Integrasi wakaf dan ijarah: alternatif dalam kelestarian sekolah tahfiz swasta di Malaysia

Permintaan tinggi daripada masyarakat untuk menceburi bidang pengajian Tahfiz menjadi faktor peningkatan jumlah Sekolah Tahfiz Swasta (STS) setiap tahun di Malaysia. Kebanyakkan daripada STS ini dibangunkan daripada pelbagai sumber antaranya modal persendirian, badan bukan kerajaan, bantuan masyara...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Mohamad Akhir, Noor Syahidah, Abdullah, Sakinatul Raadiyah, Mohammed Ghazali, Asmadi, Mohd Yusof, Azrul Shahimy, Hussin, Rohayati
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2019
Subjects:
Online Access:http://repo.uum.edu.my/26663/1/ZAWED%202019%20335%20347.pdf
http://repo.uum.edu.my/26663/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Utara Malaysia
Language: English
Description
Summary:Permintaan tinggi daripada masyarakat untuk menceburi bidang pengajian Tahfiz menjadi faktor peningkatan jumlah Sekolah Tahfiz Swasta (STS) setiap tahun di Malaysia. Kebanyakkan daripada STS ini dibangunkan daripada pelbagai sumber antaranya modal persendirian, badan bukan kerajaan, bantuan masyarakat yang berupa sedekah dan wakaf.Permasalahannya sejauhmanakah institusi ini dapat memastikan kelestariannya dari segi pembiayaan kos pengurusan yang semakin meningkat. Kertas kerja ini akan melihat permasalahan STS dari segi kewangan, mencadangkan instrumen ijarah (sewaan) khususnya kepada STS yang kebanyakkannya didirikan dengan dana wakaf. Kertas kerja ini merupakan kertas konseptual yang menggunakan kutipan data perpustakaan. Hasil kertas kerja ini akan memaparkan satu cadangan alternatif dalam mengembangkan hasil wakaf melalui kaedah ijarah yang telah diaplikasikan oleh badan tertentu di Malaysia. Kaedah tersebut dilihat bermanfaat dan boleh digunapakai dalam kelestarian STS di Malaysia.