Adakah pemindahan pengetahuan menjadi moderator terhadap pelaksanaan pengurusan lean dan prestasi organisasi?

Globalisasi pasaran, tahap persaingan antara syarikat-syarikat pengeluar produk dan perkhidmatan, serta pelbagai krisis ekonomi adalah beberapa faktor yang paling kritikal pada masa kini. Keadaan tersebut telah mendorong pengurus-pengurus syarikat untuk melaksanakan pelbagai strategi yang berkesan s...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Mohd Asaad, Mohd Norhasni, Nordin, Noraini, Mohd Zahari, Fadhilah
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2017
Subjects:
Online Access:http://repo.uum.edu.my/25951/1/IBMC%202017%201%2011.pdf
http://repo.uum.edu.my/25951/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Utara Malaysia
Language: English
Description
Summary:Globalisasi pasaran, tahap persaingan antara syarikat-syarikat pengeluar produk dan perkhidmatan, serta pelbagai krisis ekonomi adalah beberapa faktor yang paling kritikal pada masa kini. Keadaan tersebut telah mendorong pengurus-pengurus syarikat untuk melaksanakan pelbagai strategi yang berkesan seperti pelaksanaan sistem pengurusan lean dalam organisasi mereka. Namun, konsep yang diadaptasi dari negara luar yang mempunyai latar belakang yang berbeza, ada kalanya sukar untuk berjaya. Kebanyakan syarikat yang gagal melaksanakan pengurusan lean bermula dengan kekurangan kefahaman dan pengetahuan serta kesedaran pekerja tentang pengetahuan lean. Walaupun terdapat banyak kajian yang telah dilakukan terhadap pelaksanaan sistem pengurusan lean, namun tidak banyak kajian yang dilakukan terhadap peranan pemindahan pengetahuan lean dalam organisasi bagi meningkatkan prestasi organisasi. Oleh sebab itu kajian ini mencadangkan pemindahan pengetahuan sebagai moderator terhadap hubungan pengurusan lean dan prestasi organisasi. Selain itu, kajian ini juga akan membangunkan sebuah model pemindahan pengetahuan lean bagi membantu organisasi melaksanakan pengetahuan lean dalam organisasi mereka. Data yang di kumpul menerusi kaedah kuantitatif melalui soal-selidik akan dihantar kepada syarikat-syarikat pembuatan yang melaksanakan pengurusan lean. Kajian ini dapat mengenal pasti pendekatan yang perlu diambil oleh semua pihak terutama pihak pengurusan organisasi dalam membentuk program pelaksanaan pengurusan lean yang lebih efektif.