Kenapa masih gunakan kaedah ABC?

Kaedah ABC telah ditinggalkan oleh pendidik Barat sejak 1880; namun di Malaysia ia adalah kaedah utama yang digunakan untuk pengejaran pembacaan awal. Di dalam artikel ini, penulis menyentuh limitasi yang ada pada kaedah abjad dengan membandingkannya dengan kaedah fonetik sukukaita dan kaedah hafalk...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Elias, Nadiyah
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 1998
Subjects:
Online Access:http://repo.uum.edu.my/417/1/nad1.pdf
http://repo.uum.edu.my/417/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Utara Malaysia
Language: English
id my.uum.repo.417
record_format eprints
spelling my.uum.repo.4172016-04-10T03:04:36Z http://repo.uum.edu.my/417/ Kenapa masih gunakan kaedah ABC? Elias, Nadiyah L Education (General) Kaedah ABC telah ditinggalkan oleh pendidik Barat sejak 1880; namun di Malaysia ia adalah kaedah utama yang digunakan untuk pengejaran pembacaan awal. Di dalam artikel ini, penulis menyentuh limitasi yang ada pada kaedah abjad dengan membandingkannya dengan kaedah fonetik sukukaita dan kaedah hafalkata. Penulis menyarankan supaya kaedah hafalkata digunakan di Malaysia sebagai langkah pertama pengajaran membaca sebelum disulam dengan kaedah fonetik sukukata. Di dalam bahagian II, penulis telah mendokumentasi pengajaran bacaan peringkat awal ke atas seorang kanak-kanalk berumur tiga tahun. 1998 Conference or Workshop Item NonPeerReviewed application/pdf en http://repo.uum.edu.my/417/1/nad1.pdf Elias, Nadiyah (1998) Kenapa masih gunakan kaedah ABC? In: Seminar Isu-ise Pendidikan Negara, 26-28 November 1998, Universiti Kebangsaan Malaysia. (Submitted)
institution Universiti Utara Malaysia
building UUM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Utara Malaysia
content_source UUM Institutionali Repository
url_provider http://repo.uum.edu.my/
language English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Elias, Nadiyah
Kenapa masih gunakan kaedah ABC?
description Kaedah ABC telah ditinggalkan oleh pendidik Barat sejak 1880; namun di Malaysia ia adalah kaedah utama yang digunakan untuk pengejaran pembacaan awal. Di dalam artikel ini, penulis menyentuh limitasi yang ada pada kaedah abjad dengan membandingkannya dengan kaedah fonetik sukukaita dan kaedah hafalkata. Penulis menyarankan supaya kaedah hafalkata digunakan di Malaysia sebagai langkah pertama pengajaran membaca sebelum disulam dengan kaedah fonetik sukukata. Di dalam bahagian II, penulis telah mendokumentasi pengajaran bacaan peringkat awal ke atas seorang kanak-kanalk berumur tiga tahun.
format Conference or Workshop Item
author Elias, Nadiyah
author_facet Elias, Nadiyah
author_sort Elias, Nadiyah
title Kenapa masih gunakan kaedah ABC?
title_short Kenapa masih gunakan kaedah ABC?
title_full Kenapa masih gunakan kaedah ABC?
title_fullStr Kenapa masih gunakan kaedah ABC?
title_full_unstemmed Kenapa masih gunakan kaedah ABC?
title_sort kenapa masih gunakan kaedah abc?
publishDate 1998
url http://repo.uum.edu.my/417/1/nad1.pdf
http://repo.uum.edu.my/417/
_version_ 1644277787534557184