Keinginan pengguna untuk membeli produk berjenama mewah tiruan: Satu kajian di Malaysia

Pengeluaran dan penjualan produk tiruan merupakan satu isu yang tiada akhirnya dan mejadi masalah yang semakin serius di pasaran antarabangsa amnya dan pasaran Malaysia khususnya.Permasalahan utama berkaitan produk tiruan membabitkan pelbagai aspek iaitu kepada pengguna (kesihatan dan keselamatan),...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Ahmad, Intan Shafinaz, Perumal, Selvan, Shaari, Hasnizam
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2013
Subjects:
Online Access:http://repo.uum.edu.my/16344/1/4.pdf
http://repo.uum.edu.my/16344/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Utara Malaysia
Language: English
id my.uum.repo.16344
record_format eprints
spelling my.uum.repo.163442016-04-18T00:41:48Z http://repo.uum.edu.my/16344/ Keinginan pengguna untuk membeli produk berjenama mewah tiruan: Satu kajian di Malaysia Ahmad, Intan Shafinaz Perumal, Selvan Shaari, Hasnizam HB Economic Theory Pengeluaran dan penjualan produk tiruan merupakan satu isu yang tiada akhirnya dan mejadi masalah yang semakin serius di pasaran antarabangsa amnya dan pasaran Malaysia khususnya.Permasalahan utama berkaitan produk tiruan membabitkan pelbagai aspek iaitu kepada pengguna (kesihatan dan keselamatan), kesannya kepada pemegang IPR ( ekuiti jenama dan kehilangan volum jualan), ekonomi/kerajaan (kehilangan cukai dan isu integriti), pengeluar produk tiruan (risiko perundangan), serta aspek sosial (kehilangan kerja).Peniruan produk di pasaran begitu ketara apabila membabitkan produk berjenama mewah terutamanya bagi kategori produk fesyen daripada jenama-jenama terkenal. Kertas kajian ini cuba mengenal pasti kesan faktor personaliti, dan faktor sosial ke atas sikap pengguna terhadap produk tiruan dan keinginan pengguna untuk membeli produk berjenama mewah yang tiruan di Malaysia. 2013-12-11 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/pdf en http://repo.uum.edu.my/16344/1/4.pdf Ahmad, Intan Shafinaz and Perumal, Selvan and Shaari, Hasnizam (2013) Keinginan pengguna untuk membeli produk berjenama mewah tiruan: Satu kajian di Malaysia. In: Conference on Business Management Research 2013, December 11, 2013, EDC, Universiti Utara Malaysia, Sintok.
institution Universiti Utara Malaysia
building UUM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Utara Malaysia
content_source UUM Institutionali Repository
url_provider http://repo.uum.edu.my/
language English
topic HB Economic Theory
spellingShingle HB Economic Theory
Ahmad, Intan Shafinaz
Perumal, Selvan
Shaari, Hasnizam
Keinginan pengguna untuk membeli produk berjenama mewah tiruan: Satu kajian di Malaysia
description Pengeluaran dan penjualan produk tiruan merupakan satu isu yang tiada akhirnya dan mejadi masalah yang semakin serius di pasaran antarabangsa amnya dan pasaran Malaysia khususnya.Permasalahan utama berkaitan produk tiruan membabitkan pelbagai aspek iaitu kepada pengguna (kesihatan dan keselamatan), kesannya kepada pemegang IPR ( ekuiti jenama dan kehilangan volum jualan), ekonomi/kerajaan (kehilangan cukai dan isu integriti), pengeluar produk tiruan (risiko perundangan), serta aspek sosial (kehilangan kerja).Peniruan produk di pasaran begitu ketara apabila membabitkan produk berjenama mewah terutamanya bagi kategori produk fesyen daripada jenama-jenama terkenal. Kertas kajian ini cuba mengenal pasti kesan faktor personaliti, dan faktor sosial ke atas sikap pengguna terhadap produk tiruan dan keinginan pengguna untuk membeli produk berjenama mewah yang tiruan di Malaysia.
format Conference or Workshop Item
author Ahmad, Intan Shafinaz
Perumal, Selvan
Shaari, Hasnizam
author_facet Ahmad, Intan Shafinaz
Perumal, Selvan
Shaari, Hasnizam
author_sort Ahmad, Intan Shafinaz
title Keinginan pengguna untuk membeli produk berjenama mewah tiruan: Satu kajian di Malaysia
title_short Keinginan pengguna untuk membeli produk berjenama mewah tiruan: Satu kajian di Malaysia
title_full Keinginan pengguna untuk membeli produk berjenama mewah tiruan: Satu kajian di Malaysia
title_fullStr Keinginan pengguna untuk membeli produk berjenama mewah tiruan: Satu kajian di Malaysia
title_full_unstemmed Keinginan pengguna untuk membeli produk berjenama mewah tiruan: Satu kajian di Malaysia
title_sort keinginan pengguna untuk membeli produk berjenama mewah tiruan: satu kajian di malaysia
publishDate 2013
url http://repo.uum.edu.my/16344/1/4.pdf
http://repo.uum.edu.my/16344/
_version_ 1644281944391811072