Pembangunan komik pendidikan sebagai solusi kepada stigma sosial pembaca malaysia: isu, elemen dan implikasi
Sebagai warisan seni tanah air yang tidak ternilai, sebilangan besar pelan tindakan bagi mengangkat martabat komik di Malaysia telah direalisasikan oleh pelbagai pihak. Namun begitu, masih wujud stigma negatif terhadap komik di kalangan masyarakat. Bagi menyokong usaha pembangunan komik pendidikan s...
Saved in:
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Universiti Malaysia Kelantan
2015
|
Subjects: | |
Online Access: | http://repo.uum.edu.my/17283/1/journalTENIATDis2015.pdf http://repo.uum.edu.my/17283/ http://teniat.umk.edu.my/index.php |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Utara Malaysia |
Language: | English |
Summary: | Sebagai warisan seni tanah air yang tidak ternilai, sebilangan besar pelan tindakan bagi mengangkat martabat komik di Malaysia telah direalisasikan oleh pelbagai pihak. Namun begitu, masih wujud stigma negatif terhadap komik di kalangan masyarakat. Bagi menyokong usaha pembangunan komik pendidikan sebagai salah satu solusi memantapkan sokongan umum terhadap media visual ini, artikel ini mengkaji elemen utama dalam komik pendidikan yang disenaraikan mengikut kategori berbeza. Ini bertujuan untuk mengenalpasti bagaimana unsur pendidikan diintegrasikan dalam komik. Hasil kajian didapati selari dengan dua klafikasi umum komik instructional yang dinyatakan oleh pelopor seni komik antarabangsa, Will Eisner iaitu komik pendidikan dengan kandungan bersifat fakta dan kandungan untuk pembentukan sikap. Analisa juga merumuskan bahawa komik pendidikan berpotensi menjadi medium pilihan primer di kalangan kanak-kanak dan remaja kerana kandungannya memenuhi perkembangan intelektual dan kehendak emosi golongan tersebut. Artikel ini turut mengupas kepentingan menjalankan penyelidikan lanjutan bagi memantau sejauh mana komik pendidikan diterima pembaca dengan kerjasama warga industri komik negara. |
---|