Perbezaan antara pengetahuan dan amalan konsep KBSM di kalangan guru

Kajian ini dijalankan untuk meninjau tahap pengetahuan dan tahap pengamalan konsep Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah (KBSM) di kalangan guru-guru di negeri Johor. Seramai 504 orang guru daripada 10 buali sekolali yang merangkumi 9 buah daerah di negeri Johor adalah responden kajian. Instrumen kaj...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: A. Ghafar, Mohd. Najib, Harun, Ali
Format: Article
Language:English
Published: Fakulti Pendidikan, UTM 2007
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/9275/1/MohdNajibAGhafar2007_PerbezaanAntaraPengetahuandanAmalan.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/9275/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Teknologi Malaysia
Language: English
id my.utm.9275
record_format eprints
spelling my.utm.92752018-11-29T07:34:42Z http://eprints.utm.my/id/eprint/9275/ Perbezaan antara pengetahuan dan amalan konsep KBSM di kalangan guru A. Ghafar, Mohd. Najib Harun, Ali LC Special aspects of education Kajian ini dijalankan untuk meninjau tahap pengetahuan dan tahap pengamalan konsep Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah (KBSM) di kalangan guru-guru di negeri Johor. Seramai 504 orang guru daripada 10 buali sekolali yang merangkumi 9 buah daerah di negeri Johor adalah responden kajian. Instrumen kajian mengukur tahap pengetahuan guru terdiri daripada 54 item soalan yang merangkumi Bahasa Melayu merentasi kurikulum, penerapan nilai-nilai murni dalam pengajaran dan pembelajaran dan penggunaan kaedah pengajaran dan pembelajaran Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah. Tahap pengamalan pula terdiri daripada 39 item. Pembolehubah moderat adalah umur, jantina (lelaki atau perempuan), kategori guru (guru siswazah atau bukan siswazah), pengalaman mengajar (bawah 5 tahun, 6-10 tahun.l I tahun ke atas) dan jawatan yang disandang. Analisis statistik yang digunakan ialah ujian 't ' dan analisis Varian Sehala (ANOVA). Keputusan menunjukkan guru-guru mempunyai tahap pengetahuan yang baik terhadap Bahasa Melayu merentasi kurikulum, penerapan nilai-nilai murni dalam pengajaran dan pembelajaran dan penggunaan kaedah pengajaran dan pembelajaran KBSM. Tahap pengamalan guru terhadap Bahasa Melayu merentasi kurikulum, penerapan nilai-nilai murni dalam pengajaran dan pembelajaran dan penggunaan kaedah pengajaran dan pembelajaran KBSM berada pada tahap sederhana. Kajian ini juga mendapati faktor-faktor jantina, umur, tempoh perkhidmatan dan jawatan yang disandang menunjukkan kesan yang signifikan ke atas pengetahuan guru terhadap KBSM. Faktor-faktor jantina dan umur sahaja menunjukkan kesan yang signifikan ke atas pengamalan guru. Fakulti Pendidikan, UTM 2007-10 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/9275/1/MohdNajibAGhafar2007_PerbezaanAntaraPengetahuandanAmalan.pdf A. Ghafar, Mohd. Najib and Harun, Ali (2007) Perbezaan antara pengetahuan dan amalan konsep KBSM di kalangan guru. Jurnal Pendidikan Universiti Teknologi Malaysia, 12 . pp. 99-118. ISSN 1394-1801
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic LC Special aspects of education
spellingShingle LC Special aspects of education
A. Ghafar, Mohd. Najib
Harun, Ali
Perbezaan antara pengetahuan dan amalan konsep KBSM di kalangan guru
description Kajian ini dijalankan untuk meninjau tahap pengetahuan dan tahap pengamalan konsep Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah (KBSM) di kalangan guru-guru di negeri Johor. Seramai 504 orang guru daripada 10 buali sekolali yang merangkumi 9 buah daerah di negeri Johor adalah responden kajian. Instrumen kajian mengukur tahap pengetahuan guru terdiri daripada 54 item soalan yang merangkumi Bahasa Melayu merentasi kurikulum, penerapan nilai-nilai murni dalam pengajaran dan pembelajaran dan penggunaan kaedah pengajaran dan pembelajaran Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah. Tahap pengamalan pula terdiri daripada 39 item. Pembolehubah moderat adalah umur, jantina (lelaki atau perempuan), kategori guru (guru siswazah atau bukan siswazah), pengalaman mengajar (bawah 5 tahun, 6-10 tahun.l I tahun ke atas) dan jawatan yang disandang. Analisis statistik yang digunakan ialah ujian 't ' dan analisis Varian Sehala (ANOVA). Keputusan menunjukkan guru-guru mempunyai tahap pengetahuan yang baik terhadap Bahasa Melayu merentasi kurikulum, penerapan nilai-nilai murni dalam pengajaran dan pembelajaran dan penggunaan kaedah pengajaran dan pembelajaran KBSM. Tahap pengamalan guru terhadap Bahasa Melayu merentasi kurikulum, penerapan nilai-nilai murni dalam pengajaran dan pembelajaran dan penggunaan kaedah pengajaran dan pembelajaran KBSM berada pada tahap sederhana. Kajian ini juga mendapati faktor-faktor jantina, umur, tempoh perkhidmatan dan jawatan yang disandang menunjukkan kesan yang signifikan ke atas pengetahuan guru terhadap KBSM. Faktor-faktor jantina dan umur sahaja menunjukkan kesan yang signifikan ke atas pengamalan guru.
format Article
author A. Ghafar, Mohd. Najib
Harun, Ali
author_facet A. Ghafar, Mohd. Najib
Harun, Ali
author_sort A. Ghafar, Mohd. Najib
title Perbezaan antara pengetahuan dan amalan konsep KBSM di kalangan guru
title_short Perbezaan antara pengetahuan dan amalan konsep KBSM di kalangan guru
title_full Perbezaan antara pengetahuan dan amalan konsep KBSM di kalangan guru
title_fullStr Perbezaan antara pengetahuan dan amalan konsep KBSM di kalangan guru
title_full_unstemmed Perbezaan antara pengetahuan dan amalan konsep KBSM di kalangan guru
title_sort perbezaan antara pengetahuan dan amalan konsep kbsm di kalangan guru
publisher Fakulti Pendidikan, UTM
publishDate 2007
url http://eprints.utm.my/id/eprint/9275/1/MohdNajibAGhafar2007_PerbezaanAntaraPengetahuandanAmalan.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/9275/
_version_ 1643645138324422656