Tinggalan warisan di sepanjang jalan keretapi Tapah Road - Teluk Intan: kajian awalan dan potensi pemeliharaan

Pengangkutan keretapi di Tanah Melayu bermula pada tahun 1869 yang menghubungkan Johor Bahru - Gunung Pulai.Cetusan idea pembinaan jalan keretapi adalah untuk memenuhi permintaan pengembara Eropah berehat di kawasan bersuhu sejuk selain membuka tanah-tanah baharu untuk pertanian.Walaupun begitu, pro...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Ibrahim, Johan Afendi, Abdul Razak, Norhanim, Ahmad, Mohamad Zaki
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2016
Subjects:
Online Access:http://repo.uum.edu.my/20352/1/PNSMKM%202016%20212%20223.pdf
http://repo.uum.edu.my/20352/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Utara Malaysia
Language: English
id my.uum.repo.20352
record_format eprints
spelling my.uum.repo.203522016-12-15T07:56:23Z http://repo.uum.edu.my/20352/ Tinggalan warisan di sepanjang jalan keretapi Tapah Road - Teluk Intan: kajian awalan dan potensi pemeliharaan Ibrahim, Johan Afendi Abdul Razak, Norhanim Ahmad, Mohamad Zaki DS Asia Pengangkutan keretapi di Tanah Melayu bermula pada tahun 1869 yang menghubungkan Johor Bahru - Gunung Pulai.Cetusan idea pembinaan jalan keretapi adalah untuk memenuhi permintaan pengembara Eropah berehat di kawasan bersuhu sejuk selain membuka tanah-tanah baharu untuk pertanian.Walaupun begitu, projek pembinaan ini telah menemui kegagalan (MA Fauzi Basri, 1985).Perkembangan pembinaan jalan keretapi di Tanah Melayu semakin berkembang dengan penemuan bijih timah yang merupakan komoditi berharga ketika itu. Bagi menampung perrnintaan ini, perkhidmatan keretapi Taiping - Port Weld (kini dikenali sebagai Kuala Sepetand diperkenalkan pada tahun 1885.Jalan keretapi Tapah Road - Teluk Anson (kzni dikenali sebagai Teluk Intan) beroperasi pada tahun 1893 berperanan mengangkut bijih timah dari Lembah Kinta ke pelabuhan Teluk Intan yang terletak di Jalan Denison (kzni dikenali sebagai Jalan Wah Keng Jooi). Akibat hakisan tebing sungai yang serius, pihak British telah membina pelabuhan baharu yang terletak di selatan Teluk Intan pada tahun 1909.Kesan pembinaan jalan keretapi ini telah menjadikan Teluk Intan sebagai bandar terpenting di Negeri Perak sehingga kini.Perkhidmatan keretapi Tapah Road - Teluk Intan telah beroperasi sepanjang 96 tahun (1893 - 1989).Perkhidmatannya diberhentikan disebabkan kekurangan penumpang, perkembangan jaringan jalan raya, kemerosotan pelabuhan Teluk Intah disamping pembinaan jalan keretapi yang menghubungkan Padang Besar - Johor Bahru. Kertas kerja ini akan membincangkan sumbangan pembinaan jalan keretapi Tapah Road -Teluk Intan terhadap perkembangan bandar Teluk Intan sehingga kini. Selain itu, mengenalpasti lokasi-lokasi warisan yang berpotensi untukpemeliharaan disamping menjadikannya sebagai salah satu produk pelancongan warisan menarik di Negeri Perak. 2016-10-11 Conference or Workshop Item NonPeerReviewed application/pdf en http://repo.uum.edu.my/20352/1/PNSMKM%202016%20212%20223.pdf Ibrahim, Johan Afendi and Abdul Razak, Norhanim and Ahmad, Mohamad Zaki (2016) Tinggalan warisan di sepanjang jalan keretapi Tapah Road - Teluk Intan: kajian awalan dan potensi pemeliharaan. In: Persidangan Nasional Sejarah Melayu Archipelago 2016, 11 - 13 Oktober 2016, Universiti Pendidikan Sultan Idris. (Unpublished)
institution Universiti Utara Malaysia
building UUM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Utara Malaysia
content_source UUM Institutionali Repository
url_provider http://repo.uum.edu.my/
language English
topic DS Asia
spellingShingle DS Asia
Ibrahim, Johan Afendi
Abdul Razak, Norhanim
Ahmad, Mohamad Zaki
Tinggalan warisan di sepanjang jalan keretapi Tapah Road - Teluk Intan: kajian awalan dan potensi pemeliharaan
description Pengangkutan keretapi di Tanah Melayu bermula pada tahun 1869 yang menghubungkan Johor Bahru - Gunung Pulai.Cetusan idea pembinaan jalan keretapi adalah untuk memenuhi permintaan pengembara Eropah berehat di kawasan bersuhu sejuk selain membuka tanah-tanah baharu untuk pertanian.Walaupun begitu, projek pembinaan ini telah menemui kegagalan (MA Fauzi Basri, 1985).Perkembangan pembinaan jalan keretapi di Tanah Melayu semakin berkembang dengan penemuan bijih timah yang merupakan komoditi berharga ketika itu. Bagi menampung perrnintaan ini, perkhidmatan keretapi Taiping - Port Weld (kini dikenali sebagai Kuala Sepetand diperkenalkan pada tahun 1885.Jalan keretapi Tapah Road - Teluk Anson (kzni dikenali sebagai Teluk Intan) beroperasi pada tahun 1893 berperanan mengangkut bijih timah dari Lembah Kinta ke pelabuhan Teluk Intan yang terletak di Jalan Denison (kzni dikenali sebagai Jalan Wah Keng Jooi). Akibat hakisan tebing sungai yang serius, pihak British telah membina pelabuhan baharu yang terletak di selatan Teluk Intan pada tahun 1909.Kesan pembinaan jalan keretapi ini telah menjadikan Teluk Intan sebagai bandar terpenting di Negeri Perak sehingga kini.Perkhidmatan keretapi Tapah Road - Teluk Intan telah beroperasi sepanjang 96 tahun (1893 - 1989).Perkhidmatannya diberhentikan disebabkan kekurangan penumpang, perkembangan jaringan jalan raya, kemerosotan pelabuhan Teluk Intah disamping pembinaan jalan keretapi yang menghubungkan Padang Besar - Johor Bahru. Kertas kerja ini akan membincangkan sumbangan pembinaan jalan keretapi Tapah Road -Teluk Intan terhadap perkembangan bandar Teluk Intan sehingga kini. Selain itu, mengenalpasti lokasi-lokasi warisan yang berpotensi untukpemeliharaan disamping menjadikannya sebagai salah satu produk pelancongan warisan menarik di Negeri Perak.
format Conference or Workshop Item
author Ibrahim, Johan Afendi
Abdul Razak, Norhanim
Ahmad, Mohamad Zaki
author_facet Ibrahim, Johan Afendi
Abdul Razak, Norhanim
Ahmad, Mohamad Zaki
author_sort Ibrahim, Johan Afendi
title Tinggalan warisan di sepanjang jalan keretapi Tapah Road - Teluk Intan: kajian awalan dan potensi pemeliharaan
title_short Tinggalan warisan di sepanjang jalan keretapi Tapah Road - Teluk Intan: kajian awalan dan potensi pemeliharaan
title_full Tinggalan warisan di sepanjang jalan keretapi Tapah Road - Teluk Intan: kajian awalan dan potensi pemeliharaan
title_fullStr Tinggalan warisan di sepanjang jalan keretapi Tapah Road - Teluk Intan: kajian awalan dan potensi pemeliharaan
title_full_unstemmed Tinggalan warisan di sepanjang jalan keretapi Tapah Road - Teluk Intan: kajian awalan dan potensi pemeliharaan
title_sort tinggalan warisan di sepanjang jalan keretapi tapah road - teluk intan: kajian awalan dan potensi pemeliharaan
publishDate 2016
url http://repo.uum.edu.my/20352/1/PNSMKM%202016%20212%20223.pdf
http://repo.uum.edu.my/20352/
_version_ 1644282930772574208