Perbezaan tahap kefahaman dan penghayatan budaya 5s di kalangan staf akademik dan staf pentadbiran di Pusat Pengajian UUM

Konsep amalan 5s ini adalah merupakan suatu alat untuk meningkatkan kualiti di tempat kerja.Kini, telah banyak organisasi telah menerapkan dan mempraktikkan amalan 5s ini didalam organisasi mereka.Namun begitu, terdapat kajian yang menunjukkan kebanyakan kakitangan yang bekerja di sektor awam atau p...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Mat Kail, NorfadilawatI, Razalli, Mohd Rizal
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2015
Subjects:
Online Access:http://repo.uum.edu.my/19290/1/STMLgoGreen%202015%200428_437%20%281%29.pdf
http://repo.uum.edu.my/19290/
https://issuu.com/fadhilahmatyamin/docs/stmlgogreenabstractbook
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Utara Malaysia
Language: English
id my.uum.repo.19290
record_format eprints
spelling my.uum.repo.192902016-11-13T07:14:19Z http://repo.uum.edu.my/19290/ Perbezaan tahap kefahaman dan penghayatan budaya 5s di kalangan staf akademik dan staf pentadbiran di Pusat Pengajian UUM Mat Kail, NorfadilawatI Razalli, Mohd Rizal HD28 Management. Industrial Management Konsep amalan 5s ini adalah merupakan suatu alat untuk meningkatkan kualiti di tempat kerja.Kini, telah banyak organisasi telah menerapkan dan mempraktikkan amalan 5s ini didalam organisasi mereka.Namun begitu, terdapat kajian yang menunjukkan kebanyakan kakitangan yang bekerja di sektor awam atau pejabat kurang sedar akan kepentingan 5s dan tidak memahaminya secara mendalam.Tahap penghayatan budaya amalan ini juga masih samar-samar.Oleh itu, kajian kes ini adalah bertujuan untuk mengetahui tahap kefahaman dan penghayatan budaya 5s dan secara khusus kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap perbezaan penghayatan budaya 5s ini di kalangan staf akademik dan staf pentadbiran.Kajian ini juga untuk mengkaji hubungan dan pengaruh diantara kefahaman dan penghayatan budaya 5s terhadap prestasi kerja.Kajian ini menggunakan kaedah yang berbentuk kuantitatif iaitu soal selidik dan ia dilakukan di pusat pengajian UUM yang melibatkan tiga buah pusat pengajian iaitu STML,SQS dan SOG.Dapatan kajian ini boleh digunakan untuk menambahbaik prestasi dan produktiviti kerja di kalangan staf akademik dan staf pentadbiran di pusat pengajian UUM . 2015-12-08 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/pdf en http://repo.uum.edu.my/19290/1/STMLgoGreen%202015%200428_437%20%281%29.pdf Mat Kail, NorfadilawatI and Razalli, Mohd Rizal (2015) Perbezaan tahap kefahaman dan penghayatan budaya 5s di kalangan staf akademik dan staf pentadbiran di Pusat Pengajian UUM. In: Symposium on Technology Management and Logistics (STMLGoGreen), 8-9 December 2015, Universiti Utara Malaysia. https://issuu.com/fadhilahmatyamin/docs/stmlgogreenabstractbook
institution Universiti Utara Malaysia
building UUM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Utara Malaysia
content_source UUM Institutionali Repository
url_provider http://repo.uum.edu.my/
language English
topic HD28 Management. Industrial Management
spellingShingle HD28 Management. Industrial Management
Mat Kail, NorfadilawatI
Razalli, Mohd Rizal
Perbezaan tahap kefahaman dan penghayatan budaya 5s di kalangan staf akademik dan staf pentadbiran di Pusat Pengajian UUM
description Konsep amalan 5s ini adalah merupakan suatu alat untuk meningkatkan kualiti di tempat kerja.Kini, telah banyak organisasi telah menerapkan dan mempraktikkan amalan 5s ini didalam organisasi mereka.Namun begitu, terdapat kajian yang menunjukkan kebanyakan kakitangan yang bekerja di sektor awam atau pejabat kurang sedar akan kepentingan 5s dan tidak memahaminya secara mendalam.Tahap penghayatan budaya amalan ini juga masih samar-samar.Oleh itu, kajian kes ini adalah bertujuan untuk mengetahui tahap kefahaman dan penghayatan budaya 5s dan secara khusus kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap perbezaan penghayatan budaya 5s ini di kalangan staf akademik dan staf pentadbiran.Kajian ini juga untuk mengkaji hubungan dan pengaruh diantara kefahaman dan penghayatan budaya 5s terhadap prestasi kerja.Kajian ini menggunakan kaedah yang berbentuk kuantitatif iaitu soal selidik dan ia dilakukan di pusat pengajian UUM yang melibatkan tiga buah pusat pengajian iaitu STML,SQS dan SOG.Dapatan kajian ini boleh digunakan untuk menambahbaik prestasi dan produktiviti kerja di kalangan staf akademik dan staf pentadbiran di pusat pengajian UUM .
format Conference or Workshop Item
author Mat Kail, NorfadilawatI
Razalli, Mohd Rizal
author_facet Mat Kail, NorfadilawatI
Razalli, Mohd Rizal
author_sort Mat Kail, NorfadilawatI
title Perbezaan tahap kefahaman dan penghayatan budaya 5s di kalangan staf akademik dan staf pentadbiran di Pusat Pengajian UUM
title_short Perbezaan tahap kefahaman dan penghayatan budaya 5s di kalangan staf akademik dan staf pentadbiran di Pusat Pengajian UUM
title_full Perbezaan tahap kefahaman dan penghayatan budaya 5s di kalangan staf akademik dan staf pentadbiran di Pusat Pengajian UUM
title_fullStr Perbezaan tahap kefahaman dan penghayatan budaya 5s di kalangan staf akademik dan staf pentadbiran di Pusat Pengajian UUM
title_full_unstemmed Perbezaan tahap kefahaman dan penghayatan budaya 5s di kalangan staf akademik dan staf pentadbiran di Pusat Pengajian UUM
title_sort perbezaan tahap kefahaman dan penghayatan budaya 5s di kalangan staf akademik dan staf pentadbiran di pusat pengajian uum
publishDate 2015
url http://repo.uum.edu.my/19290/1/STMLgoGreen%202015%200428_437%20%281%29.pdf
http://repo.uum.edu.my/19290/
https://issuu.com/fadhilahmatyamin/docs/stmlgogreenabstractbook
_version_ 1644282664788688896