"Kerja projek" matematik tambahan : ke arah pentaksiran matematik yang holistik
Dalam tahun 2000, kurikulum Matematik Tambahan KBSM di peringkat menengah atas telah disemak semula dan dilaksanakan di semua sekolah menengah di Malaysia dua tahun kemudian. Perubahan yang berlaku dalam kurikulum mata pelajaran Matematik Tambahan ini adalah berdasarkan kepada matlamat dan objektif...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit UTM Press
2006
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.utm.my/id/eprint/8017/1/FaridahSulaiman2006_KerjaProjekMatematikTambahan.PDF http://eprints.utm.my/id/eprint/8017/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Teknologi Malaysia |
Language: | English |
id |
my.utm.8017 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.utm.80172017-11-01T04:17:29Z http://eprints.utm.my/id/eprint/8017/ "Kerja projek" matematik tambahan : ke arah pentaksiran matematik yang holistik Sulaiman, Faridah LB1603 Secondary Education. High schools QA Mathematics Dalam tahun 2000, kurikulum Matematik Tambahan KBSM di peringkat menengah atas telah disemak semula dan dilaksanakan di semua sekolah menengah di Malaysia dua tahun kemudian. Perubahan yang berlaku dalam kurikulum mata pelajaran Matematik Tambahan ini adalah berdasarkan kepada matlamat dan objektif yang selari dengan perubahan dalam dunia pendidikan matematik semasa. Bagi membolehkan matlamat dan objektif kurikulum tercapai, pertimbangan antara kandungan, pedagogi dan pentaksiran perlu diambil kira. Unsur-unsur ini saling berkait dan perlu diberi perhatian bagi memastikan keberkesanan pelaksanaan kurikulum. Walaupun pertimbangan antara kandungan dan pedagogi telah diambil kira dalam semakan kurikulum ini, namun cara pentaksiran dalam mata pelajaran Matematik Tambahan yang diamalkan, tidak selari dengan matlamat dan objektif kurikulum. Kajian ini bertujuan untuk mengkaji kesesuaian "Kerja Projek" untuk dijadikan sebagai suatu kaedah pentaksiran yang selari dengan matlamat dan objektif kurikulum. Kesesuaian ini dilihat pada tiga aspek iaitu bagaimana elemen-elemen pentaksiran matematik dalam Kerja Projek dapat membekalkan maklumat mengenai keupayaan pelajar menggunakan pengetahuan matematik, jenis kefahaman matematik yang diperolehi oleh pelajar setelah melaksanakan Kerja Projek dan pandangan pelajar mengenai perbezaan Kerja Projek dengan soalan peperiksaan biasa Matematik Tambahan. Pendekatan kualitatif digunakan dalam kajian mi. Data diperolehi melalui laporan bertulis dan temubual klinikal. Hasil kajian menunjukkan bahawa elemen-elemen pentaksiran matematik yang terkandung dalam Kerja Projek dapat memberikan maklumat mengenai keupayaan pelajar menggunakan pengetahuan matematik dalam menyelesaikan masalah. Kualiti kefahaman matematik pelajar dapat dilihat dengan lebih jelas dalam hasil Kerja Projek mereka. Kerja Projek juga didapati mampu menggerakkan pelajar untuk berfikir dan berkomunikasi secara matematik serta merancang kaedah penyelesaian dengan lebih kreatif. Pelajar juga bersikap lebih kritis dalam menganalisis maklumat apabila berhadapan dengan sesuatu masalah matematik. Penerbit UTM Press 2006-10-11 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/8017/1/FaridahSulaiman2006_KerjaProjekMatematikTambahan.PDF Sulaiman, Faridah (2006) "Kerja projek" matematik tambahan : ke arah pentaksiran matematik yang holistik. Jurnal Pendidikan Universiti Teknologi Malaysia, 11 . pp. 10-23. ISSN 1394-1801 |
institution |
Universiti Teknologi Malaysia |
building |
UTM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Teknologi Malaysia |
content_source |
UTM Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.utm.my/ |
language |
English |
topic |
LB1603 Secondary Education. High schools QA Mathematics |
spellingShingle |
LB1603 Secondary Education. High schools QA Mathematics Sulaiman, Faridah "Kerja projek" matematik tambahan : ke arah pentaksiran matematik yang holistik |
description |
Dalam tahun 2000, kurikulum Matematik Tambahan KBSM di peringkat menengah atas telah disemak semula dan dilaksanakan di semua sekolah menengah di Malaysia dua tahun kemudian. Perubahan yang berlaku dalam kurikulum mata pelajaran Matematik Tambahan ini adalah berdasarkan kepada matlamat dan objektif yang selari dengan perubahan dalam dunia pendidikan matematik semasa. Bagi membolehkan matlamat dan objektif kurikulum tercapai, pertimbangan antara kandungan, pedagogi dan pentaksiran perlu diambil kira. Unsur-unsur ini saling berkait dan perlu diberi perhatian bagi memastikan keberkesanan pelaksanaan kurikulum. Walaupun pertimbangan antara kandungan dan pedagogi telah diambil kira dalam semakan kurikulum ini, namun cara pentaksiran dalam mata pelajaran Matematik Tambahan yang diamalkan, tidak selari dengan matlamat dan objektif kurikulum. Kajian ini bertujuan untuk mengkaji kesesuaian "Kerja Projek" untuk dijadikan sebagai suatu kaedah pentaksiran yang selari dengan matlamat dan objektif kurikulum. Kesesuaian ini dilihat pada tiga aspek iaitu bagaimana elemen-elemen pentaksiran matematik dalam Kerja Projek dapat membekalkan maklumat mengenai keupayaan pelajar menggunakan pengetahuan matematik, jenis kefahaman matematik yang diperolehi oleh pelajar setelah melaksanakan Kerja Projek dan pandangan pelajar mengenai perbezaan Kerja Projek dengan soalan peperiksaan biasa Matematik Tambahan. Pendekatan kualitatif digunakan dalam kajian mi. Data diperolehi melalui laporan bertulis dan temubual klinikal. Hasil kajian menunjukkan bahawa elemen-elemen pentaksiran matematik yang terkandung dalam Kerja Projek dapat memberikan maklumat mengenai keupayaan pelajar menggunakan pengetahuan matematik dalam menyelesaikan masalah. Kualiti kefahaman matematik pelajar dapat dilihat dengan lebih jelas dalam hasil Kerja Projek mereka. Kerja Projek juga didapati mampu menggerakkan pelajar untuk berfikir dan berkomunikasi secara matematik serta merancang kaedah penyelesaian dengan lebih kreatif. Pelajar juga bersikap lebih kritis dalam menganalisis maklumat apabila berhadapan dengan sesuatu masalah matematik. |
format |
Article |
author |
Sulaiman, Faridah |
author_facet |
Sulaiman, Faridah |
author_sort |
Sulaiman, Faridah |
title |
"Kerja projek" matematik tambahan : ke arah pentaksiran matematik yang holistik
|
title_short |
"Kerja projek" matematik tambahan : ke arah pentaksiran matematik yang holistik
|
title_full |
"Kerja projek" matematik tambahan : ke arah pentaksiran matematik yang holistik
|
title_fullStr |
"Kerja projek" matematik tambahan : ke arah pentaksiran matematik yang holistik
|
title_full_unstemmed |
"Kerja projek" matematik tambahan : ke arah pentaksiran matematik yang holistik
|
title_sort |
"kerja projek" matematik tambahan : ke arah pentaksiran matematik yang holistik |
publisher |
Penerbit UTM Press |
publishDate |
2006 |
url |
http://eprints.utm.my/id/eprint/8017/1/FaridahSulaiman2006_KerjaProjekMatematikTambahan.PDF http://eprints.utm.my/id/eprint/8017/ |
_version_ |
1643644903766360064 |