Pembelajaran penilaian teks naratif

Kefahaman membaca adalah salah satu aspek dalam pengejaran dan pembelajaran bahasa yang masih menjadi kegusaran dalam kalangan guru dan murid. Murid didapati tidak dapat menjawab soalan-soalan dengan baik, terutama bagi soalan-soalan inferens. Murid gagal memahami kandungan teks akibat kurang upaya...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Salleh, Mohammad Fazli, Mohamed, Khairunnisa
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2017
Subjects:
Online Access:http://repo.uum.edu.my/22571/1/ICSoTL%202017%20179%20183.pdf
http://repo.uum.edu.my/22571/
http://www.seml.uum.edu.my/images/Proceedings/Proceedings.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Utara Malaysia
Language: English
id my.uum.repo.22571
record_format eprints
spelling my.uum.repo.225712017-07-11T01:07:25Z http://repo.uum.edu.my/22571/ Pembelajaran penilaian teks naratif Salleh, Mohammad Fazli Mohamed, Khairunnisa L Education (General) Kefahaman membaca adalah salah satu aspek dalam pengejaran dan pembelajaran bahasa yang masih menjadi kegusaran dalam kalangan guru dan murid. Murid didapati tidak dapat menjawab soalan-soalan dengan baik, terutama bagi soalan-soalan inferens. Murid gagal memahami kandungan teks akibat kurang upaya menganalisis teks dengan teliti. Kajian Pengajaran ini melibatkan murid Darjah 5 dan bertujuan untuk meningkatkan kemahiran murid menganalisis teks naratif melalui kaedah W.P.S. Kaedah W.P.S. yang selaras dengan Taksonomi Bloom telah didedahkan kepada murid sepanjang kajian ini.Kajian ini diusahakan untuk menggilap kemahiran murid membaca dengan lebih berkesan. Murid didedahkan kepada langkah-langkah untuk membantu mereka mengenal pasti watak-watak dalam cerita dan menyusun peristiwa-peristiwa yang terkandung dalam cerita. Dapatan kajian menunjukkan bahawa kaedah W.P.S. telah membantu guru mengajar kemahiran menganalisis teks naratif dengan lebih berkesan dan berjaya membantu murid menjawab soalan-soalan inferens. 2017-04-04 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/pdf en http://repo.uum.edu.my/22571/1/ICSoTL%202017%20179%20183.pdf Salleh, Mohammad Fazli and Mohamed, Khairunnisa (2017) Pembelajaran penilaian teks naratif. In: International Conference on the Scholarship of Teaching and Learning (ICSoTL 2017), 4 - 5 April 2017, UUM EDC Hotels & Resorts, Sintok, Kedah, Malaysia. http://www.seml.uum.edu.my/images/Proceedings/Proceedings.pdf
institution Universiti Utara Malaysia
building UUM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Utara Malaysia
content_source UUM Institutionali Repository
url_provider http://repo.uum.edu.my/
language English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Salleh, Mohammad Fazli
Mohamed, Khairunnisa
Pembelajaran penilaian teks naratif
description Kefahaman membaca adalah salah satu aspek dalam pengejaran dan pembelajaran bahasa yang masih menjadi kegusaran dalam kalangan guru dan murid. Murid didapati tidak dapat menjawab soalan-soalan dengan baik, terutama bagi soalan-soalan inferens. Murid gagal memahami kandungan teks akibat kurang upaya menganalisis teks dengan teliti. Kajian Pengajaran ini melibatkan murid Darjah 5 dan bertujuan untuk meningkatkan kemahiran murid menganalisis teks naratif melalui kaedah W.P.S. Kaedah W.P.S. yang selaras dengan Taksonomi Bloom telah didedahkan kepada murid sepanjang kajian ini.Kajian ini diusahakan untuk menggilap kemahiran murid membaca dengan lebih berkesan. Murid didedahkan kepada langkah-langkah untuk membantu mereka mengenal pasti watak-watak dalam cerita dan menyusun peristiwa-peristiwa yang terkandung dalam cerita. Dapatan kajian menunjukkan bahawa kaedah W.P.S. telah membantu guru mengajar kemahiran menganalisis teks naratif dengan lebih berkesan dan berjaya membantu murid menjawab soalan-soalan inferens.
format Conference or Workshop Item
author Salleh, Mohammad Fazli
Mohamed, Khairunnisa
author_facet Salleh, Mohammad Fazli
Mohamed, Khairunnisa
author_sort Salleh, Mohammad Fazli
title Pembelajaran penilaian teks naratif
title_short Pembelajaran penilaian teks naratif
title_full Pembelajaran penilaian teks naratif
title_fullStr Pembelajaran penilaian teks naratif
title_full_unstemmed Pembelajaran penilaian teks naratif
title_sort pembelajaran penilaian teks naratif
publishDate 2017
url http://repo.uum.edu.my/22571/1/ICSoTL%202017%20179%20183.pdf
http://repo.uum.edu.my/22571/
http://www.seml.uum.edu.my/images/Proceedings/Proceedings.pdf
_version_ 1644283557125816320