Kesediaan Pelajar Program Pendidikan Terhadap Kursus Keusawahanan di Universiti Utara Malaysia (S/O 14605)

Pendidikan perlu dilaksanakan bagi memastikan pelajar dapat pendedahan kepada ilmu, kemahiran dan nilai tam bah dalam bidang keusahawanan dan anjakan minda daripada job seeker kepada job creator. Institusi pendidikan sebagai pusat pembangunan keusahawanan perlu memainkan peranan yang besar dalam mem...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Sankaran, Surendran, Saad, Norazlinda
Format: Monograph
Language:English
Published: UUM 2021
Subjects:
Online Access:https://repo.uum.edu.my/id/eprint/31549/1/14605.pdf
https://repo.uum.edu.my/id/eprint/31549/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Utara Malaysia
Language: English
id my.uum.repo.31549
record_format eprints
spelling my.uum.repo.315492024-11-18T11:33:19Z https://repo.uum.edu.my/id/eprint/31549/ Kesediaan Pelajar Program Pendidikan Terhadap Kursus Keusawahanan di Universiti Utara Malaysia (S/O 14605) Sankaran, Surendran Saad, Norazlinda L Education (General) Pendidikan perlu dilaksanakan bagi memastikan pelajar dapat pendedahan kepada ilmu, kemahiran dan nilai tam bah dalam bidang keusahawanan dan anjakan minda daripada job seeker kepada job creator. Institusi pendidikan sebagai pusat pembangunan keusahawanan perlu memainkan peranan yang besar dalam memupuk persekitaran keusahawanan yang menggabungkan faktor-faktor yang menyumbang kepada pembangunan nilai keusahawanan. Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti hubungan antara Pengetahuan dan Kemahiran Keusahawanan dengan Kesediaan Pelajar program Pendidikan terhadap Kursus Keusahawanan. Pendekatan kajian kuantitatif dalam kajian ini adalah berbentuk korelasi. Populasi kajian ini adalah 148 orang pelajar Sarjana Muda Pendidikan di Universiti Utara Malaysia. Teknik persampelan bertujuan digunakan untuk memilih sampel kajian. Kajian ini menggunakan borang soal selidik yang diadaptasi dari kajian-kajian lepas. Instrumen Pengetahuan dan Kemahiran Keusahawanan mempunyai nilai pekali Cronbach alpha 0.89 dan instrumen Kesediaan Pelajar program Pendidikan terhadap Kursus Keusahawanan mempunyai nilai pekali Cronbach alpha 0.91. Data yang dikumpul dianalisis dengan menggunakan statistik deskriptif, ujian-t sampel bebas dan korelasi. Dapatan kajian menunjukkan terdapat perbezaan signifikan Kesediaan Pelajar Program Pendidikan terhadap Kursus Keusahawanan antara pelajar lelaki dan pelajar perempuan. Dapatan kajian juga menunjukkan terdapat hubungan yang signifikan antara Pengetahuan dan Kemahiran Keusahawanan dengan Kesediaan Pelajar program Pendidikan terhadap Kursus Keusahawanan. Dapatan kajian ini menjelaskan bahawa pihak universiti perlu mengadakan pelbagai aktiviti untuk memberi pendedahan kepada pelajar tentang keusahawanan supaya dapat meningkatkan Kesediaan Pelajar program Pendidikan terhadap Kursus Keusahawanan UUM 2021 Monograph NonPeerReviewed application/pdf en https://repo.uum.edu.my/id/eprint/31549/1/14605.pdf Sankaran, Surendran and Saad, Norazlinda (2021) Kesediaan Pelajar Program Pendidikan Terhadap Kursus Keusawahanan di Universiti Utara Malaysia (S/O 14605). Technical Report. UUM. (Submitted)
institution Universiti Utara Malaysia
building UUM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Utara Malaysia
content_source UUM Institutional Repository
url_provider http://repo.uum.edu.my/
language English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Sankaran, Surendran
Saad, Norazlinda
Kesediaan Pelajar Program Pendidikan Terhadap Kursus Keusawahanan di Universiti Utara Malaysia (S/O 14605)
description Pendidikan perlu dilaksanakan bagi memastikan pelajar dapat pendedahan kepada ilmu, kemahiran dan nilai tam bah dalam bidang keusahawanan dan anjakan minda daripada job seeker kepada job creator. Institusi pendidikan sebagai pusat pembangunan keusahawanan perlu memainkan peranan yang besar dalam memupuk persekitaran keusahawanan yang menggabungkan faktor-faktor yang menyumbang kepada pembangunan nilai keusahawanan. Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti hubungan antara Pengetahuan dan Kemahiran Keusahawanan dengan Kesediaan Pelajar program Pendidikan terhadap Kursus Keusahawanan. Pendekatan kajian kuantitatif dalam kajian ini adalah berbentuk korelasi. Populasi kajian ini adalah 148 orang pelajar Sarjana Muda Pendidikan di Universiti Utara Malaysia. Teknik persampelan bertujuan digunakan untuk memilih sampel kajian. Kajian ini menggunakan borang soal selidik yang diadaptasi dari kajian-kajian lepas. Instrumen Pengetahuan dan Kemahiran Keusahawanan mempunyai nilai pekali Cronbach alpha 0.89 dan instrumen Kesediaan Pelajar program Pendidikan terhadap Kursus Keusahawanan mempunyai nilai pekali Cronbach alpha 0.91. Data yang dikumpul dianalisis dengan menggunakan statistik deskriptif, ujian-t sampel bebas dan korelasi. Dapatan kajian menunjukkan terdapat perbezaan signifikan Kesediaan Pelajar Program Pendidikan terhadap Kursus Keusahawanan antara pelajar lelaki dan pelajar perempuan. Dapatan kajian juga menunjukkan terdapat hubungan yang signifikan antara Pengetahuan dan Kemahiran Keusahawanan dengan Kesediaan Pelajar program Pendidikan terhadap Kursus Keusahawanan. Dapatan kajian ini menjelaskan bahawa pihak universiti perlu mengadakan pelbagai aktiviti untuk memberi pendedahan kepada pelajar tentang keusahawanan supaya dapat meningkatkan Kesediaan Pelajar program Pendidikan terhadap Kursus Keusahawanan
format Monograph
author Sankaran, Surendran
Saad, Norazlinda
author_facet Sankaran, Surendran
Saad, Norazlinda
author_sort Sankaran, Surendran
title Kesediaan Pelajar Program Pendidikan Terhadap Kursus Keusawahanan di Universiti Utara Malaysia (S/O 14605)
title_short Kesediaan Pelajar Program Pendidikan Terhadap Kursus Keusawahanan di Universiti Utara Malaysia (S/O 14605)
title_full Kesediaan Pelajar Program Pendidikan Terhadap Kursus Keusawahanan di Universiti Utara Malaysia (S/O 14605)
title_fullStr Kesediaan Pelajar Program Pendidikan Terhadap Kursus Keusawahanan di Universiti Utara Malaysia (S/O 14605)
title_full_unstemmed Kesediaan Pelajar Program Pendidikan Terhadap Kursus Keusawahanan di Universiti Utara Malaysia (S/O 14605)
title_sort kesediaan pelajar program pendidikan terhadap kursus keusawahanan di universiti utara malaysia (s/o 14605)
publisher UUM
publishDate 2021
url https://repo.uum.edu.my/id/eprint/31549/1/14605.pdf
https://repo.uum.edu.my/id/eprint/31549/
_version_ 1816134270879531008