Meritokrasi: Faktor sosio ekonomi dan peluang pendidikan tinggi
Peluang mendapat pendidikan tinggi menjadi fokus dan ukuran kepada individu sama ada dianggap untuk mencapai kedudukan yang lebih tinggi atau dilihat sebagai mekanisme untuk meningkatkan status sosial sesuatu kaum. Sistem meritokrasi digunakan sebagai garis panduan bagi kemasukan pelajar ke IPTA den...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Language: | English |
Published: |
2007
|
Subjects: | |
Online Access: | http://repo.uum.edu.my/1549/1/MERITOKRASI_FAKTOR_SOSIO_EKONOMI_DAN_PELUANG.pdf http://repo.uum.edu.my/1549/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Utara Malaysia |
Language: | English |
id |
my.uum.repo.1549 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.uum.repo.15492010-11-28T09:00:12Z http://repo.uum.edu.my/1549/ Meritokrasi: Faktor sosio ekonomi dan peluang pendidikan tinggi Saad, Norazlinda LB2300 Higher Education Peluang mendapat pendidikan tinggi menjadi fokus dan ukuran kepada individu sama ada dianggap untuk mencapai kedudukan yang lebih tinggi atau dilihat sebagai mekanisme untuk meningkatkan status sosial sesuatu kaum. Sistem meritokrasi digunakan sebagai garis panduan bagi kemasukan pelajar ke IPTA dengan mementingkan keupayaan dan kebolehan seseorang individu tanpa mengira pangkat, harta, keturunan dan agama. Kajian berbentuk diskriptif ini menggunakan pembolehubah status sosio-ekonomi ibubapa untuk melihat peluang kemasukan pelajar ke IPTA berdasarkan kepelbagaian profil latar belakang pelajar UUM. Sampel kajian ini terdiri daripada pelajar-pelajar semester 1 sesi 2004/2005. Kajian ini mendapati berdasarkan sistem meritokrasi pelajar-pelajar yang sosio ekonominya rendah kurang berpeluang melanjutkan pelajaran ke IPTA. Dapatan menunjukkan faktor-faktor seperti latar belakang ekonomi, keluarga, sosial dan pendidikan pelajar-pelajar kurang diberi perhatian. Sekiranya hanya kecemerlangan diambil kira, maka ramai pelajar-pelajar dari kawasan mundur atau daripada keluarga miskin tidak kira Melayu, Cina, India, Kadazan dan lain-lain akan keciciran untuk melanjutkan pelajaran mereka. Akibatnya jurang sosio-ekonomi antara yang kaya dan miskin akan bertambah lebar. Justeru, ukuran kecemerlangan (merit) dan kemampuan sosio-ekonomi boleh digunakan untuk menentukan kemasukan pelajar ke IPTA. 2007 Conference or Workshop Item NonPeerReviewed application/pdf en http://repo.uum.edu.my/1549/1/MERITOKRASI_FAKTOR_SOSIO_EKONOMI_DAN_PELUANG.pdf Saad, Norazlinda (2007) Meritokrasi: Faktor sosio ekonomi dan peluang pendidikan tinggi. In: The 5th ASEAN Symposium on Educational Management and Leadership (ASEMAL 5), 18-19 August 2007, Legend Hotel, Kuala Lumpur. (Unpublished) |
institution |
Universiti Utara Malaysia |
building |
UUM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Utara Malaysia |
content_source |
UUM Institutionali Repository |
url_provider |
http://repo.uum.edu.my/ |
language |
English |
topic |
LB2300 Higher Education |
spellingShingle |
LB2300 Higher Education Saad, Norazlinda Meritokrasi: Faktor sosio ekonomi dan peluang pendidikan tinggi |
description |
Peluang mendapat pendidikan tinggi menjadi fokus dan ukuran kepada individu sama ada dianggap untuk mencapai kedudukan yang lebih tinggi atau dilihat sebagai mekanisme untuk meningkatkan status sosial sesuatu kaum. Sistem meritokrasi digunakan sebagai garis panduan bagi kemasukan pelajar ke IPTA dengan mementingkan keupayaan dan kebolehan seseorang individu tanpa mengira pangkat, harta, keturunan dan agama. Kajian berbentuk diskriptif ini menggunakan pembolehubah status sosio-ekonomi ibubapa untuk melihat peluang kemasukan pelajar ke IPTA berdasarkan kepelbagaian profil latar belakang pelajar UUM. Sampel kajian ini terdiri daripada pelajar-pelajar semester 1 sesi 2004/2005. Kajian ini mendapati berdasarkan sistem meritokrasi pelajar-pelajar yang sosio ekonominya rendah kurang berpeluang melanjutkan pelajaran ke IPTA. Dapatan menunjukkan faktor-faktor seperti latar belakang ekonomi, keluarga, sosial dan pendidikan pelajar-pelajar kurang diberi perhatian. Sekiranya hanya kecemerlangan diambil kira, maka ramai pelajar-pelajar dari kawasan mundur atau daripada keluarga miskin tidak kira Melayu, Cina, India, Kadazan dan lain-lain akan keciciran untuk melanjutkan pelajaran mereka. Akibatnya jurang sosio-ekonomi antara yang kaya dan miskin akan bertambah lebar. Justeru, ukuran kecemerlangan (merit) dan kemampuan sosio-ekonomi boleh digunakan untuk menentukan kemasukan pelajar ke IPTA. |
format |
Conference or Workshop Item |
author |
Saad, Norazlinda |
author_facet |
Saad, Norazlinda |
author_sort |
Saad, Norazlinda |
title |
Meritokrasi: Faktor sosio ekonomi dan peluang pendidikan tinggi |
title_short |
Meritokrasi: Faktor sosio ekonomi dan peluang pendidikan tinggi |
title_full |
Meritokrasi: Faktor sosio ekonomi dan peluang pendidikan tinggi |
title_fullStr |
Meritokrasi: Faktor sosio ekonomi dan peluang pendidikan tinggi |
title_full_unstemmed |
Meritokrasi: Faktor sosio ekonomi dan peluang pendidikan tinggi |
title_sort |
meritokrasi: faktor sosio ekonomi dan peluang pendidikan tinggi |
publishDate |
2007 |
url |
http://repo.uum.edu.my/1549/1/MERITOKRASI_FAKTOR_SOSIO_EKONOMI_DAN_PELUANG.pdf http://repo.uum.edu.my/1549/ |
_version_ |
1644278004325548032 |