Penilaian pengajaran berasaskan web: Satu kajian kes di SMK Seri Mahawangsa

Pengajaran Berasaskan Web dibangunkan untuk membantu pengajaran guru dalam meningkatkan pemahaman pelajar dalam mata pelajaran ICT Literacy.Dengan adanya laman web, para pelajar bukan sahaja boleh mendapatkan maklumat yang diperlukan malah ia juga boleh dijadikan sebagai bahan rujukan yang fleksibel...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Saad, Norazlinda, Sankaran, Surendran
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2013
Subjects:
Online Access:http://repo.uum.edu.my/17122/1/9i.pdf
http://repo.uum.edu.my/17122/
http://ncsc.uum.edu.my/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Utara Malaysia
Language: English
Description
Summary:Pengajaran Berasaskan Web dibangunkan untuk membantu pengajaran guru dalam meningkatkan pemahaman pelajar dalam mata pelajaran ICT Literacy.Dengan adanya laman web, para pelajar bukan sahaja boleh mendapatkan maklumat yang diperlukan malah ia juga boleh dijadikan sebagai bahan rujukan yang fleksibel.Dalam ha1 ini, Rapid Prototyping Model telah digunakan sebagai asas dalam mereka bentuk dan menilai laman web.Populasi kajian ini adalah pelajar-pelajar yang mengambil mata pelajaran ICT Literacy dan guru-guru yang mengajar mata pelajaran ICT Literacy di SMK Seri Mahawangsa.Sampel kajian bagi penilaian satu dengan satu ialah tiga orang pelajar Tingkatan 2 dan seorang guru.Data dikumpul dengan menggunakan borang soal selidik dan temu bual yang dijalankan.Secara keseluruhannya, reka bentuk informasi atau strategi pembelajaran yang digunakan di dalam sistem pembelajaran menggunakan laman web berjaya membantu para pelajar memperoleh dan mengorganisasikan pengetahuan pengguna.Hasil dapatan menunjukkan bahawa pelajar memahami isi pelajaran yang ingin disampaikan.Ini menjelaskan bahawa sistem pembelajaran menerusi web ini telah berjaya dibangunkan dan dinilai menerusi penilaian format Proses mereka bentuk pembangunan laman web ICT Literacy yang berasaskan prinsip-prinsip pembelajaran teori konstruktivisme diharap dapat membantu pengguna dalam menambah pengetahuan dan membentuk satu proses pembelajaran yang bermakna.