Pusat Asuhan Anak Menurut Perspektif Islam
Kanak-kanak ibarat kain putih yang perlu dicorakkan oleh ibu bapa supaya menjadi pelapis generasi buat negara pada masa akan datang. Pendidikan awal kanak-kanak amat penting dalam menentukan hala tuju kehidupan mereka pada masa akan datang. Namun begitu, pada masa kini ramai yang tidak tahu cara unt...
Saved in:
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Language: | English |
Published: |
2019
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.utm.my/id/eprint/84012/1/SitiHajarRoslan2019_PusatAsuhanAnakMenurutPerspektifIslam.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/84012/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Teknologi Malaysia |
Language: | English |
id |
my.utm.84012 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.utm.840122019-10-31T09:55:36Z http://eprints.utm.my/id/eprint/84012/ Pusat Asuhan Anak Menurut Perspektif Islam Roslan, Siti Hajar Zulhalmi, Nur Natasha Jasmi, Kamarul Azmi BJ Ethics BL Religion BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc BV Practical Theology BV1460 Religious Education HM Sociology HN Social history and conditions. Social problems. Social reform HQ The family. Marriage. Woman Kanak-kanak ibarat kain putih yang perlu dicorakkan oleh ibu bapa supaya menjadi pelapis generasi buat negara pada masa akan datang. Pendidikan awal kanak-kanak amat penting dalam menentukan hala tuju kehidupan mereka pada masa akan datang. Namun begitu, pada masa kini ramai yang tidak tahu cara untuk mencorakkan kanak-kanak mengikut acuan atau kaedah yang betul. Kajian yang dijalankan adalah bertujuan untuk mendedahkan kepada masyarakat berkenaan tentang bentuk pendidikan awal kanak yang bermula dari Pusat Asuhan Anak menurut Perspektif Islam di Malaysia. Seterusnya, sejajar dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK) untuk menjadikan pusat asuhan tempat kanak-kanak menjalani proses pembelajaran dalam dalam membentuk akhlak supaya menjadi insan yang sempurna, setiap pusat asuhan yang ditubuhkan perlulah mempunyai konsep dan hala tuju supaya matlamat tersebut tercapai. Menurut sejarah pendidikan awal kanak-kanak pada era 1950-an selepas perang dunia ke-2. Di Malaysia, perkembangan pendidikan awal kanak-kanak bermula sejak tahun 1940-an. Konsep pendidikan awal kanak-kanak terbahagi kepada dua peringkat, iaitu peringkat pertama bermula dari 0 hinga 3 tahun dan peringkat kedua bermula dari 3 hingga 6 tahun. Selain itu, terdapat tiga teori yang perlu dirangkumi untuk mengubal pendidikan awal kanak-kanak, iaitu teori kematangan (behavior), teori tingkah laku persekitaran dan teori konstruktivis. Berdasarkan Dasar Asuhan dan Didikan Awal Kanak-Kanak Kebangsaan menekankan perkembangan yang holistik bagi semua kanak-kanak dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani. Di samping itu, kajian ini juga dijalankan untuk mengenal pasti sama ada objektif jurnal ini tercapai atau tidak. Antara objektif yang ingin dicapai oleh pengkaji adalah untuk mengenal pasti sama ada pusat asuhan di Malaysia mengikut Perspektif Islam atau tidak serta mengenal pasti tahap pengetahuan pengusaha, penyelia atau penjaga pusat asuhan di Malaysia. Seterusnya, untuk mengenal pasti kaedah yang digunakan oleh pengusaha,penyelia atau penjaga pusat asuhan di Malaysia. Objektif terakhir adalah untuk mengenal pasti kepentingan serta peranan pusat asuhan mengikut perspektif Islam di Malaysia. Kaedah yang pengkaji gunakan adalah dengan menggunakan rujukan di internet dan menjalankan kajian di perpustakaan. 2019-08-18 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/84012/1/SitiHajarRoslan2019_PusatAsuhanAnakMenurutPerspektifIslam.pdf Roslan, Siti Hajar and Zulhalmi, Nur Natasha and Jasmi, Kamarul Azmi (2019) Pusat Asuhan Anak Menurut Perspektif Islam. In: Seminar Institusi Islam 2019, 18 Ogos 2019, 5.01 Bangunan Tun Razak (SPACE), Kuala Lumpur. (Unpublished) |
institution |
Universiti Teknologi Malaysia |
building |
UTM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Teknologi Malaysia |
content_source |
UTM Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.utm.my/ |
language |
English |
topic |
BJ Ethics BL Religion BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc BV Practical Theology BV1460 Religious Education HM Sociology HN Social history and conditions. Social problems. Social reform HQ The family. Marriage. Woman |
spellingShingle |
BJ Ethics BL Religion BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc BV Practical Theology BV1460 Religious Education HM Sociology HN Social history and conditions. Social problems. Social reform HQ The family. Marriage. Woman Roslan, Siti Hajar Zulhalmi, Nur Natasha Jasmi, Kamarul Azmi Pusat Asuhan Anak Menurut Perspektif Islam |
description |
Kanak-kanak ibarat kain putih yang perlu dicorakkan oleh ibu bapa supaya menjadi pelapis generasi buat negara pada masa akan datang. Pendidikan awal kanak-kanak amat penting dalam menentukan hala tuju kehidupan mereka pada masa akan datang. Namun begitu, pada masa kini ramai yang tidak tahu cara untuk mencorakkan kanak-kanak mengikut acuan atau kaedah yang betul. Kajian yang dijalankan adalah bertujuan untuk mendedahkan kepada masyarakat berkenaan tentang bentuk pendidikan awal kanak yang bermula dari Pusat Asuhan Anak menurut Perspektif Islam di Malaysia. Seterusnya, sejajar dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK) untuk menjadikan pusat asuhan tempat kanak-kanak menjalani proses pembelajaran dalam dalam membentuk akhlak supaya menjadi insan yang sempurna, setiap pusat asuhan yang ditubuhkan perlulah mempunyai konsep dan hala tuju supaya matlamat tersebut tercapai. Menurut sejarah pendidikan awal kanak-kanak pada era 1950-an selepas perang dunia ke-2. Di Malaysia, perkembangan pendidikan awal kanak-kanak bermula sejak tahun 1940-an. Konsep pendidikan awal kanak-kanak terbahagi kepada dua peringkat, iaitu peringkat pertama bermula dari 0 hinga 3 tahun dan peringkat kedua bermula dari 3 hingga 6 tahun. Selain itu, terdapat tiga teori yang perlu dirangkumi untuk mengubal pendidikan awal kanak-kanak, iaitu teori kematangan (behavior), teori tingkah laku persekitaran dan teori konstruktivis. Berdasarkan Dasar Asuhan dan Didikan Awal Kanak-Kanak Kebangsaan menekankan perkembangan yang holistik bagi semua kanak-kanak dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani. Di samping itu, kajian ini juga dijalankan untuk mengenal pasti sama ada objektif jurnal ini tercapai atau tidak. Antara objektif yang ingin dicapai oleh pengkaji adalah untuk mengenal pasti sama ada pusat asuhan di Malaysia mengikut Perspektif Islam atau tidak serta mengenal pasti tahap pengetahuan pengusaha, penyelia atau penjaga pusat asuhan di Malaysia. Seterusnya, untuk mengenal pasti kaedah yang digunakan oleh pengusaha,penyelia atau penjaga pusat asuhan di Malaysia. Objektif terakhir adalah untuk mengenal pasti kepentingan serta peranan pusat asuhan mengikut perspektif Islam di Malaysia. Kaedah yang pengkaji gunakan adalah dengan menggunakan rujukan di internet dan menjalankan kajian di perpustakaan. |
format |
Conference or Workshop Item |
author |
Roslan, Siti Hajar Zulhalmi, Nur Natasha Jasmi, Kamarul Azmi |
author_facet |
Roslan, Siti Hajar Zulhalmi, Nur Natasha Jasmi, Kamarul Azmi |
author_sort |
Roslan, Siti Hajar |
title |
Pusat Asuhan Anak Menurut Perspektif Islam |
title_short |
Pusat Asuhan Anak Menurut Perspektif Islam |
title_full |
Pusat Asuhan Anak Menurut Perspektif Islam |
title_fullStr |
Pusat Asuhan Anak Menurut Perspektif Islam |
title_full_unstemmed |
Pusat Asuhan Anak Menurut Perspektif Islam |
title_sort |
pusat asuhan anak menurut perspektif islam |
publishDate |
2019 |
url |
http://eprints.utm.my/id/eprint/84012/1/SitiHajarRoslan2019_PusatAsuhanAnakMenurutPerspektifIslam.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/84012/ |
_version_ |
1651866747356053504 |