Konsepsi pengajaran pensyarah dan hubungannya dengan persekitaran pengajaran pensyarah

Kualiti pengajaran telah menjadi salah satu agenda penting bagi universiti di dunia. Pengajaran yang baik dan berkualiti bukan hanya menjadi tanggungjawab pensyarah, malah ia menjadi kritikal dalam menentukan kredibiliti sesebuah universiti. Salah satu daripada konsep yang penting dalam proses dan a...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Sihes, Ahmad Johari, Sidin, Zaitun
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit UTM Press 2008
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/8830/3/AhmadJohariSihes2008_KonsepsiPengajaranPensyarahdanHubungannya.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/8830/
http://www.penerbit.utm.my/onlinejournal/48/E/JT48E10.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Teknologi Malaysia
Language: English
id my.utm.8830
record_format eprints
spelling my.utm.88302017-02-21T06:49:00Z http://eprints.utm.my/id/eprint/8830/ Konsepsi pengajaran pensyarah dan hubungannya dengan persekitaran pengajaran pensyarah Sihes, Ahmad Johari Sidin, Zaitun L Education (General) Kualiti pengajaran telah menjadi salah satu agenda penting bagi universiti di dunia. Pengajaran yang baik dan berkualiti bukan hanya menjadi tanggungjawab pensyarah, malah ia menjadi kritikal dalam menentukan kredibiliti sesebuah universiti. Salah satu daripada konsep yang penting dalam proses dan aktiviti pengajaran ialah konsepsi pengajaran. Konsepsi pengajaran menjadi dasar dalam memotivasikan tindakan pensyarah semasa pengajaran dalam kelas dan juga di luar kelas. Konsepsi pengajaran seseorang pensyarah merupakan satu ‘model’ dalam mindanya berkenaan amalan, konteks dan tujuan mengajar yang mempengaruhi perancangan, membuat keputusan dan tindakan mereka. Persoalan yang dikaji dalam artikel ini ialah apakah konsepsi pengajaran dan persepsi persekitaran pengajaran pensyarah, serta bagaimanakah hubungan antara kedua-duanya. Seramai 313 orang pensyarah daripada Universiti Teknologi Malaysia terlibat dalam kajian ini. Data diperolehi menggunakan soal selidik Lecturer’s Conception of Teaching and Learning dan Perception of Teaching Environment. Keputusan menunjukkan kebanyakan pensyarah lebih cenderung kepada konsepsi pengajaran orientasi memudahkan pembelajaran berbanding orientasi pemindahan ilmu pengetahuan, serta mempunyai persepsi yang positif terhadap persekitaran pengajaran mereka. Penerbit UTM Press 2008-06 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/8830/3/AhmadJohariSihes2008_KonsepsiPengajaranPensyarahdanHubungannya.pdf Sihes, Ahmad Johari and Sidin, Zaitun (2008) Konsepsi pengajaran pensyarah dan hubungannya dengan persekitaran pengajaran pensyarah. Jurnal Teknologi E (48E). pp. 141-159. ISSN 0127-9696 http://www.penerbit.utm.my/onlinejournal/48/E/JT48E10.pdf
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Sihes, Ahmad Johari
Sidin, Zaitun
Konsepsi pengajaran pensyarah dan hubungannya dengan persekitaran pengajaran pensyarah
description Kualiti pengajaran telah menjadi salah satu agenda penting bagi universiti di dunia. Pengajaran yang baik dan berkualiti bukan hanya menjadi tanggungjawab pensyarah, malah ia menjadi kritikal dalam menentukan kredibiliti sesebuah universiti. Salah satu daripada konsep yang penting dalam proses dan aktiviti pengajaran ialah konsepsi pengajaran. Konsepsi pengajaran menjadi dasar dalam memotivasikan tindakan pensyarah semasa pengajaran dalam kelas dan juga di luar kelas. Konsepsi pengajaran seseorang pensyarah merupakan satu ‘model’ dalam mindanya berkenaan amalan, konteks dan tujuan mengajar yang mempengaruhi perancangan, membuat keputusan dan tindakan mereka. Persoalan yang dikaji dalam artikel ini ialah apakah konsepsi pengajaran dan persepsi persekitaran pengajaran pensyarah, serta bagaimanakah hubungan antara kedua-duanya. Seramai 313 orang pensyarah daripada Universiti Teknologi Malaysia terlibat dalam kajian ini. Data diperolehi menggunakan soal selidik Lecturer’s Conception of Teaching and Learning dan Perception of Teaching Environment. Keputusan menunjukkan kebanyakan pensyarah lebih cenderung kepada konsepsi pengajaran orientasi memudahkan pembelajaran berbanding orientasi pemindahan ilmu pengetahuan, serta mempunyai persepsi yang positif terhadap persekitaran pengajaran mereka.
format Article
author Sihes, Ahmad Johari
Sidin, Zaitun
author_facet Sihes, Ahmad Johari
Sidin, Zaitun
author_sort Sihes, Ahmad Johari
title Konsepsi pengajaran pensyarah dan hubungannya dengan persekitaran pengajaran pensyarah
title_short Konsepsi pengajaran pensyarah dan hubungannya dengan persekitaran pengajaran pensyarah
title_full Konsepsi pengajaran pensyarah dan hubungannya dengan persekitaran pengajaran pensyarah
title_fullStr Konsepsi pengajaran pensyarah dan hubungannya dengan persekitaran pengajaran pensyarah
title_full_unstemmed Konsepsi pengajaran pensyarah dan hubungannya dengan persekitaran pengajaran pensyarah
title_sort konsepsi pengajaran pensyarah dan hubungannya dengan persekitaran pengajaran pensyarah
publisher Penerbit UTM Press
publishDate 2008
url http://eprints.utm.my/id/eprint/8830/3/AhmadJohariSihes2008_KonsepsiPengajaranPensyarahdanHubungannya.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/8830/
http://www.penerbit.utm.my/onlinejournal/48/E/JT48E10.pdf
_version_ 1643645081619529728