Pembelajaran berasaskan masalah

Kajian berkaitan Pembelajaran Berasaskan Masalah (PBL) ini dilaksanakan dengan hasrat untuk meningkatkan kemahiran lisan, khususnya penerangan berdasarkan gambar bagi murid Darjah 6. Seramai 16 orang murid Darjah 6 terlibat dalam kajian ini. Berdasarkan pemantauan guru semasa aktiviti lisan dalam ke...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Omar Bakri, Siti Fatimah, Dakarlan, Azlinah
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2017
Subjects:
Online Access:http://repo.uum.edu.my/22561/1/ICSoTL%202017%20116-119.pdf
http://repo.uum.edu.my/22561/
http://www.seml.uum.edu.my/images/Proceedings/Proceedings.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Utara Malaysia
Language: English
Description
Summary:Kajian berkaitan Pembelajaran Berasaskan Masalah (PBL) ini dilaksanakan dengan hasrat untuk meningkatkan kemahiran lisan, khususnya penerangan berdasarkan gambar bagi murid Darjah 6. Seramai 16 orang murid Darjah 6 terlibat dalam kajian ini. Berdasarkan pemantauan guru semasa aktiviti lisan dalam kelas, murid-murid yang terlibat mengalami kesukaran membentangkan hasil perbincangan mereka. Hasil tinjauan menunjukkan bahawa murid-murid membentangkan hasil perbincangan mereka dengan menggunakan ayat yang ringkas dan kosa kata yang tidak sesuai.Objektif kajian ini adalah untuk membantu murid menerangkan gambar dengan menggunakan kosa kata yang tepat dan berstruktur. Konsep PBL telah dipilih untuk membantu murid kerana konsep PBL meneliti masalah yang mirip dengan yang berlaku dalam kehidupan nyata.Dapatan kajian menunjukkan keberkesanan PBL dalam meningkatkan kemahiran murid bertutur semasa aktiviti perbincangan dan penyampaian lisan.