Peranan program mentoring dalam pembangunan pelajar: Satu kajian di sebuah universiti awam di Malaysia Timur
Kajian ini dilaksanakan untuk mengukur impak program mentoring ke atas pembangunan pelajar. Kaedah tinjauan telah digunakan untuk menggumpul data daripada sampel kajian ini. Kajian ini menggunakan sampel 200 borang soalselidik yang diisi dengan lengkap oleh pelajar Semester Julai 2006 yang menuntut...
Saved in:
Main Authors: | , , , , , |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Language: | English |
Published: |
2007
|
Subjects: | |
Online Access: | http://repo.uum.edu.my/1554/1/PERANAN_PROGRAM_MENTORING_DALAM_PEMBANGUNAN_PELAJAR.pdf http://repo.uum.edu.my/1554/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Utara Malaysia |
Language: | English |
id |
my.uum.repo.1554 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.uum.repo.15542010-11-28T08:57:16Z http://repo.uum.edu.my/1554/ Peranan program mentoring dalam pembangunan pelajar: Satu kajian di sebuah universiti awam di Malaysia Timur Ismail, Azman Abu Bakar, Rizal Abg Abdullah, Dyg Nailul Munna Maja, Anda Guatleng, Clara Ong Abdullah, Muhammad Madi LB2300 Higher Education Kajian ini dilaksanakan untuk mengukur impak program mentoring ke atas pembangunan pelajar. Kaedah tinjauan telah digunakan untuk menggumpul data daripada sampel kajian ini. Kajian ini menggunakan sampel 200 borang soalselidik yang diisi dengan lengkap oleh pelajar Semester Julai 2006 yang menuntut di kampus utama sebuah universiti awam di Malaysia Timur (KUVMT). Keputusan pengujian model kesan langsung menggunakan analisis regresi stepwise telah menunjukkan bahawa komunikasi di antara mentor dan mente mempunyai korelasi yang positif dan signifikan dengan prestasi pengajian dan psikososial mente, dan penyertaan dalam program mentoring mempunyai korelasi yang positif dan signifikan dengan prestasi pengajian mente. Manakala, penyertaan dalam program mentoring tidak mempunyai korelasi yang signifikan dengan psikososial mente. Dapatan ini mengesahkan bahawa komunikasi di antara mentor dan mente hanya bertindak sebagai pembolehubah peramal separuh dalam model program mentoring di organisasi kajian. Justeru itu, implikasi kajian ini terhadap teori dan amalan mentoring, batasan-batasan kerangka teori dan kaedah penyelidikan, serta cadangan akan datang turut dibincangkan dalam kajian ini. 2007 Conference or Workshop Item NonPeerReviewed application/pdf en http://repo.uum.edu.my/1554/1/PERANAN_PROGRAM_MENTORING_DALAM_PEMBANGUNAN_PELAJAR.pdf Ismail, Azman and Abu Bakar, Rizal and Abg Abdullah, Dyg Nailul Munna and Maja, Anda and Guatleng, Clara Ong and Abdullah, Muhammad Madi (2007) Peranan program mentoring dalam pembangunan pelajar: Satu kajian di sebuah universiti awam di Malaysia Timur. In: The 5th ASEAN Symposium on Educational Management and Leadership (ASEMAL 5), 18-19 August 2007, Legend Hotel, Kuala Lumpur. (Unpublished) |
institution |
Universiti Utara Malaysia |
building |
UUM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Utara Malaysia |
content_source |
UUM Institutionali Repository |
url_provider |
http://repo.uum.edu.my/ |
language |
English |
topic |
LB2300 Higher Education |
spellingShingle |
LB2300 Higher Education Ismail, Azman Abu Bakar, Rizal Abg Abdullah, Dyg Nailul Munna Maja, Anda Guatleng, Clara Ong Abdullah, Muhammad Madi Peranan program mentoring dalam pembangunan pelajar: Satu kajian di sebuah universiti awam di Malaysia Timur |
description |
Kajian ini dilaksanakan untuk mengukur impak program mentoring ke atas pembangunan pelajar. Kaedah tinjauan telah digunakan untuk menggumpul data daripada sampel kajian ini. Kajian ini menggunakan sampel 200
borang soalselidik yang diisi dengan lengkap oleh pelajar Semester Julai 2006 yang menuntut di kampus utama
sebuah universiti awam di Malaysia Timur (KUVMT). Keputusan pengujian model kesan langsung menggunakan
analisis regresi stepwise telah menunjukkan bahawa komunikasi di antara mentor dan mente mempunyai korelasi
yang positif dan signifikan dengan prestasi pengajian dan psikososial mente, dan penyertaan dalam program
mentoring mempunyai korelasi yang positif dan signifikan dengan prestasi pengajian mente. Manakala,
penyertaan dalam program mentoring tidak mempunyai korelasi yang signifikan dengan psikososial mente.
Dapatan ini mengesahkan bahawa komunikasi di antara mentor dan mente hanya bertindak sebagai pembolehubah
peramal separuh dalam model program mentoring di organisasi kajian. Justeru itu, implikasi kajian ini terhadap
teori dan amalan mentoring, batasan-batasan kerangka teori dan kaedah penyelidikan, serta cadangan akan datang turut dibincangkan dalam kajian ini. |
format |
Conference or Workshop Item |
author |
Ismail, Azman Abu Bakar, Rizal Abg Abdullah, Dyg Nailul Munna Maja, Anda Guatleng, Clara Ong Abdullah, Muhammad Madi |
author_facet |
Ismail, Azman Abu Bakar, Rizal Abg Abdullah, Dyg Nailul Munna Maja, Anda Guatleng, Clara Ong Abdullah, Muhammad Madi |
author_sort |
Ismail, Azman |
title |
Peranan program mentoring dalam pembangunan pelajar: Satu kajian di sebuah universiti awam di Malaysia Timur |
title_short |
Peranan program mentoring dalam pembangunan pelajar: Satu kajian di sebuah universiti awam di Malaysia Timur |
title_full |
Peranan program mentoring dalam pembangunan pelajar: Satu kajian di sebuah universiti awam di Malaysia Timur |
title_fullStr |
Peranan program mentoring dalam pembangunan pelajar: Satu kajian di sebuah universiti awam di Malaysia Timur |
title_full_unstemmed |
Peranan program mentoring dalam pembangunan pelajar: Satu kajian di sebuah universiti awam di Malaysia Timur |
title_sort |
peranan program mentoring dalam pembangunan pelajar: satu kajian di sebuah universiti awam di malaysia timur |
publishDate |
2007 |
url |
http://repo.uum.edu.my/1554/1/PERANAN_PROGRAM_MENTORING_DALAM_PEMBANGUNAN_PELAJAR.pdf http://repo.uum.edu.my/1554/ |
_version_ |
1644278005790408704 |