Jagaan di Institusi: Apa pengalaman dan pandangan kanak-kanak?

Tidak semua kanak-kanak bernasib baik untuk mendapat jagaan dan perlindungan daripada keluarga sendiri.Oleh sebab-sebab tertentu, terdapat sebilangan kanak-kanak yang pelu ditempatkan di Rumah Kanak-kanak supaya mereka dapat meneruskan kehidupan mereka dalam persekitaran yang lebih sempurna.Institu...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Ishak, Salma, Fauzaman, Jusmawati, Ahmad, Noor Azizah, Shaffie, Fuziah
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2004
Subjects:
Online Access:http://repo.uum.edu.my/11673/1/Salma.pdf
http://repo.uum.edu.my/11673/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Utara Malaysia
Language: English
Description
Summary:Tidak semua kanak-kanak bernasib baik untuk mendapat jagaan dan perlindungan daripada keluarga sendiri.Oleh sebab-sebab tertentu, terdapat sebilangan kanak-kanak yang pelu ditempatkan di Rumah Kanak-kanak supaya mereka dapat meneruskan kehidupan mereka dalam persekitaran yang lebih sempurna.Institusi jagaan seperti ini disediakan untuk menggantikan keluarga mereka dengan memberi kemudahan tempat tinggal, perkhidmatan-perkhidmatan seperti pendidikan, kesihatan, dan rekreasi, serta suasana psikologikal bagi perkemhangan sosial, emosi, dan spirutual.Namun, sejauhmanakah institusi seperti ini dapat memberi jagaan dan perlindungan yang sempurna dan yang lebih baik daripada apa yang mampu disediakan oleh keluarga mereka sendiri? Kajian yang dilaporkan di dalam kertas kerja ini adalah sebahagian daripada hasil sebuah kajian yang lebih hesar ke atas kehidupan kanak-kanak yang ditempatkan di institusi jagaan kanak-kanak.Seramai 513 orang kanak-kanak daripada 4 buah Rumah Kanak-kanak (RKK),2 buah Rumah Budak Laki-laki(RBL), dan 5 buah Rumah Tunas Harapan (RTH) yang dianjurkun oleh Jabatan Kebajikan Masyarakat Malaysia di seluruh Semenanjung Malaysia telah terlibat di dalam kajian ini.Aspek-aspek yang dibincang di dalam kertas kerja ini ialah pandangan kanak-kanak terhadap perkhidmatan yang disediakan, khususnya kemudahan-kemudahan dan peluang-peluang untuk mereka mengalami kehidupan yang lebih positif: Hasil kajian ini dibincang dari aspek sejauhmana ia memenuhi matlamat program Rumah Kanak-kanak dan juga mencapai standard yang digunakan di peringkat antarabangsa bagi menjamin kualiti perkhidmatan jagaan institusi.