Pembinaan harga diri pelajar melalui program PINTAR di sekolah kebangsaan: Adakah kita berjaya?

Pembinaan harga diri, nilai kekeluargaan dan kemahiran sosial merupakan aspek yang perlu dibentuk dan diterapkan kepada pelajar terutamanya semasa di sekolah rendah. Ianya merupakan agenda utama untuk membentuk harga diri bagi menghindar konflik penagihan dadah dan penyalahangunaan bahan terlarang....

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Mohamed, Mahmood Nazar, Don, Yahya
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: Universiti Utara Malaysia 2004
Subjects:
Online Access:http://repo.uum.edu.my/2333/1/08152010111553_02.pdf
http://repo.uum.edu.my/2333/
http://lintas.uum.edu.my:8080/elmu/index.jsp?module=webopac-l&action=fullDisplayRetriever.jsp&szMaterialNo=0000226213
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Utara Malaysia
Language: English
id my.uum.repo.2333
record_format eprints
spelling my.uum.repo.23332011-02-21T12:11:25Z http://repo.uum.edu.my/2333/ Pembinaan harga diri pelajar melalui program PINTAR di sekolah kebangsaan: Adakah kita berjaya? Mohamed, Mahmood Nazar Don, Yahya LB1603 Secondary Education. High schools Pembinaan harga diri, nilai kekeluargaan dan kemahiran sosial merupakan aspek yang perlu dibentuk dan diterapkan kepada pelajar terutamanya semasa di sekolah rendah. Ianya merupakan agenda utama untuk membentuk harga diri bagi menghindar konflik penagihan dadah dan penyalahangunaan bahan terlarang. Program Intelek Asuhan Rohani(PINTAR) merupakan salah satu usaha Kementerian Pelajaran Malaysia membina harga dan ketahanan diri pelajar, melalui proses transformasi kemahiran, nilai dan sikap terhadap pelajar. Kajian keberkesanan program PINTAR dilakukan dengan menganalisis kandungan terhadap program pendidikan dari segi perlaksanaan, keberkesanannya dun statistik berkaitan dengannya.Penilaian dilakukan terhadap pembinaan harga din, pengaruh sekolah, ibubapa dan rakan sebaya terhadap pelajar. Kajian berbentuk eksperimen ini dijalankan ke atas kanak-kanak yang mendapat program tersebut sepenuhnya, menerima separuh program dan kanak-kanak yang tidak menerima program sebagai kumpulan kawalan. Hasil kajian mendapati terdapat perbezaan yang signifikan aspek-aspek yang dinilai berdasarkan fasa penilaian antara kumpulan tersebut. Keberkesanan program yang dilaksanakan amat bergantung kepada kekerapan penyelarasan dan pemantauan dari agensi yang terlibat secara langsung, latihan guru,kesedaran pentadbir sekolah, pengiktirafan kemahiran dan kepakaran guru terlibat, dan pencegahan menjurus kepada kumpulan yang tepat sesuai dengan objektif pendidikan pencegahan dadah. Universiti Utara Malaysia Don, Yahya 2004 Conference or Workshop Item NonPeerReviewed application/pdf en http://repo.uum.edu.my/2333/1/08152010111553_02.pdf Mohamed, Mahmood Nazar and Don, Yahya (2004) Pembinaan harga diri pelajar melalui program PINTAR di sekolah kebangsaan: Adakah kita berjaya? In: Seminar Antarabangsa Nilai dalam Komuniti Pasca Modenisme (SIVIC 2004), 4-6 September 2004, Hotel City Bayview Langkawi. (Unpublished) http://lintas.uum.edu.my:8080/elmu/index.jsp?module=webopac-l&action=fullDisplayRetriever.jsp&szMaterialNo=0000226213
institution Universiti Utara Malaysia
building UUM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Utara Malaysia
content_source UUM Institutionali Repository
url_provider http://repo.uum.edu.my/
language English
topic LB1603 Secondary Education. High schools
spellingShingle LB1603 Secondary Education. High schools
Mohamed, Mahmood Nazar
Don, Yahya
Pembinaan harga diri pelajar melalui program PINTAR di sekolah kebangsaan: Adakah kita berjaya?
description Pembinaan harga diri, nilai kekeluargaan dan kemahiran sosial merupakan aspek yang perlu dibentuk dan diterapkan kepada pelajar terutamanya semasa di sekolah rendah. Ianya merupakan agenda utama untuk membentuk harga diri bagi menghindar konflik penagihan dadah dan penyalahangunaan bahan terlarang. Program Intelek Asuhan Rohani(PINTAR) merupakan salah satu usaha Kementerian Pelajaran Malaysia membina harga dan ketahanan diri pelajar, melalui proses transformasi kemahiran, nilai dan sikap terhadap pelajar. Kajian keberkesanan program PINTAR dilakukan dengan menganalisis kandungan terhadap program pendidikan dari segi perlaksanaan, keberkesanannya dun statistik berkaitan dengannya.Penilaian dilakukan terhadap pembinaan harga din, pengaruh sekolah, ibubapa dan rakan sebaya terhadap pelajar. Kajian berbentuk eksperimen ini dijalankan ke atas kanak-kanak yang mendapat program tersebut sepenuhnya, menerima separuh program dan kanak-kanak yang tidak menerima program sebagai kumpulan kawalan. Hasil kajian mendapati terdapat perbezaan yang signifikan aspek-aspek yang dinilai berdasarkan fasa penilaian antara kumpulan tersebut. Keberkesanan program yang dilaksanakan amat bergantung kepada kekerapan penyelarasan dan pemantauan dari agensi yang terlibat secara langsung, latihan guru,kesedaran pentadbir sekolah, pengiktirafan kemahiran dan kepakaran guru terlibat, dan pencegahan menjurus kepada kumpulan yang tepat sesuai dengan objektif pendidikan pencegahan dadah.
author2 Don, Yahya
author_facet Don, Yahya
Mohamed, Mahmood Nazar
Don, Yahya
format Conference or Workshop Item
author Mohamed, Mahmood Nazar
Don, Yahya
author_sort Mohamed, Mahmood Nazar
title Pembinaan harga diri pelajar melalui program PINTAR di sekolah kebangsaan: Adakah kita berjaya?
title_short Pembinaan harga diri pelajar melalui program PINTAR di sekolah kebangsaan: Adakah kita berjaya?
title_full Pembinaan harga diri pelajar melalui program PINTAR di sekolah kebangsaan: Adakah kita berjaya?
title_fullStr Pembinaan harga diri pelajar melalui program PINTAR di sekolah kebangsaan: Adakah kita berjaya?
title_full_unstemmed Pembinaan harga diri pelajar melalui program PINTAR di sekolah kebangsaan: Adakah kita berjaya?
title_sort pembinaan harga diri pelajar melalui program pintar di sekolah kebangsaan: adakah kita berjaya?
publisher Universiti Utara Malaysia
publishDate 2004
url http://repo.uum.edu.my/2333/1/08152010111553_02.pdf
http://repo.uum.edu.my/2333/
http://lintas.uum.edu.my:8080/elmu/index.jsp?module=webopac-l&action=fullDisplayRetriever.jsp&szMaterialNo=0000226213
_version_ 1644278208059670528