Persepsi Risiko dan Tingkah Laku Pengguna Terhadap Pembelian Secara Dalam Talian di Lembah Klang (Risk Perception And Consumer Behavior Towards Online Purchases in the Klang Valley)
Peningkatan pembelian secara dalam talian merupakan salah satu kesan daripada penularan wabak Covid-19 di Malaysia. Walaupun ia memudahkan urusan kehidupan harian, namun ramai yang beranggapan bahawa pembelian secara dalam talian merupakan suatu aktiviti yang berisiko. Oleh itu, kajian ini dijalanka...
Saved in:
Main Authors: | , , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
UUM Press
2024
|
Subjects: | |
Online Access: | https://repo.uum.edu.my/id/eprint/31221/1/IJMS%2031%2002%202024%20679-710.pdf https://doi.org/10.32890/ijms2024.31.2.11 https://repo.uum.edu.my/id/eprint/31221/ https://e-journal.uum.edu.my/index.php/ijms/article/view/15634 https://doi.org/10.32890/ijms2024.31.2.11 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Utara Malaysia |
Language: | English |
id |
my.uum.repo.31221 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.uum.repo.312212024-08-11T04:12:04Z https://repo.uum.edu.my/id/eprint/31221/ Persepsi Risiko dan Tingkah Laku Pengguna Terhadap Pembelian Secara Dalam Talian di Lembah Klang (Risk Perception And Consumer Behavior Towards Online Purchases in the Klang Valley) Husaini, Husnawati Abdullah, Mohd Hafizuddin Syah Bangan Yakob, Rubayah Redzuan, Hendon HC Economic History and Conditions Peningkatan pembelian secara dalam talian merupakan salah satu kesan daripada penularan wabak Covid-19 di Malaysia. Walaupun ia memudahkan urusan kehidupan harian, namun ramai yang beranggapan bahawa pembelian secara dalam talian merupakan suatu aktiviti yang berisiko. Oleh itu, kajian ini dijalankan bagi melihat hubungan antara persepsi risiko dengan tingkah laku pengguna terhadap pembelian secara dalam talian. Responden kajian ini seramai 392 orang dan kesemua responden telah menjawab soal selidik secara dalam talian. Namun, hanya 373 borang soal selidik yang lengkap diterima dan boleh digunakan. Data daripada soal selidik ini dianalisis menggunakan kaedah analisis regresi berganda. Hasil analisis mendapati bahawa risiko kewangan mempunyai hubungan negatif yang signifikan dengan tingkah laku pengguna terhadap pembelian secara dalam talian di Lembah Klang. Risiko produk dan risiko penghantaran pula mempunyai hubungan positif, manakala risiko masa tidak signifikan. Hasil kajian memberikan input kepada syarikat e-dagang dan penjual dalam talian untuk menambah baik perkhidmatan mereka. Ia juga dapat membantu untuk mengenal pasti risiko yang mungkin menjadi ancaman kepada perniagaan mereka dan mengambil tindakan mitigasi bagi mengurangkan kemungkinan dan impak, sekiranya risiko yang dikenal pasti itu berlaku UUM Press 2024 Article PeerReviewed application/pdf en cc4_by https://repo.uum.edu.my/id/eprint/31221/1/IJMS%2031%2002%202024%20679-710.pdf Husaini, Husnawati and Abdullah, Mohd Hafizuddin Syah Bangan and Yakob, Rubayah and Redzuan, Hendon (2024) Persepsi Risiko dan Tingkah Laku Pengguna Terhadap Pembelian Secara Dalam Talian di Lembah Klang (Risk Perception And Consumer Behavior Towards Online Purchases in the Klang Valley). International Journal of Management Studies (IJMS), 31 (2). pp. 679-710. ISSN 2180-2467 https://e-journal.uum.edu.my/index.php/ijms/article/view/15634 https://doi.org/10.32890/ijms2024.31.2.11 https://doi.org/10.32890/ijms2024.31.2.11 |
institution |
Universiti Utara Malaysia |
building |
UUM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Utara Malaysia |
content_source |
UUM Institutional Repository |
url_provider |
http://repo.uum.edu.my/ |
language |
English |
topic |
HC Economic History and Conditions |
spellingShingle |
HC Economic History and Conditions Husaini, Husnawati Abdullah, Mohd Hafizuddin Syah Bangan Yakob, Rubayah Redzuan, Hendon Persepsi Risiko dan Tingkah Laku Pengguna Terhadap Pembelian Secara Dalam Talian di Lembah Klang (Risk Perception And Consumer Behavior Towards Online Purchases in the Klang Valley) |
description |
Peningkatan pembelian secara dalam talian merupakan salah satu kesan daripada penularan wabak Covid-19 di Malaysia. Walaupun ia memudahkan urusan kehidupan harian, namun ramai yang beranggapan bahawa pembelian secara dalam talian merupakan suatu aktiviti yang berisiko. Oleh itu, kajian ini dijalankan bagi melihat hubungan antara persepsi risiko dengan tingkah laku pengguna terhadap pembelian secara dalam talian. Responden kajian ini seramai 392 orang dan kesemua responden telah menjawab soal selidik secara dalam talian. Namun, hanya 373 borang soal selidik yang lengkap diterima dan boleh digunakan. Data daripada soal selidik ini dianalisis menggunakan kaedah analisis regresi berganda. Hasil analisis mendapati bahawa risiko kewangan mempunyai hubungan negatif yang signifikan dengan tingkah laku pengguna terhadap pembelian secara dalam talian di Lembah Klang. Risiko produk dan risiko penghantaran pula mempunyai hubungan positif, manakala risiko masa tidak signifikan. Hasil kajian memberikan input kepada syarikat e-dagang dan penjual dalam talian untuk menambah baik perkhidmatan mereka. Ia juga dapat membantu untuk mengenal pasti risiko yang mungkin menjadi ancaman kepada perniagaan mereka dan mengambil tindakan mitigasi bagi mengurangkan kemungkinan
dan impak, sekiranya risiko yang dikenal pasti itu berlaku |
format |
Article |
author |
Husaini, Husnawati Abdullah, Mohd Hafizuddin Syah Bangan Yakob, Rubayah Redzuan, Hendon |
author_facet |
Husaini, Husnawati Abdullah, Mohd Hafizuddin Syah Bangan Yakob, Rubayah Redzuan, Hendon |
author_sort |
Husaini, Husnawati |
title |
Persepsi Risiko dan Tingkah Laku Pengguna Terhadap Pembelian Secara Dalam Talian di Lembah Klang (Risk Perception And Consumer Behavior Towards Online Purchases in the Klang Valley) |
title_short |
Persepsi Risiko dan Tingkah Laku Pengguna Terhadap Pembelian Secara Dalam Talian di Lembah Klang (Risk Perception And Consumer Behavior Towards Online Purchases in the Klang Valley) |
title_full |
Persepsi Risiko dan Tingkah Laku Pengguna Terhadap Pembelian Secara Dalam Talian di Lembah Klang (Risk Perception And Consumer Behavior Towards Online Purchases in the Klang Valley) |
title_fullStr |
Persepsi Risiko dan Tingkah Laku Pengguna Terhadap Pembelian Secara Dalam Talian di Lembah Klang (Risk Perception And Consumer Behavior Towards Online Purchases in the Klang Valley) |
title_full_unstemmed |
Persepsi Risiko dan Tingkah Laku Pengguna Terhadap Pembelian Secara Dalam Talian di Lembah Klang (Risk Perception And Consumer Behavior Towards Online Purchases in the Klang Valley) |
title_sort |
persepsi risiko dan tingkah laku pengguna terhadap pembelian secara dalam talian di lembah klang (risk perception and consumer behavior towards online purchases in the klang valley) |
publisher |
UUM Press |
publishDate |
2024 |
url |
https://repo.uum.edu.my/id/eprint/31221/1/IJMS%2031%2002%202024%20679-710.pdf https://doi.org/10.32890/ijms2024.31.2.11 https://repo.uum.edu.my/id/eprint/31221/ https://e-journal.uum.edu.my/index.php/ijms/article/view/15634 https://doi.org/10.32890/ijms2024.31.2.11 |
_version_ |
1809150974460166144 |