Jagaan di Institusi: Apa pengalaman dan pandangan kanak-kanak?
Tidak semua kanak-kanak bernasib baik untuk mendapat jagaan dan perlindungan daripada keluarga sendiri.Oleh sebab-sebab tertentu, terdapat sebilangan kanak-kanak yang pelu ditempatkan di Rumah Kanak-kanak supaya mereka dapat meneruskan kehidupan mereka dalam persekitaran yang lebih sempurna.Institu...
Saved in:
Main Authors: | , , , |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Language: | English |
Published: |
2004
|
Subjects: | |
Online Access: | http://repo.uum.edu.my/11673/1/Salma.pdf http://repo.uum.edu.my/11673/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Utara Malaysia |
Language: | English |
Summary: | Tidak semua kanak-kanak bernasib baik untuk mendapat jagaan dan perlindungan daripada keluarga sendiri.Oleh sebab-sebab tertentu, terdapat sebilangan kanak-kanak yang pelu ditempatkan di Rumah Kanak-kanak supaya mereka dapat meneruskan kehidupan mereka
dalam persekitaran yang lebih sempurna.Institusi jagaan seperti ini disediakan untuk menggantikan keluarga mereka dengan memberi kemudahan tempat tinggal, perkhidmatan-perkhidmatan seperti pendidikan,
kesihatan, dan rekreasi, serta suasana psikologikal bagi perkemhangan sosial, emosi,
dan spirutual.Namun, sejauhmanakah institusi
seperti ini dapat memberi jagaan dan perlindungan yang sempurna dan yang
lebih baik daripada apa yang mampu disediakan
oleh keluarga mereka sendiri? Kajian yang dilaporkan di dalam kertas kerja ini adalah sebahagian daripada hasil sebuah kajian yang lebih hesar ke atas kehidupan kanak-kanak yang ditempatkan di institusi jagaan
kanak-kanak.Seramai 513 orang kanak-kanak daripada 4 buah Rumah Kanak-kanak (RKK),2 buah
Rumah Budak Laki-laki(RBL), dan 5 buah Rumah Tunas Harapan (RTH) yang dianjurkun oleh Jabatan Kebajikan Masyarakat Malaysia di
seluruh Semenanjung Malaysia telah terlibat di dalam kajian ini.Aspek-aspek yang dibincang
di dalam kertas kerja ini ialah pandangan
kanak-kanak terhadap perkhidmatan yang disediakan, khususnya kemudahan-kemudahan dan
peluang-peluang untuk mereka mengalami kehidupan yang lebih positif: Hasil kajian ini dibincang dari aspek sejauhmana ia memenuhi matlamat program Rumah Kanak-kanak dan juga mencapai standard yang digunakan di peringkat antarabangsa bagi menjamin kualiti perkhidmatan jagaan institusi. |
---|