Meritokrasi: Faktor sosio ekonomi dan peluang pendidikan tinggi

Peluang mendapat pendidikan tinggi menjadi fokus dan ukuran kepada individu sama ada dianggap untuk mencapai kedudukan yang lebih tinggi atau dilihat sebagai mekanisme untuk meningkatkan status sosial sesuatu kaum. Sistem meritokrasi digunakan sebagai garis panduan bagi kemasukan pelajar ke IPTA den...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Saad, Norazlinda
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2007
Subjects:
Online Access:http://repo.uum.edu.my/1549/1/MERITOKRASI_FAKTOR_SOSIO_EKONOMI_DAN_PELUANG.pdf
http://repo.uum.edu.my/1549/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Utara Malaysia
Language: English
id my.uum.repo.1549
record_format eprints
spelling my.uum.repo.15492010-11-28T09:00:12Z http://repo.uum.edu.my/1549/ Meritokrasi: Faktor sosio ekonomi dan peluang pendidikan tinggi Saad, Norazlinda LB2300 Higher Education Peluang mendapat pendidikan tinggi menjadi fokus dan ukuran kepada individu sama ada dianggap untuk mencapai kedudukan yang lebih tinggi atau dilihat sebagai mekanisme untuk meningkatkan status sosial sesuatu kaum. Sistem meritokrasi digunakan sebagai garis panduan bagi kemasukan pelajar ke IPTA dengan mementingkan keupayaan dan kebolehan seseorang individu tanpa mengira pangkat, harta, keturunan dan agama. Kajian berbentuk diskriptif ini menggunakan pembolehubah status sosio-ekonomi ibubapa untuk melihat peluang kemasukan pelajar ke IPTA berdasarkan kepelbagaian profil latar belakang pelajar UUM. Sampel kajian ini terdiri daripada pelajar-pelajar semester 1 sesi 2004/2005. Kajian ini mendapati berdasarkan sistem meritokrasi pelajar-pelajar yang sosio ekonominya rendah kurang berpeluang melanjutkan pelajaran ke IPTA. Dapatan menunjukkan faktor-faktor seperti latar belakang ekonomi, keluarga, sosial dan pendidikan pelajar-pelajar kurang diberi perhatian. Sekiranya hanya kecemerlangan diambil kira, maka ramai pelajar-pelajar dari kawasan mundur atau daripada keluarga miskin tidak kira Melayu, Cina, India, Kadazan dan lain-lain akan keciciran untuk melanjutkan pelajaran mereka. Akibatnya jurang sosio-ekonomi antara yang kaya dan miskin akan bertambah lebar. Justeru, ukuran kecemerlangan (merit) dan kemampuan sosio-ekonomi boleh digunakan untuk menentukan kemasukan pelajar ke IPTA. 2007 Conference or Workshop Item NonPeerReviewed application/pdf en http://repo.uum.edu.my/1549/1/MERITOKRASI_FAKTOR_SOSIO_EKONOMI_DAN_PELUANG.pdf Saad, Norazlinda (2007) Meritokrasi: Faktor sosio ekonomi dan peluang pendidikan tinggi. In: The 5th ASEAN Symposium on Educational Management and Leadership (ASEMAL 5), 18-19 August 2007, Legend Hotel, Kuala Lumpur. (Unpublished)
institution Universiti Utara Malaysia
building UUM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Utara Malaysia
content_source UUM Institutionali Repository
url_provider http://repo.uum.edu.my/
language English
topic LB2300 Higher Education
spellingShingle LB2300 Higher Education
Saad, Norazlinda
Meritokrasi: Faktor sosio ekonomi dan peluang pendidikan tinggi
description Peluang mendapat pendidikan tinggi menjadi fokus dan ukuran kepada individu sama ada dianggap untuk mencapai kedudukan yang lebih tinggi atau dilihat sebagai mekanisme untuk meningkatkan status sosial sesuatu kaum. Sistem meritokrasi digunakan sebagai garis panduan bagi kemasukan pelajar ke IPTA dengan mementingkan keupayaan dan kebolehan seseorang individu tanpa mengira pangkat, harta, keturunan dan agama. Kajian berbentuk diskriptif ini menggunakan pembolehubah status sosio-ekonomi ibubapa untuk melihat peluang kemasukan pelajar ke IPTA berdasarkan kepelbagaian profil latar belakang pelajar UUM. Sampel kajian ini terdiri daripada pelajar-pelajar semester 1 sesi 2004/2005. Kajian ini mendapati berdasarkan sistem meritokrasi pelajar-pelajar yang sosio ekonominya rendah kurang berpeluang melanjutkan pelajaran ke IPTA. Dapatan menunjukkan faktor-faktor seperti latar belakang ekonomi, keluarga, sosial dan pendidikan pelajar-pelajar kurang diberi perhatian. Sekiranya hanya kecemerlangan diambil kira, maka ramai pelajar-pelajar dari kawasan mundur atau daripada keluarga miskin tidak kira Melayu, Cina, India, Kadazan dan lain-lain akan keciciran untuk melanjutkan pelajaran mereka. Akibatnya jurang sosio-ekonomi antara yang kaya dan miskin akan bertambah lebar. Justeru, ukuran kecemerlangan (merit) dan kemampuan sosio-ekonomi boleh digunakan untuk menentukan kemasukan pelajar ke IPTA.
format Conference or Workshop Item
author Saad, Norazlinda
author_facet Saad, Norazlinda
author_sort Saad, Norazlinda
title Meritokrasi: Faktor sosio ekonomi dan peluang pendidikan tinggi
title_short Meritokrasi: Faktor sosio ekonomi dan peluang pendidikan tinggi
title_full Meritokrasi: Faktor sosio ekonomi dan peluang pendidikan tinggi
title_fullStr Meritokrasi: Faktor sosio ekonomi dan peluang pendidikan tinggi
title_full_unstemmed Meritokrasi: Faktor sosio ekonomi dan peluang pendidikan tinggi
title_sort meritokrasi: faktor sosio ekonomi dan peluang pendidikan tinggi
publishDate 2007
url http://repo.uum.edu.my/1549/1/MERITOKRASI_FAKTOR_SOSIO_EKONOMI_DAN_PELUANG.pdf
http://repo.uum.edu.my/1549/
_version_ 1644278004325548032