Faktor penarik di kalangan guru-guru (SAR) tanpa bantuan kerajaan

Kajian mengenai faktor penarik bagi guru-guru sekolah agama rakyat (SAR) tanpa bantuan kerajaan telah dijalankan ke atas sepuluh (10) orang responden yang berkhidmat di empat buah sekolah agama rakyat (SAR) di sekitar Perak Tengah iaitu Maahad al-Abbasiah, Sekolah Menengah Agama Rakyat Taufiqiyah Di...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Bahadin, Siti Azura
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2009
Subjects:
Online Access:http://repo.uum.edu.my/2633/1/FAKTOR_PENARIK_DI_KALANGAN_GURU-GURU_%28SAR%29_TANPA_BANTUAN_KERAJAAN.pdf
http://repo.uum.edu.my/2633/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Utara Malaysia
Language: English
id my.uum.repo.2633
record_format eprints
spelling my.uum.repo.26332012-09-30T05:46:31Z http://repo.uum.edu.my/2633/ Faktor penarik di kalangan guru-guru (SAR) tanpa bantuan kerajaan Bahadin, Siti Azura LC Special aspects of education Kajian mengenai faktor penarik bagi guru-guru sekolah agama rakyat (SAR) tanpa bantuan kerajaan telah dijalankan ke atas sepuluh (10) orang responden yang berkhidmat di empat buah sekolah agama rakyat (SAR) di sekitar Perak Tengah iaitu Maahad al-Abbasiah, Sekolah Menengah Agama Rakyat Taufiqiyah Diniyah, Maahad al-Islah dan SMAR Idrisiah, Perak. Kajian menggunakan kaedah kualitatif iaitu temubual berstruktur. Objektif kajian adalah untuk mengenalpasti faktor penarik yang menyebabkan guru-guru SAR masih kekal dan setia berkhidmat di sekolah, melihat taraf hidup dan ekonomi rumahtangga guru-guru SAR dan seterusnya untuk melihat pendirian guru-guru SAR terhadap dasar kerajaan kini. Hasil kajian mendapati bahawa terdapat 26 faktor penarik kesetiaan guru-guru SAR di sekolah masing-masing. Faktor-faktor ini bukan sahaja faktor dalam individu itu sendiri tetapi juga luaran juga seperti untuk mempertahankan kurikulum SAR sepenuhnya. Kajian ini berjaya membongkar keadaan taraf hidup dan ekonomi rumahtangga guru-guru SAR dari kacamata yang sebenar. Rata-rata guru-guru SAR mempunyai persepsi tersendiri dengan kerajaan selepas mengambilalih SAR ke SABK (Sekolah Agama Bantuan Kerajaan). Keseluruhannya mereka tetap dengan pendirian tidak akan menerima tawaran ke skim SABK. Cadangan agar guru-guru SAR dibela nasibnya dan pelajar-pelajar SAR mendapat pengikhtirafan sewajarnya. Selain itu sekolah-sekolah SAR amat memerlukan infrastruktur dan prasaarana sekolah yang lengkap bagi membantu keberkesanan proses pengajaran dan pembelajaran. 2009 Conference or Workshop Item NonPeerReviewed application/pdf en http://repo.uum.edu.my/2633/1/FAKTOR_PENARIK_DI_KALANGAN_GURU-GURU_%28SAR%29_TANPA_BANTUAN_KERAJAAN.pdf Bahadin, Siti Azura (2009) Faktor penarik di kalangan guru-guru (SAR) tanpa bantuan kerajaan. In: Seminar Antarabangsa Pendidikan ICT Bernuansa Islami, 19-20 Disember 2009, Banda Acheh, Indonesia. (Unpublished)
institution Universiti Utara Malaysia
building UUM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Utara Malaysia
content_source UUM Institutionali Repository
url_provider http://repo.uum.edu.my/
language English
topic LC Special aspects of education
spellingShingle LC Special aspects of education
Bahadin, Siti Azura
Faktor penarik di kalangan guru-guru (SAR) tanpa bantuan kerajaan
description Kajian mengenai faktor penarik bagi guru-guru sekolah agama rakyat (SAR) tanpa bantuan kerajaan telah dijalankan ke atas sepuluh (10) orang responden yang berkhidmat di empat buah sekolah agama rakyat (SAR) di sekitar Perak Tengah iaitu Maahad al-Abbasiah, Sekolah Menengah Agama Rakyat Taufiqiyah Diniyah, Maahad al-Islah dan SMAR Idrisiah, Perak. Kajian menggunakan kaedah kualitatif iaitu temubual berstruktur. Objektif kajian adalah untuk mengenalpasti faktor penarik yang menyebabkan guru-guru SAR masih kekal dan setia berkhidmat di sekolah, melihat taraf hidup dan ekonomi rumahtangga guru-guru SAR dan seterusnya untuk melihat pendirian guru-guru SAR terhadap dasar kerajaan kini. Hasil kajian mendapati bahawa terdapat 26 faktor penarik kesetiaan guru-guru SAR di sekolah masing-masing. Faktor-faktor ini bukan sahaja faktor dalam individu itu sendiri tetapi juga luaran juga seperti untuk mempertahankan kurikulum SAR sepenuhnya. Kajian ini berjaya membongkar keadaan taraf hidup dan ekonomi rumahtangga guru-guru SAR dari kacamata yang sebenar. Rata-rata guru-guru SAR mempunyai persepsi tersendiri dengan kerajaan selepas mengambilalih SAR ke SABK (Sekolah Agama Bantuan Kerajaan). Keseluruhannya mereka tetap dengan pendirian tidak akan menerima tawaran ke skim SABK. Cadangan agar guru-guru SAR dibela nasibnya dan pelajar-pelajar SAR mendapat pengikhtirafan sewajarnya. Selain itu sekolah-sekolah SAR amat memerlukan infrastruktur dan prasaarana sekolah yang lengkap bagi membantu keberkesanan proses pengajaran dan pembelajaran.
format Conference or Workshop Item
author Bahadin, Siti Azura
author_facet Bahadin, Siti Azura
author_sort Bahadin, Siti Azura
title Faktor penarik di kalangan guru-guru (SAR) tanpa bantuan kerajaan
title_short Faktor penarik di kalangan guru-guru (SAR) tanpa bantuan kerajaan
title_full Faktor penarik di kalangan guru-guru (SAR) tanpa bantuan kerajaan
title_fullStr Faktor penarik di kalangan guru-guru (SAR) tanpa bantuan kerajaan
title_full_unstemmed Faktor penarik di kalangan guru-guru (SAR) tanpa bantuan kerajaan
title_sort faktor penarik di kalangan guru-guru (sar) tanpa bantuan kerajaan
publishDate 2009
url http://repo.uum.edu.my/2633/1/FAKTOR_PENARIK_DI_KALANGAN_GURU-GURU_%28SAR%29_TANPA_BANTUAN_KERAJAAN.pdf
http://repo.uum.edu.my/2633/
_version_ 1644278288726622208