Kesan intervensi modul trauma terhadap perkembangan kognitif, sosial, emosi dan identiti agama dalam kalangan mangsa konflik pasca damai di Aceh
Pada era pasca damai, masyarakat Aceh mengalami pelbagai trauma yang menjejaskan perkembangan kognitif, sosial, emosi, dan identiti agama mereka. Pelbagai intervensi diperlukan untuk mengatasi trauma yang dialami mereka. Sehubungan itu, kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti kesan intervensi modu...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | Malay English |
Published: |
2024
|
Subjects: | |
Online Access: | https://etd.uum.edu.my/11474/1/s902070_01.pdf https://etd.uum.edu.my/11474/2/s902070_02.pdf https://etd.uum.edu.my/11474/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Utara Malaysia |
Language: | Malay English |
id |
my.uum.etd.11474 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.uum.etd.114742025-01-05T03:08:16Z https://etd.uum.edu.my/11474/ Kesan intervensi modul trauma terhadap perkembangan kognitif, sosial, emosi dan identiti agama dalam kalangan mangsa konflik pasca damai di Aceh Jannah, Miftahul HN Social history and conditions. Social problems. Social reform Pada era pasca damai, masyarakat Aceh mengalami pelbagai trauma yang menjejaskan perkembangan kognitif, sosial, emosi, dan identiti agama mereka. Pelbagai intervensi diperlukan untuk mengatasi trauma yang dialami mereka. Sehubungan itu, kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti kesan intervensi modul trauma terhadap perkembangan kognitif, sosial, emosi dan identiti agama antara kumpulan kawalan dan kumpulan rawatan dalam kalangan mangsa konflik pasca damai di Aceh. Kajian ini juga bertujuan mengkaji perbezaan tahap perkembangan kognitif, emosi, sosial dan identiti agama mangsa pasca damai antara Kumpulan rawatan dan kumpulan kawalan. Reka bentuk kajian ini adalah kuasi eksperimen yang melibatkan dua kumpulan iaitu kumpulan kawalan dan rawatan. Seramai 99 orang responden terlibat dalam kajian ini dan dipilih menggunakan Teknik persampelan bertujuan. Kajian ini menggunakan empat instrumen iaitu Inventori Kognitif Postraumatik (PTCI), Inventori Kefungsian Psikososial (IPF), Skala Pemaafan Emosi (EFS), dan Inventori Personaliti Keagamaan Islam (MRPI). Analisis data bagi kajian ini menggunakan Multivariate Analysis of Covariance (MANCOVA). Dapatan kajian menunjukkan terdapat peningkatan tahap perkembangan terhadap kognitif, sosial, emosi, dan identiti agama bagi Kumpulan rawatan berbanding dengan kumpulan kawalan. Selain itu, hasil kajian mendapati terdapat perbezaan kesan intervensi modul trauma terhadap perkembangan kognitif, sosial, emosi, dan identiti agama bagi kumpulan rawatan berbanding dengan kumpulan kawalan. Justeru, intervensi modul trauma didapati berkesan dalam meningkatkan perkembangan kognitif, sosial, emosi, dan identiti agama mangsa konflik di Aceh. Oleh itu, kajian ini menyokong penggunaan intervensi modul trauma untuk membantu mangsa konflik di Aceh dalam tempoh pasca damai dan menggalakkan pemulihan dan pembangunan mereka pada masa hadapan 2024 Thesis NonPeerReviewed text ms https://etd.uum.edu.my/11474/1/s902070_01.pdf text en https://etd.uum.edu.my/11474/2/s902070_02.pdf Jannah, Miftahul (2024) Kesan intervensi modul trauma terhadap perkembangan kognitif, sosial, emosi dan identiti agama dalam kalangan mangsa konflik pasca damai di Aceh. Doctoral thesis, Universiti Utara Malaysia. |
institution |
Universiti Utara Malaysia |
building |
UUM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Utara Malaysia |
content_source |
UUM Electronic Theses |
url_provider |
http://etd.uum.edu.my/ |
language |
Malay English |
topic |
HN Social history and conditions. Social problems. Social reform |
spellingShingle |
HN Social history and conditions. Social problems. Social reform Jannah, Miftahul Kesan intervensi modul trauma terhadap perkembangan kognitif, sosial, emosi dan identiti agama dalam kalangan mangsa konflik pasca damai di Aceh |
description |
Pada era pasca damai, masyarakat Aceh mengalami pelbagai trauma yang menjejaskan perkembangan kognitif, sosial, emosi, dan identiti agama mereka. Pelbagai intervensi diperlukan untuk mengatasi trauma yang dialami mereka. Sehubungan itu, kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti kesan intervensi modul trauma terhadap perkembangan kognitif, sosial, emosi dan identiti agama antara kumpulan kawalan dan kumpulan rawatan dalam kalangan mangsa konflik pasca damai di Aceh. Kajian ini juga bertujuan mengkaji perbezaan tahap perkembangan kognitif, emosi, sosial dan identiti agama mangsa pasca damai antara Kumpulan rawatan dan kumpulan kawalan. Reka bentuk kajian ini adalah kuasi eksperimen yang melibatkan dua kumpulan iaitu kumpulan kawalan dan rawatan. Seramai 99 orang responden terlibat dalam kajian ini dan dipilih menggunakan Teknik persampelan bertujuan. Kajian ini menggunakan empat instrumen iaitu Inventori Kognitif Postraumatik (PTCI), Inventori Kefungsian Psikososial (IPF), Skala Pemaafan Emosi (EFS), dan Inventori Personaliti Keagamaan Islam (MRPI). Analisis data bagi kajian ini menggunakan Multivariate Analysis of Covariance (MANCOVA). Dapatan kajian menunjukkan terdapat peningkatan tahap perkembangan terhadap kognitif, sosial, emosi, dan identiti agama bagi Kumpulan rawatan berbanding dengan kumpulan kawalan. Selain itu, hasil kajian mendapati terdapat perbezaan kesan intervensi modul trauma terhadap perkembangan kognitif, sosial, emosi, dan identiti agama bagi kumpulan rawatan berbanding dengan kumpulan kawalan. Justeru, intervensi modul trauma didapati berkesan dalam meningkatkan perkembangan kognitif, sosial, emosi, dan identiti agama mangsa konflik di Aceh. Oleh itu, kajian ini menyokong penggunaan intervensi modul trauma untuk membantu mangsa konflik di Aceh dalam tempoh pasca damai dan menggalakkan pemulihan dan pembangunan mereka pada masa hadapan |
format |
Thesis |
author |
Jannah, Miftahul |
author_facet |
Jannah, Miftahul |
author_sort |
Jannah, Miftahul |
title |
Kesan intervensi modul trauma terhadap perkembangan kognitif, sosial, emosi dan identiti agama dalam kalangan mangsa konflik pasca damai di Aceh |
title_short |
Kesan intervensi modul trauma terhadap perkembangan kognitif, sosial, emosi dan identiti agama dalam kalangan mangsa konflik pasca damai di Aceh |
title_full |
Kesan intervensi modul trauma terhadap perkembangan kognitif, sosial, emosi dan identiti agama dalam kalangan mangsa konflik pasca damai di Aceh |
title_fullStr |
Kesan intervensi modul trauma terhadap perkembangan kognitif, sosial, emosi dan identiti agama dalam kalangan mangsa konflik pasca damai di Aceh |
title_full_unstemmed |
Kesan intervensi modul trauma terhadap perkembangan kognitif, sosial, emosi dan identiti agama dalam kalangan mangsa konflik pasca damai di Aceh |
title_sort |
kesan intervensi modul trauma terhadap perkembangan kognitif, sosial, emosi dan identiti agama dalam kalangan mangsa konflik pasca damai di aceh |
publishDate |
2024 |
url |
https://etd.uum.edu.my/11474/1/s902070_01.pdf https://etd.uum.edu.my/11474/2/s902070_02.pdf https://etd.uum.edu.my/11474/ |
_version_ |
1821005242476527616 |