Pembelajaran berasaskan masalah
Kajian berkaitan Pembelajaran Berasaskan Masalah (PBL) ini dilaksanakan dengan hasrat untuk meningkatkan kemahiran lisan, khususnya penerangan berdasarkan gambar bagi murid Darjah 6. Seramai 16 orang murid Darjah 6 terlibat dalam kajian ini. Berdasarkan pemantauan guru semasa aktiviti lisan dalam ke...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Language: | English |
Published: |
2017
|
Subjects: | |
Online Access: | http://repo.uum.edu.my/22561/1/ICSoTL%202017%20116-119.pdf http://repo.uum.edu.my/22561/ http://www.seml.uum.edu.my/images/Proceedings/Proceedings.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Utara Malaysia |
Language: | English |
Summary: | Kajian berkaitan Pembelajaran Berasaskan Masalah (PBL) ini dilaksanakan dengan hasrat untuk meningkatkan kemahiran lisan, khususnya penerangan berdasarkan gambar bagi murid Darjah 6. Seramai 16 orang murid Darjah 6 terlibat dalam kajian ini. Berdasarkan pemantauan guru semasa aktiviti lisan dalam kelas, murid-murid yang terlibat mengalami kesukaran membentangkan hasil perbincangan mereka. Hasil tinjauan menunjukkan bahawa murid-murid membentangkan hasil perbincangan mereka dengan menggunakan ayat yang ringkas dan kosa kata yang tidak sesuai.Objektif kajian ini adalah untuk membantu murid menerangkan gambar dengan menggunakan kosa kata yang tepat dan berstruktur. Konsep PBL telah dipilih untuk membantu murid kerana konsep PBL meneliti masalah yang mirip dengan yang berlaku dalam kehidupan nyata.Dapatan kajian menunjukkan keberkesanan PBL dalam meningkatkan kemahiran murid bertutur semasa aktiviti perbincangan dan penyampaian lisan. |
---|