksiran matematik yang holistik
title_sort "kerja projek" matematik tambahan : ke arah pentaksiran matematik yang holistik
publisher Penerbit UTM Press
publishDate 2006
url http://eprints.utm.my/id/eprint/8017/1/FaridahSulaiman2006_KerjaProjekMatematikTambahan.PDF
http://eprints.utm.my/id/eprint/8017/
_version_ 1643644903766360064