Perbezaan antara pengetahuan dan amalan konsep KBSM di kalangan guru
Kajian ini dijalankan untuk meninjau tahap pengetahuan dan tahap pengamalan konsep Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah (KBSM) di kalangan guru-guru di negeri Johor. Seramai 504 orang guru daripada 10 buali sekolali yang merangkumi 9 buah daerah di negeri Johor adalah responden kajian. Instrumen kaj...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Fakulti Pendidikan, UTM
2007
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.utm.my/id/eprint/9275/1/MohdNajibAGhafar2007_PerbezaanAntaraPengetahuandanAmalan.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/9275/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Teknologi Malaysia |
Language: | English |
id |
my.utm.9275 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.utm.92752018-11-29T07:34:42Z http://eprints.utm.my/id/eprint/9275/ Perbezaan antara pengetahuan dan amalan konsep KBSM di kalangan guru A. Ghafar, Mohd. Najib Harun, Ali LC Special aspects of education Kajian ini dijalankan untuk meninjau tahap pengetahuan dan tahap pengamalan konsep Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah (KBSM) di kalangan guru-guru di negeri Johor. Seramai 504 orang guru daripada 10 buali sekolali yang merangkumi 9 buah daerah di negeri Johor adalah responden kajian. Instrumen kajian mengukur tahap pengetahuan guru terdiri daripada 54 item soalan yang merangkumi Bahasa Melayu merentasi kurikulum, penerapan nilai-nilai murni dalam pengajaran dan pembelajaran dan penggunaan kaedah pengajaran dan pembelajaran Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah. Tahap pengamalan pula terdiri daripada 39 item. Pembolehubah moderat adalah umur, jantina (lelaki atau perempuan), kategori guru (guru siswazah atau bukan siswazah), pengalaman mengajar (bawah 5 tahun, 6-10 tahun.l I tahun ke atas) dan jawatan yang disandang. Analisis statistik yang digunakan ialah ujian 't ' dan analisis Varian Sehala (ANOVA). Keputusan menunjukkan guru-guru mempunyai tahap pengetahuan yang baik terhadap Bahasa Melayu merentasi kurikulum, penerapan nilai-nilai murni dalam pengajaran dan pembelajaran dan penggunaan kaedah pengajaran dan pembelajaran KBSM. Tahap pengamalan guru terhadap Bahasa Melayu merentasi kurikulum, penerapan nilai-nilai murni dalam pengajaran dan pembelajaran dan penggunaan kaedah pengajaran dan pembelajaran KBSM berada pada tahap sederhana. Kajian ini juga mendapati faktor-faktor jantina, umur, tempoh perkhidmatan dan jawatan yang disandang menunjukkan kesan yang signifikan ke atas pengetahuan guru terhadap KBSM. Faktor-faktor jantina dan umur sahaja menunjukkan kesan yang signifikan ke atas pengamalan guru. Fakulti Pendidikan, UTM 2007-10 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/9275/1/MohdNajibAGhafar2007_PerbezaanAntaraPengetahuandanAmalan.pdf A. Ghafar, Mohd. Najib and Harun, Ali (2007) Perbezaan antara pengetahuan dan amalan konsep KBSM di kalangan guru. Jurnal Pendidikan Universiti Teknologi Malaysia, 12 . pp. 99-118. ISSN 1394-1801 |
institution |
Universiti Teknologi Malaysia |
building |
UTM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Teknologi Malaysia |
content_source |
UTM Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.utm.my/ |
language |
English |
topic |
LC Special aspects of education |
spellingShingle |
LC Special aspects of education A. Ghafar, Mohd. Najib Harun, Ali Perbezaan antara pengetahuan dan amalan konsep KBSM di kalangan guru |
description |
Kajian ini dijalankan untuk meninjau tahap pengetahuan dan tahap pengamalan konsep Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah (KBSM) di kalangan guru-guru di negeri Johor. Seramai 504 orang guru daripada 10 buali sekolali yang merangkumi 9 buah daerah di negeri Johor adalah responden kajian. Instrumen kajian mengukur tahap pengetahuan guru terdiri daripada 54 item soalan yang merangkumi Bahasa Melayu merentasi kurikulum, penerapan nilai-nilai murni dalam pengajaran dan pembelajaran dan penggunaan kaedah pengajaran dan pembelajaran Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah. Tahap pengamalan pula terdiri daripada 39 item. Pembolehubah moderat adalah umur, jantina (lelaki atau perempuan), kategori guru (guru siswazah atau bukan siswazah), pengalaman mengajar (bawah 5 tahun, 6-10 tahun.l I tahun ke atas) dan jawatan yang disandang. Analisis statistik yang digunakan ialah ujian 't ' dan analisis Varian Sehala (ANOVA). Keputusan menunjukkan guru-guru mempunyai tahap pengetahuan yang baik terhadap Bahasa Melayu merentasi kurikulum, penerapan nilai-nilai murni dalam pengajaran dan pembelajaran dan penggunaan kaedah pengajaran dan pembelajaran KBSM. Tahap pengamalan guru terhadap Bahasa Melayu merentasi kurikulum, penerapan nilai-nilai murni dalam pengajaran dan pembelajaran dan penggunaan kaedah pengajaran dan pembelajaran KBSM berada pada tahap sederhana. Kajian ini juga mendapati faktor-faktor jantina, umur, tempoh perkhidmatan dan jawatan yang disandang menunjukkan kesan yang signifikan ke atas pengetahuan guru terhadap KBSM. Faktor-faktor jantina dan umur sahaja menunjukkan kesan yang signifikan ke atas pengamalan guru. |
format |
Article |
author |
A. Ghafar, Mohd. Najib Harun, Ali |
author_facet |
A. Ghafar, Mohd. Najib Harun, Ali |
author_sort |
A. Ghafar, Mohd. Najib |
title |
Perbezaan antara pengetahuan dan amalan konsep KBSM di kalangan guru |
title_short |
Perbezaan antara pengetahuan dan amalan konsep KBSM di kalangan guru |
title_full |
Perbezaan antara pengetahuan dan amalan konsep KBSM di kalangan guru |
title_fullStr |
Perbezaan antara pengetahuan dan amalan konsep KBSM di kalangan guru |
title_full_unstemmed |
Perbezaan antara pengetahuan dan amalan konsep KBSM di kalangan guru |
title_sort |
perbezaan antara pengetahuan dan amalan konsep kbsm di kalangan guru |
publisher |
Fakulti Pendidikan, UTM |
publishDate |
2007 |
url |
http://eprints.utm.my/id/eprint/9275/1/MohdNajibAGhafar2007_PerbezaanAntaraPengetahuandanAmalan.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/9275/ |
_version_ |
1643645138324422656 |