Peranan program mentoring dalam pembangunan pelajar: Satu kajian di sebuah universiti awam di Malaysia Timur

Kajian ini dilaksanakan untuk mengukur impak program mentoring ke atas pembangunan pelajar. Kaedah tinjauan telah digunakan untuk menggumpul data daripada sampel kajian ini. Kajian ini menggunakan sampel 200 borang soalselidik yang diisi dengan lengkap oleh pelajar Semester Julai 2006 yang menuntut...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Ismail, Azman, Abu Bakar, Rizal, Abg Abdullah, Dyg Nailul Munna, Maja, Anda, Guatleng, Clara Ong, Abdullah, Muhammad Madi
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2007
Subjects:
Online Access:http://repo.uum.edu.my/1554/1/PERANAN_PROGRAM_MENTORING_DALAM_PEMBANGUNAN_PELAJAR.pdf
http://repo.uum.edu.my/1554/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Utara Malaysia
Language: English
id my.uum.repo.1554
record_format eprints
spelling my.uum.repo.15542010-11-28T08:57:16Z http://repo.uum.edu.my/1554/ Peranan program mentoring dalam pembangunan pelajar: Satu kajian di sebuah universiti awam di Malaysia Timur Ismail, Azman Abu Bakar, Rizal Abg Abdullah, Dyg Nailul Munna Maja, Anda Guatleng, Clara Ong Abdullah, Muhammad Madi LB2300 Higher Education Kajian ini dilaksanakan untuk mengukur impak program mentoring ke atas pembangunan pelajar. Kaedah tinjauan telah digunakan untuk menggumpul data daripada sampel kajian ini. Kajian ini menggunakan sampel 200 borang soalselidik yang diisi dengan lengkap oleh pelajar Semester Julai 2006 yang menuntut di kampus utama sebuah universiti awam di Malaysia Timur (KUVMT). Keputusan pengujian model kesan langsung menggunakan analisis regresi stepwise telah menunjukkan bahawa komunikasi di antara mentor dan mente mempunyai korelasi yang positif dan signifikan dengan prestasi pengajian dan psikososial mente, dan penyertaan dalam program mentoring mempunyai korelasi yang positif dan signifikan dengan prestasi pengajian mente. Manakala, penyertaan dalam program mentoring tidak mempunyai korelasi yang signifikan dengan psikososial mente. Dapatan ini mengesahkan bahawa komunikasi di antara mentor dan mente hanya bertindak sebagai pembolehubah peramal separuh dalam model program mentoring di organisasi kajian. Justeru itu, implikasi kajian ini terhadap teori dan amalan mentoring, batasan-batasan kerangka teori dan kaedah penyelidikan, serta cadangan akan datang turut dibincangkan dalam kajian ini. 2007 Conference or Workshop Item NonPeerReviewed application/pdf en http://repo.uum.edu.my/1554/1/PERANAN_PROGRAM_MENTORING_DALAM_PEMBANGUNAN_PELAJAR.pdf Ismail, Azman and Abu Bakar, Rizal and Abg Abdullah, Dyg Nailul Munna and Maja, Anda and Guatleng, Clara Ong and Abdullah, Muhammad Madi (2007) Peranan program mentoring dalam pembangunan pelajar: Satu kajian di sebuah universiti awam di Malaysia Timur. In: The 5th ASEAN Symposium on Educational Management and Leadership (ASEMAL 5), 18-19 August 2007, Legend Hotel, Kuala Lumpur. (Unpublished)
institution Universiti Utara Malaysia
building UUM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Utara Malaysia
content_source UUM Institutionali Repository
url_provider http://repo.uum.edu.my/
language English
topic LB2300 Higher Education
spellingShingle LB2300 Higher Education
Ismail, Azman
Abu Bakar, Rizal
Abg Abdullah, Dyg Nailul Munna
Maja, Anda
Guatleng, Clara Ong
Abdullah, Muhammad Madi
Peranan program mentoring dalam pembangunan pelajar: Satu kajian di sebuah universiti awam di Malaysia Timur
description Kajian ini dilaksanakan untuk mengukur impak program mentoring ke atas pembangunan pelajar. Kaedah tinjauan telah digunakan untuk menggumpul data daripada sampel kajian ini. Kajian ini menggunakan sampel 200 borang soalselidik yang diisi dengan lengkap oleh pelajar Semester Julai 2006 yang menuntut di kampus utama sebuah universiti awam di Malaysia Timur (KUVMT). Keputusan pengujian model kesan langsung menggunakan analisis regresi stepwise telah menunjukkan bahawa komunikasi di antara mentor dan mente mempunyai korelasi yang positif dan signifikan dengan prestasi pengajian dan psikososial mente, dan penyertaan dalam program mentoring mempunyai korelasi yang positif dan signifikan dengan prestasi pengajian mente. Manakala, penyertaan dalam program mentoring tidak mempunyai korelasi yang signifikan dengan psikososial mente. Dapatan ini mengesahkan bahawa komunikasi di antara mentor dan mente hanya bertindak sebagai pembolehubah peramal separuh dalam model program mentoring di organisasi kajian. Justeru itu, implikasi kajian ini terhadap teori dan amalan mentoring, batasan-batasan kerangka teori dan kaedah penyelidikan, serta cadangan akan datang turut dibincangkan dalam kajian ini.
format Conference or Workshop Item
author Ismail, Azman
Abu Bakar, Rizal
Abg Abdullah, Dyg Nailul Munna
Maja, Anda
Guatleng, Clara Ong
Abdullah, Muhammad Madi
author_facet Ismail, Azman
Abu Bakar, Rizal
Abg Abdullah, Dyg Nailul Munna
Maja, Anda
Guatleng, Clara Ong
Abdullah, Muhammad Madi
author_sort Ismail, Azman
title Peranan program mentoring dalam pembangunan pelajar: Satu kajian di sebuah universiti awam di Malaysia Timur
title_short Peranan program mentoring dalam pembangunan pelajar: Satu kajian di sebuah universiti awam di Malaysia Timur
title_full Peranan program mentoring dalam pembangunan pelajar: Satu kajian di sebuah universiti awam di Malaysia Timur
title_fullStr Peranan program mentoring dalam pembangunan pelajar: Satu kajian di sebuah universiti awam di Malaysia Timur
title_full_unstemmed Peranan program mentoring dalam pembangunan pelajar: Satu kajian di sebuah universiti awam di Malaysia Timur
title_sort peranan program mentoring dalam pembangunan pelajar: satu kajian di sebuah universiti awam di malaysia timur
publishDate 2007
url http://repo.uum.edu.my/1554/1/PERANAN_PROGRAM_MENTORING_DALAM_PEMBANGUNAN_PELAJAR.pdf
http://repo.uum.edu.my/1554/
_version_ 1644278005790408704