Penggunaan teknologi LMS dalam kalangan pelajar dan pensyarah di universiti awam menggunakan pendekatan ECT

Sistem Pengurusan Pembelajaran (LMS) adalah satu sistem yang dibina dan digunakan secara meluas dalam proses pengajaran dan pembelajaran (P&P). Kertas kerja ini bertujuan untuk mengkaji persepsi pengguna, iaitu pelajar dan tenaga pengajar dalam penggunaan LMS dalam proses P&P di universiti a...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Muruthy, Aggilanda Easwary, Mat Yamin, Fadhilah
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2018
Subjects:
Online Access:http://repo.uum.edu.my/24666/1/SKTSEWU%202018%20124%20130.pdf
http://repo.uum.edu.my/24666/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Utara Malaysia
Language: English
Description
Summary:Sistem Pengurusan Pembelajaran (LMS) adalah satu sistem yang dibina dan digunakan secara meluas dalam proses pengajaran dan pembelajaran (P&P). Kertas kerja ini bertujuan untuk mengkaji persepsi pengguna, iaitu pelajar dan tenaga pengajar dalam penggunaan LMS dalam proses P&P di universiti awam seterusnya meramalkan keperluan mereka pada masa depan dalam penggunaan LMS.Oleh itu, satu tinjauan telah dijalankan yang melibatkan pelajar dan tenaga pengajar dari universiti awam wilayah utara. Kajian ini telah menggunakan Expectation Confirmation Theory (ECT) untuk mengkaji gelagat pengguna dalam menerima LMS. Seramai 727 responden telah dijalankan sebagai sampel kajian. Data kajian telah dianalisis menggunakan perisian SPSS 20.0, bagi menentukan hubungan antara pemboleh ubah yang dipilih.Dapatan kajian menunjukkan bahawa terdapat enam pembolehubah penting untuk menjangka gelagat pengguna dalam penggunaan LMS secara berterusan.