Cabaran dalam melaksanakan teknologi maklumat dan komunikasi: analisis kes persekitaran pembelajaran Maya-Frog serta strategi untuk melestarikan penggunaan google classroom dalam kalangan guru
Selari dengan kehendak pendidikan abad ke-21, Malaysia telah menjadi salah sebuah negara yang menerima kesan secara langsung akibat perkembangan ICT di sekolah yang berlaku secara pesat di seluruh dunia. Sejak beberapa tahun yang lalu, beberapa inisiatif telah diambil, termasuklah dengan melaksanaka...
Saved in:
Main Authors: | , , , , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
@JERiS
2020
|
Subjects: | |
Online Access: | http://repo.uum.edu.my/27153/1/JERIS%201%201%202020%201%2018.pdf http://repo.uum.edu.my/27153/ https://www.jerisjournal.com/current-issue |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Utara Malaysia |
Language: | English |
id |
my.uum.repo.27153 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.uum.repo.271532020-06-29T01:50:01Z http://repo.uum.edu.my/27153/ Cabaran dalam melaksanakan teknologi maklumat dan komunikasi: analisis kes persekitaran pembelajaran Maya-Frog serta strategi untuk melestarikan penggunaan google classroom dalam kalangan guru Awang, Hapini Mat Aji, Zahurin Sheik Osman, Wan Rozaini Kamaruddin, Erwani Al-Mashhadani, Abdulrazak F Shahatha Khamis, Shakiroh QA75 Electronic computers. Computer science Selari dengan kehendak pendidikan abad ke-21, Malaysia telah menjadi salah sebuah negara yang menerima kesan secara langsung akibat perkembangan ICT di sekolah yang berlaku secara pesat di seluruh dunia. Sejak beberapa tahun yang lalu, beberapa inisiatif telah diambil, termasuklah dengan melaksanakan pelantar VLE sebagai langkah untuk meningkatkan kualiti pengajaran dan pembelajaran. Terkini, pelaksanaan VLE di sekolah-sekolah di Malaysia telah memasuki fasa berikutnya yang mana perkhidmatan Frog VLE telah ditamatkan dan digantikan dengan Google Classroom. Namun begitu, peralihan ini masih gagal menghilangkan kerisauan dalam kalangan guru memandangkan statistik lampau menunjukkan kadar penggunaan pelantar Frog VLE yang sangat rendah, berpunca daripada beberapa kelemahan dan cabaran yang gagal ditangani dengan baik semasa pelaksanaannya. Oleh itu, artikel ini membincangkan cabarancabaran dalam melaksanakan inisiatif ICT, terutamanya dalam konteks pendidikan di peringkat sekolah. Seterusnya, satu draf pelan strategik untuk melaksanakan Google Classroom di sekolah yang dibina berdasarkan Model Kejayaan VLE telah dicadangkan. Pelan strategik ini diharapkan akan membantu pelaksanaan Google Classroom di sekolah, sekaligus memacu penggunaan pelantar VLE yang lestari dalam kalangan guru. @JERiS 2020 Article PeerReviewed application/pdf en http://repo.uum.edu.my/27153/1/JERIS%201%201%202020%201%2018.pdf Awang, Hapini and Mat Aji, Zahurin and Sheik Osman, Wan Rozaini and Kamaruddin, Erwani and Al-Mashhadani, Abdulrazak F Shahatha and Khamis, Shakiroh (2020) Cabaran dalam melaksanakan teknologi maklumat dan komunikasi: analisis kes persekitaran pembelajaran Maya-Frog serta strategi untuk melestarikan penggunaan google classroom dalam kalangan guru. Journal of Educational Research & Indigenous Studies, 1 (1). pp. 1-18. ISSN 2682-759X https://www.jerisjournal.com/current-issue |
institution |
Universiti Utara Malaysia |
building |
UUM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Utara Malaysia |
content_source |
UUM Institutional Repository |
url_provider |
http://repo.uum.edu.my/ |
language |
English |
topic |
QA75 Electronic computers. Computer science |
spellingShingle |
QA75 Electronic computers. Computer science Awang, Hapini Mat Aji, Zahurin Sheik Osman, Wan Rozaini Kamaruddin, Erwani Al-Mashhadani, Abdulrazak F Shahatha Khamis, Shakiroh Cabaran dalam melaksanakan teknologi maklumat dan komunikasi: analisis kes persekitaran pembelajaran Maya-Frog serta strategi untuk melestarikan penggunaan google classroom dalam kalangan guru |
description |
Selari dengan kehendak pendidikan abad ke-21, Malaysia telah menjadi salah sebuah negara yang menerima kesan secara langsung akibat perkembangan ICT di sekolah yang berlaku secara pesat di seluruh dunia. Sejak beberapa tahun yang lalu, beberapa inisiatif telah diambil, termasuklah dengan melaksanakan pelantar VLE sebagai langkah untuk meningkatkan kualiti pengajaran dan
pembelajaran. Terkini, pelaksanaan VLE di sekolah-sekolah di Malaysia telah memasuki fasa berikutnya yang mana perkhidmatan Frog VLE telah ditamatkan dan digantikan dengan Google Classroom. Namun begitu, peralihan ini masih gagal menghilangkan kerisauan dalam kalangan guru memandangkan
statistik lampau menunjukkan kadar penggunaan pelantar Frog VLE yang sangat rendah, berpunca daripada beberapa kelemahan dan cabaran yang gagal ditangani dengan baik semasa pelaksanaannya. Oleh itu, artikel ini membincangkan cabarancabaran dalam melaksanakan inisiatif ICT, terutamanya dalam konteks pendidikan di peringkat sekolah. Seterusnya, satu draf pelan strategik untuk melaksanakan Google Classroom di sekolah
yang dibina berdasarkan Model Kejayaan VLE telah dicadangkan. Pelan strategik ini diharapkan akan membantu pelaksanaan Google Classroom di sekolah, sekaligus memacu penggunaan pelantar VLE yang lestari dalam kalangan guru. |
format |
Article |
author |
Awang, Hapini Mat Aji, Zahurin Sheik Osman, Wan Rozaini Kamaruddin, Erwani Al-Mashhadani, Abdulrazak F Shahatha Khamis, Shakiroh |
author_facet |
Awang, Hapini Mat Aji, Zahurin Sheik Osman, Wan Rozaini Kamaruddin, Erwani Al-Mashhadani, Abdulrazak F Shahatha Khamis, Shakiroh |
author_sort |
Awang, Hapini |
title |
Cabaran dalam melaksanakan teknologi maklumat dan
komunikasi: analisis kes persekitaran pembelajaran Maya-Frog serta strategi untuk melestarikan penggunaan google classroom dalam kalangan guru |
title_short |
Cabaran dalam melaksanakan teknologi maklumat dan
komunikasi: analisis kes persekitaran pembelajaran Maya-Frog serta strategi untuk melestarikan penggunaan google classroom dalam kalangan guru |
title_full |
Cabaran dalam melaksanakan teknologi maklumat dan
komunikasi: analisis kes persekitaran pembelajaran Maya-Frog serta strategi untuk melestarikan penggunaan google classroom dalam kalangan guru |
title_fullStr |
Cabaran dalam melaksanakan teknologi maklumat dan
komunikasi: analisis kes persekitaran pembelajaran Maya-Frog serta strategi untuk melestarikan penggunaan google classroom dalam kalangan guru |
title_full_unstemmed |
Cabaran dalam melaksanakan teknologi maklumat dan
komunikasi: analisis kes persekitaran pembelajaran Maya-Frog serta strategi untuk melestarikan penggunaan google classroom dalam kalangan guru |
title_sort |
cabaran dalam melaksanakan teknologi maklumat dan
komunikasi: analisis kes persekitaran pembelajaran maya-frog serta strategi untuk melestarikan penggunaan google classroom dalam kalangan guru |
publisher |
@JERiS |
publishDate |
2020 |
url |
http://repo.uum.edu.my/27153/1/JERIS%201%201%202020%201%2018.pdf http://repo.uum.edu.my/27153/ https://www.jerisjournal.com/current-issue |
_version_ |
1671342062691155968 |