Memformulasikan pelajar institusi pengajian tinggi ke arah kerjaya usahawan

Kajian-kajian telah menunjukkan terdapatnya perhubungan secara langsung di antara keusahawanan dengan pembangunan ekonomi sesebuah negara.Negara yang mempunyai ramai usahawan adalah lebih maju ke hadapan dalam perkembangan ekonominya.Dalam hal ini institusi pendidikan, khasnya institusi pengajian t...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Mohamad, Armanurah, Buang, Nor Aishah, Hussin, Muhammad
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2014
Subjects:
Online Access:http://repo.uum.edu.my/15276/1/PERKEM_2014_3C1.pdf
http://repo.uum.edu.my/15276/
http://www.ukm.my/fep/perkem/perkem2014/index.html
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Utara Malaysia
Language: English
id my.uum.repo.15276
record_format eprints
spelling my.uum.repo.152762016-04-18T02:44:53Z http://repo.uum.edu.my/15276/ Memformulasikan pelajar institusi pengajian tinggi ke arah kerjaya usahawan Mohamad, Armanurah Buang, Nor Aishah Hussin, Muhammad HB Economic Theory Kajian-kajian telah menunjukkan terdapatnya perhubungan secara langsung di antara keusahawanan dengan pembangunan ekonomi sesebuah negara.Negara yang mempunyai ramai usahawan adalah lebih maju ke hadapan dalam perkembangan ekonominya.Dalam hal ini institusi pendidikan, khasnya institusi pengajian tinggi (IPT) boleh menjadi laluan penting dalam memformulasikan pelajarnya ke arah kerjaya usahawan.Formulasi ini boleh dilaksanakan melalui program-program pendidikan keusahawanan yang bersesuaian.Kajian ini akan membincangkan sejauh manakah program pendidikan keusahawanan secara hands-on melalui Program Siswaniaga (PS), Universiti Utara Malaysia (UUM) ke arah melahirkan usahawan siswazah.Secara khususnya tiga objektif kepada kajian ini ialah i) melihat profil bekas peserta PS yang telah mengikuti PS ii) menilai pencapaian PS dari aspek jumlah bekas peserta PS yang menjadi usahawan selepas tamat pengajian, dan iii) meninjau bilakah bekas peserta PS yang menjadi usahawan sepenuh masa memulakan perniagaan selepas tamat pengajian.Kajian ini menggunakan pendekatan kuantitatif di mana soal selidik digunakan sebagai instrumen kajian. Sampel kajian terdiri daripada 171 bekas peserta PS yang telah tamat pengajian di peringkat sarjana muda dalam tempoh lima tahun selepas bergraduat.Berdasarkan analisis deskriptif, dapatan utama kajian ini ialah lebih separuh bekas peserta PS telah menjadi usahawan dan hampir 20 peratus bekas peserta memulakan perniagaan sejurus selepas tamat pengajian. Golongan usahawan siswazah ini berpotensi untuk merangsang perkembangan negara ke arah ekonomi berpendapatan tinggi di masa depan.Justeru itu, kajian ini mencadangkan pelajar IPT perlu didedahkan dan diberi peluang untuk menjadi usahawan kampus di mana mereka terlibat secara hands-onmenjalankan perniagaan semasa mereka berada di universiti.Tindakan ini dapat meningkatkan peratusan golongan usahawan siswazahyang boleh membantu melonjakkan ekonomi negara dan sekaligus membantu mengurangkan pengangguran siswazah. 2014-10-17 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/pdf en http://repo.uum.edu.my/15276/1/PERKEM_2014_3C1.pdf Mohamad, Armanurah and Buang, Nor Aishah and Hussin, Muhammad (2014) Memformulasikan pelajar institusi pengajian tinggi ke arah kerjaya usahawan. In: Persidangan Kebangsaan Ekonomi Malaysia ke-9 (PERKEM ke-9), 17 - 19 Oktober 2014, TH Hotel & Convention Centre, Kuala Terengganu, Terengganu, Malaysia. http://www.ukm.my/fep/perkem/perkem2014/index.html
institution Universiti Utara Malaysia
building UUM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Utara Malaysia
content_source UUM Institutionali Repository
url_provider http://repo.uum.edu.my/
language English
topic HB Economic Theory
spellingShingle HB Economic Theory
Mohamad, Armanurah
Buang, Nor Aishah
Hussin, Muhammad
Memformulasikan pelajar institusi pengajian tinggi ke arah kerjaya usahawan
description Kajian-kajian telah menunjukkan terdapatnya perhubungan secara langsung di antara keusahawanan dengan pembangunan ekonomi sesebuah negara.Negara yang mempunyai ramai usahawan adalah lebih maju ke hadapan dalam perkembangan ekonominya.Dalam hal ini institusi pendidikan, khasnya institusi pengajian tinggi (IPT) boleh menjadi laluan penting dalam memformulasikan pelajarnya ke arah kerjaya usahawan.Formulasi ini boleh dilaksanakan melalui program-program pendidikan keusahawanan yang bersesuaian.Kajian ini akan membincangkan sejauh manakah program pendidikan keusahawanan secara hands-on melalui Program Siswaniaga (PS), Universiti Utara Malaysia (UUM) ke arah melahirkan usahawan siswazah.Secara khususnya tiga objektif kepada kajian ini ialah i) melihat profil bekas peserta PS yang telah mengikuti PS ii) menilai pencapaian PS dari aspek jumlah bekas peserta PS yang menjadi usahawan selepas tamat pengajian, dan iii) meninjau bilakah bekas peserta PS yang menjadi usahawan sepenuh masa memulakan perniagaan selepas tamat pengajian.Kajian ini menggunakan pendekatan kuantitatif di mana soal selidik digunakan sebagai instrumen kajian. Sampel kajian terdiri daripada 171 bekas peserta PS yang telah tamat pengajian di peringkat sarjana muda dalam tempoh lima tahun selepas bergraduat.Berdasarkan analisis deskriptif, dapatan utama kajian ini ialah lebih separuh bekas peserta PS telah menjadi usahawan dan hampir 20 peratus bekas peserta memulakan perniagaan sejurus selepas tamat pengajian. Golongan usahawan siswazah ini berpotensi untuk merangsang perkembangan negara ke arah ekonomi berpendapatan tinggi di masa depan.Justeru itu, kajian ini mencadangkan pelajar IPT perlu didedahkan dan diberi peluang untuk menjadi usahawan kampus di mana mereka terlibat secara hands-onmenjalankan perniagaan semasa mereka berada di universiti.Tindakan ini dapat meningkatkan peratusan golongan usahawan siswazahyang boleh membantu melonjakkan ekonomi negara dan sekaligus membantu mengurangkan pengangguran siswazah.
format Conference or Workshop Item
author Mohamad, Armanurah
Buang, Nor Aishah
Hussin, Muhammad
author_facet Mohamad, Armanurah
Buang, Nor Aishah
Hussin, Muhammad
author_sort Mohamad, Armanurah
title Memformulasikan pelajar institusi pengajian tinggi ke arah kerjaya usahawan
title_short Memformulasikan pelajar institusi pengajian tinggi ke arah kerjaya usahawan
title_full Memformulasikan pelajar institusi pengajian tinggi ke arah kerjaya usahawan
title_fullStr Memformulasikan pelajar institusi pengajian tinggi ke arah kerjaya usahawan
title_full_unstemmed Memformulasikan pelajar institusi pengajian tinggi ke arah kerjaya usahawan
title_sort memformulasikan pelajar institusi pengajian tinggi ke arah kerjaya usahawan
publishDate 2014
url http://repo.uum.edu.my/15276/1/PERKEM_2014_3C1.pdf
http://repo.uum.edu.my/15276/
http://www.ukm.my/fep/perkem/perkem2014/index.html
_version_ 1644281676166070272