Faktor pemilihan jenis kokurikulum: Kajian kes pelajar Universiti Utara Malaysia (UUM)
Pelajar universiti telah mengikuti beberapa jenis kokurikulum sepanjang pengajian mereka di sekolah rendah, sekolah menengah, dan seterusnya semasa di matrikulasi atau pusat pengajian lain sebelum masuk ke institusi pengajian tinggi iaitu universiti.Apakah pengalaman yang mereka lalui mempengaruhi p...
Saved in:
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Universiti Malaya
2015
|
Subjects: | |
Online Access: | http://repo.uum.edu.my/20576/1/JHSD%202%201%202015%2035%2046.pdf http://repo.uum.edu.my/20576/ http://e-journal.um.edu.my/public/article-view.php?id=9250 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Utara Malaysia |
Language: | English |
Summary: | Pelajar universiti telah mengikuti beberapa jenis kokurikulum sepanjang pengajian mereka di sekolah rendah, sekolah menengah, dan seterusnya semasa di matrikulasi atau pusat pengajian lain sebelum masuk ke institusi pengajian tinggi iaitu universiti.Apakah pengalaman yang mereka lalui mempengaruhi pemilihan terhadap kokurikulum di universiti atau apakah masa depan mereka menjadi faktor yang lebih utama bagi pemilihan jenis
kokurikulum.Kajian ini adalah untuk mengenalpasti faktor-faktor yang mempengaruhi pemilihan jenis kokurikulum yang diikuti oleh pelajar di peringkat universiti.Soalan soal selidik berstruktur digunakan dan diedarkan kepada responden yang terdiri daripada pelajar Pusat Pengajian Perniagaan Islam, UUM iaitu seramai 105 orang. Kajian ini akan merungkai persoalan tersebut menggunakan analisis diskriptif termasuk cross-tab dan juga analisis korelasi.Faktor utama pemilihan ke atas jenis kokurikulum pelajar di UUM adalah
faktor kawan, pengalaman dan perancangan kerjaya tanpa menafikan faktor minat yang mendalam terhadap jenis kokurikulum tersebut.Justeru, selaku perancang masa depan pelajar, penggubal dan penyedia program pengajian peringkat tinggi, mereka yang bertanggungjawab harus menyediakan tatacara yang membolehkan pelajar dapat memilih
jenis kokurikulum yang diminati bersesuaian dengan program pengajian yang diikuti sehingga akhirnya mampu meningkatkan keboleh pekerjaan pelajar itu sendiri. |
---|