Tahap kepercayaan guru besar terhadap guru: Satu penilaian

Malaysia adalah salah sebuah negara yang memberi perhatian utama dalam pembangunan pendidikan dengan memberi kepekaan kepada pengurusan pendidikan yang berkesan serta kualiti dan profesionalisme guru. Bertitik tolak daripada aspirasi tersebut, kepercayaan pemimpin sekolah terhadap guru perlu dikenal...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Mohd Tahir, Lokman, A. Rahman, Hamidon
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2007
Subjects:
Online Access:http://repo.uum.edu.my/1610/1/TAHAP_KEPERCAYAAN_GURU_BESAR_TERHADAP_GURU.....pdf
http://repo.uum.edu.my/1610/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Utara Malaysia
Language: English
id my.uum.repo.1610
record_format eprints
spelling my.uum.repo.16102010-11-29T07:44:54Z http://repo.uum.edu.my/1610/ Tahap kepercayaan guru besar terhadap guru: Satu penilaian Mohd Tahir, Lokman A. Rahman, Hamidon LB Theory and practice of education Malaysia adalah salah sebuah negara yang memberi perhatian utama dalam pembangunan pendidikan dengan memberi kepekaan kepada pengurusan pendidikan yang berkesan serta kualiti dan profesionalisme guru. Bertitik tolak daripada aspirasi tersebut, kepercayaan pemimpin sekolah terhadap guru perlu dikenal pasti dalam usaha melihat sekolah mencapai kecemerlangan hasil jalinan yang positif antara pemimpin pendidikan dengan guru. Secara umum, kajian dilaksanakan adalah untuk menentukan tahap kepercayaan guru besar di sekolah kebangsaan terhadap guru berdasarkan Model Kepercayaan multi-dimensi oleh Tschannen-Moran (2004). Sampel guru besar untuk kajian ini telah dipilih melalui kaedah persampelan rawak iaitu 155 orang guru besar yang mewakili sekolah kebangsaan di seluruh negara. Kajian berbentuk tinjauan ini juga telah menggunakan soal selidik utama iaitu Principals Trust Inventory yang turut dibina oleh Tschannen-Moran yang telah diterjemahkan, dinilai ketekalan dalaman serta diubah suai untuk tujuan kajian ini. Secara keseluruhan, kajian mendapati bahawa tahap kepercayaan guru besar terhadap guru adalah pada tahap yang tinggi hasil maklum balas 154 orang guru besar. Penilaian tahap kepercayaan ini turut didapati tidak berbeza serta tidak mempunyai perkaitan dengan faktor latar belakang mereka. 2007 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/pdf en http://repo.uum.edu.my/1610/1/TAHAP_KEPERCAYAAN_GURU_BESAR_TERHADAP_GURU.....pdf Mohd Tahir, Lokman and A. Rahman, Hamidon (2007) Tahap kepercayaan guru besar terhadap guru: Satu penilaian. In: The 5th ASEAN Symposium on Educational Management and Leadership (ASEMAL 5), 18-19 August 2007, Legend Hotel, Kuala Lumpur. (Unpublished)
institution Universiti Utara Malaysia
building UUM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Utara Malaysia
content_source UUM Institutionali Repository
url_provider http://repo.uum.edu.my/
language English
topic LB Theory and practice of education
spellingShingle LB Theory and practice of education
Mohd Tahir, Lokman
A. Rahman, Hamidon
Tahap kepercayaan guru besar terhadap guru: Satu penilaian
description Malaysia adalah salah sebuah negara yang memberi perhatian utama dalam pembangunan pendidikan dengan memberi kepekaan kepada pengurusan pendidikan yang berkesan serta kualiti dan profesionalisme guru. Bertitik tolak daripada aspirasi tersebut, kepercayaan pemimpin sekolah terhadap guru perlu dikenal pasti dalam usaha melihat sekolah mencapai kecemerlangan hasil jalinan yang positif antara pemimpin pendidikan dengan guru. Secara umum, kajian dilaksanakan adalah untuk menentukan tahap kepercayaan guru besar di sekolah kebangsaan terhadap guru berdasarkan Model Kepercayaan multi-dimensi oleh Tschannen-Moran (2004). Sampel guru besar untuk kajian ini telah dipilih melalui kaedah persampelan rawak iaitu 155 orang guru besar yang mewakili sekolah kebangsaan di seluruh negara. Kajian berbentuk tinjauan ini juga telah menggunakan soal selidik utama iaitu Principals Trust Inventory yang turut dibina oleh Tschannen-Moran yang telah diterjemahkan, dinilai ketekalan dalaman serta diubah suai untuk tujuan kajian ini. Secara keseluruhan, kajian mendapati bahawa tahap kepercayaan guru besar terhadap guru adalah pada tahap yang tinggi hasil maklum balas 154 orang guru besar. Penilaian tahap kepercayaan ini turut didapati tidak berbeza serta tidak mempunyai perkaitan dengan faktor latar belakang mereka.
format Conference or Workshop Item
author Mohd Tahir, Lokman
A. Rahman, Hamidon
author_facet Mohd Tahir, Lokman
A. Rahman, Hamidon
author_sort Mohd Tahir, Lokman
title Tahap kepercayaan guru besar terhadap guru: Satu penilaian
title_short Tahap kepercayaan guru besar terhadap guru: Satu penilaian
title_full Tahap kepercayaan guru besar terhadap guru: Satu penilaian
title_fullStr Tahap kepercayaan guru besar terhadap guru: Satu penilaian
title_full_unstemmed Tahap kepercayaan guru besar terhadap guru: Satu penilaian
title_sort tahap kepercayaan guru besar terhadap guru: satu penilaian
publishDate 2007
url http://repo.uum.edu.my/1610/1/TAHAP_KEPERCAYAAN_GURU_BESAR_TERHADAP_GURU.....pdf
http://repo.uum.edu.my/1610/
_version_ 1644278021355470848