Kemahiran berfikir secara kreatif dan kritis pelajar di Malaysia dan Indonesia dalam mata pelajaran sejarah
Kajian ini dijalankan di dua buah negara iaitu Malaysia dan Indonesia.Kajian bertujuan untuk mengkaji tahap kemahiran berfikir pelajar dalam mata pelajaran Sejarah.Dua buah sekolah dipilih secara rawak dalam kajian ini iaitu sebuah sekolah menengah di Pahang (Malaysia) dan sebuah Sekolah Menengah At...
Saved in:
Main Authors: | , , , , |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Language: | English |
Published: |
2014
|
Subjects: | |
Online Access: | http://repo.uum.edu.my/14559/1/3.pdf http://repo.uum.edu.my/14559/ http://www.iaha2014.uum.edu.my/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Utara Malaysia |
Language: | English |
id |
my.uum.repo.14559 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.uum.repo.145592016-05-19T02:37:51Z http://repo.uum.edu.my/14559/ Kemahiran berfikir secara kreatif dan kritis pelajar di Malaysia dan Indonesia dalam mata pelajaran sejarah La Ulu, Norila Muamat, Osman Abdul Rahman, Noraini Mohd Nordin, Noorhasliza Awang, Mohd Mahzan LB Theory and practice of education Kajian ini dijalankan di dua buah negara iaitu Malaysia dan Indonesia.Kajian bertujuan untuk mengkaji tahap kemahiran berfikir pelajar dalam mata pelajaran Sejarah.Dua buah sekolah dipilih secara rawak dalam kajian ini iaitu sebuah sekolah menengah di Pahang (Malaysia) dan sebuah Sekolah Menengah Atas Negeri (SMAN) di Palembang (Indonesia).Seramai 80 orang pelajar yang terlibat dalam kajian ini yang terdiri daripada 40 orang pelajar di Malaysia dan 40 orang pelajar di Indonesia. Kajian berbentuk kajian tinjauan yang mana menggunakan set soal selidik sebagai instrumen kajian. Data dan maklumat yang diperoleh telah diproses dan dianalisis dengan menggunakan perisian Statistical Package For Social Science (SPSS) Version 20.0 dan dilaporkan dalam bentuk min dan Ujian-t. Hasil kajian mendapati purata keseluruhan min bagi tahap kemahiran kreatif pelajar di, Palembang lebih tinggi daripada pelajar di Pahang iaitu sebanyak 4.04 berbanding 3.46. Sementara dari analisis Ujian-t, mendapati tidak terdapat perbezaan yang signifikan tahap kemahiran berfikir kreatif berdasarkan jantina dengan nilai t = 0.966 dan sig. = 0.000 (p<0.05). Dapatan kajian ini jelas menunjukkan kemahiran berfikir secara kritis dan kreatif dalam mata pelajaran Sejarah dapat memberikan implikasi kepada pelajar untuk lebih minat memahami sesuatu peristiwa. 2014-08-23 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/pdf en http://repo.uum.edu.my/14559/1/3.pdf La Ulu, Norila and Muamat, Osman and Abdul Rahman, Noraini and Mohd Nordin, Noorhasliza and Awang, Mohd Mahzan (2014) Kemahiran berfikir secara kreatif dan kritis pelajar di Malaysia dan Indonesia dalam mata pelajaran sejarah. In: 23rd International Conference of Historians of Asia 2014 (IAHA2014), 23 - 27 August 2014, Alor Setar, Kedah, Malaysia. http://www.iaha2014.uum.edu.my/ |
institution |
Universiti Utara Malaysia |
building |
UUM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Utara Malaysia |
content_source |
UUM Institutionali Repository |
url_provider |
http://repo.uum.edu.my/ |
language |
English |
topic |
LB Theory and practice of education |
spellingShingle |
LB Theory and practice of education La Ulu, Norila Muamat, Osman Abdul Rahman, Noraini Mohd Nordin, Noorhasliza Awang, Mohd Mahzan Kemahiran berfikir secara kreatif dan kritis pelajar di Malaysia dan Indonesia dalam mata pelajaran sejarah |
description |
Kajian ini dijalankan di dua buah negara iaitu Malaysia dan Indonesia.Kajian bertujuan untuk mengkaji tahap kemahiran berfikir pelajar dalam mata pelajaran Sejarah.Dua buah sekolah dipilih secara rawak dalam kajian ini iaitu sebuah sekolah menengah di Pahang (Malaysia) dan sebuah Sekolah Menengah Atas Negeri (SMAN) di Palembang (Indonesia).Seramai 80 orang pelajar yang terlibat dalam kajian ini yang terdiri daripada 40 orang pelajar di Malaysia dan 40 orang pelajar di Indonesia. Kajian berbentuk kajian tinjauan yang mana menggunakan set soal selidik sebagai instrumen kajian. Data dan maklumat yang diperoleh telah diproses dan dianalisis dengan menggunakan perisian Statistical Package For Social Science (SPSS) Version 20.0 dan dilaporkan dalam bentuk min dan Ujian-t. Hasil kajian mendapati purata
keseluruhan min bagi tahap kemahiran kreatif pelajar di, Palembang lebih tinggi daripada pelajar di Pahang iaitu sebanyak 4.04 berbanding 3.46. Sementara dari analisis Ujian-t, mendapati tidak terdapat perbezaan yang signifikan tahap kemahiran berfikir kreatif berdasarkan jantina dengan nilai t = 0.966 dan sig. = 0.000 (p<0.05). Dapatan kajian ini jelas menunjukkan kemahiran berfikir secara kritis dan kreatif dalam mata pelajaran Sejarah dapat memberikan implikasi kepada pelajar untuk lebih minat memahami sesuatu peristiwa. |
format |
Conference or Workshop Item |
author |
La Ulu, Norila Muamat, Osman Abdul Rahman, Noraini Mohd Nordin, Noorhasliza Awang, Mohd Mahzan |
author_facet |
La Ulu, Norila Muamat, Osman Abdul Rahman, Noraini Mohd Nordin, Noorhasliza Awang, Mohd Mahzan |
author_sort |
La Ulu, Norila |
title |
Kemahiran berfikir secara kreatif dan kritis pelajar di Malaysia dan Indonesia dalam mata pelajaran sejarah |
title_short |
Kemahiran berfikir secara kreatif dan kritis pelajar di Malaysia dan Indonesia dalam mata pelajaran sejarah |
title_full |
Kemahiran berfikir secara kreatif dan kritis pelajar di Malaysia dan Indonesia dalam mata pelajaran sejarah |
title_fullStr |
Kemahiran berfikir secara kreatif dan kritis pelajar di Malaysia dan Indonesia dalam mata pelajaran sejarah |
title_full_unstemmed |
Kemahiran berfikir secara kreatif dan kritis pelajar di Malaysia dan Indonesia dalam mata pelajaran sejarah |
title_sort |
kemahiran berfikir secara kreatif dan kritis pelajar di malaysia dan indonesia dalam mata pelajaran sejarah |
publishDate |
2014 |
url |
http://repo.uum.edu.my/14559/1/3.pdf http://repo.uum.edu.my/14559/ http://www.iaha2014.uum.edu.my/ |
_version_ |
1644281486232256512 |