Tahap kepercayaan guru besar terhadap guru: Satu penilaian
Malaysia adalah salah sebuah negara yang memberi perhatian utama dalam pembangunan pendidikan dengan memberi kepekaan kepada pengurusan pendidikan yang berkesan serta kualiti dan profesionalisme guru. Bertitik tolak daripada aspirasi tersebut, kepercayaan pemimpin sekolah terhadap guru perlu dikenal...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Language: | English |
Published: |
2007
|
Subjects: | |
Online Access: | http://repo.uum.edu.my/1610/1/TAHAP_KEPERCAYAAN_GURU_BESAR_TERHADAP_GURU.....pdf http://repo.uum.edu.my/1610/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Utara Malaysia |
Language: | English |
id |
my.uum.repo.1610 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.uum.repo.16102010-11-29T07:44:54Z http://repo.uum.edu.my/1610/ Tahap kepercayaan guru besar terhadap guru: Satu penilaian Mohd Tahir, Lokman A. Rahman, Hamidon LB Theory and practice of education Malaysia adalah salah sebuah negara yang memberi perhatian utama dalam pembangunan pendidikan dengan memberi kepekaan kepada pengurusan pendidikan yang berkesan serta kualiti dan profesionalisme guru. Bertitik tolak daripada aspirasi tersebut, kepercayaan pemimpin sekolah terhadap guru perlu dikenal pasti dalam usaha melihat sekolah mencapai kecemerlangan hasil jalinan yang positif antara pemimpin pendidikan dengan guru. Secara umum, kajian dilaksanakan adalah untuk menentukan tahap kepercayaan guru besar di sekolah kebangsaan terhadap guru berdasarkan Model Kepercayaan multi-dimensi oleh Tschannen-Moran (2004). Sampel guru besar untuk kajian ini telah dipilih melalui kaedah persampelan rawak iaitu 155 orang guru besar yang mewakili sekolah kebangsaan di seluruh negara. Kajian berbentuk tinjauan ini juga telah menggunakan soal selidik utama iaitu Principals Trust Inventory yang turut dibina oleh Tschannen-Moran yang telah diterjemahkan, dinilai ketekalan dalaman serta diubah suai untuk tujuan kajian ini. Secara keseluruhan, kajian mendapati bahawa tahap kepercayaan guru besar terhadap guru adalah pada tahap yang tinggi hasil maklum balas 154 orang guru besar. Penilaian tahap kepercayaan ini turut didapati tidak berbeza serta tidak mempunyai perkaitan dengan faktor latar belakang mereka. 2007 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/pdf en http://repo.uum.edu.my/1610/1/TAHAP_KEPERCAYAAN_GURU_BESAR_TERHADAP_GURU.....pdf Mohd Tahir, Lokman and A. Rahman, Hamidon (2007) Tahap kepercayaan guru besar terhadap guru: Satu penilaian. In: The 5th ASEAN Symposium on Educational Management and Leadership (ASEMAL 5), 18-19 August 2007, Legend Hotel, Kuala Lumpur. (Unpublished) |
institution |
Universiti Utara Malaysia |
building |
UUM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Utara Malaysia |
content_source |
UUM Institutionali Repository |
url_provider |
http://repo.uum.edu.my/ |
language |
English |
topic |
LB Theory and practice of education |
spellingShingle |
LB Theory and practice of education Mohd Tahir, Lokman A. Rahman, Hamidon Tahap kepercayaan guru besar terhadap guru: Satu penilaian |
description |
Malaysia adalah salah sebuah negara yang memberi perhatian utama dalam pembangunan pendidikan dengan memberi kepekaan kepada pengurusan pendidikan yang berkesan serta kualiti dan profesionalisme guru. Bertitik tolak daripada aspirasi tersebut, kepercayaan pemimpin sekolah terhadap guru perlu dikenal pasti dalam usaha melihat sekolah mencapai kecemerlangan hasil jalinan yang positif antara pemimpin pendidikan dengan guru. Secara umum, kajian dilaksanakan adalah untuk menentukan tahap kepercayaan guru besar di sekolah kebangsaan terhadap guru berdasarkan Model Kepercayaan multi-dimensi oleh Tschannen-Moran (2004). Sampel guru besar untuk kajian ini telah dipilih melalui kaedah persampelan rawak iaitu 155 orang guru besar yang mewakili sekolah kebangsaan di seluruh negara. Kajian berbentuk tinjauan ini juga telah menggunakan soal selidik utama iaitu Principals Trust Inventory yang turut dibina oleh Tschannen-Moran yang telah diterjemahkan, dinilai ketekalan dalaman serta diubah suai untuk tujuan kajian ini. Secara keseluruhan, kajian mendapati bahawa tahap kepercayaan guru besar terhadap guru adalah pada tahap yang tinggi hasil maklum balas 154 orang guru besar. Penilaian tahap kepercayaan ini turut didapati tidak berbeza serta tidak mempunyai perkaitan dengan faktor latar belakang mereka. |
format |
Conference or Workshop Item |
author |
Mohd Tahir, Lokman A. Rahman, Hamidon |
author_facet |
Mohd Tahir, Lokman A. Rahman, Hamidon |
author_sort |
Mohd Tahir, Lokman |
title |
Tahap kepercayaan guru besar terhadap guru: Satu penilaian |
title_short |
Tahap kepercayaan guru besar terhadap guru: Satu penilaian |
title_full |
Tahap kepercayaan guru besar terhadap guru: Satu penilaian |
title_fullStr |
Tahap kepercayaan guru besar terhadap guru: Satu penilaian |
title_full_unstemmed |
Tahap kepercayaan guru besar terhadap guru: Satu penilaian |
title_sort |
tahap kepercayaan guru besar terhadap guru: satu penilaian |
publishDate |
2007 |
url |
http://repo.uum.edu.my/1610/1/TAHAP_KEPERCAYAAN_GURU_BESAR_TERHADAP_GURU.....pdf http://repo.uum.edu.my/1610/ |
_version_ |
1644278021355470848 |