Tanggungjawab empunya kapal dalam pengangkutan barangan melalui laut
Seiring dengan perkembangan perdagangan maritim yang semakin maju mengakibatkan peningkatan permintaan terhadap empunya kapal untuk mengangkut harang-barang seperti kargo melalui laut.Oleh yang demikian, empunya kapal memainkan peranan yang penting bagi memastikan agar kesemua barang-barang yang dia...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Language: | English |
Published: |
2004
|
Subjects: | |
Online Access: | http://repo.uum.edu.my/5710/1/Hai2.pdf http://repo.uum.edu.my/5710/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Utara Malaysia |
Language: | English |
id |
my.uum.repo.5710 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.uum.repo.57102012-08-05T07:27:53Z http://repo.uum.edu.my/5710/ Tanggungjawab empunya kapal dalam pengangkutan barangan melalui laut Megat Latif, Haji Hairuddin Yusof, Yuhanif K Law (General) Seiring dengan perkembangan perdagangan maritim yang semakin maju mengakibatkan peningkatan permintaan terhadap empunya kapal untuk mengangkut harang-barang seperti kargo melalui laut.Oleh yang demikian, empunya kapal memainkan peranan yang penting bagi memastikan agar kesemua barang-barang yang diangkut dapat dihantar-serah dengan selamat kepada individu yang layak menerimanya.Di antara faktor-faktor yang harus diambilkira oleh empunya kapal dalam menjalankan tanggungjawabnya adalah dengan memastikan bahawa barang-barang yang diangkut hanya dihantar-serah kepada individu yang layak menerimanya sahaja iaitu individu yang mengemukakan bil muatan sebagai bukti kepada sesuatu transaksi.Sehubungan dengan itu, tindakan ini akan sekaligus dapat membebaskan empunya kapal dari bertanggungjawab ke atas keselamatan barang-barang tersebut.Walaubagaimanapun, terdapat beberapa pengecualian misalnya berdasarkan Common law, kontrak dun juga statut seperti Merchant Shipping Act 1952, Carriage of Goods by Sea Act 1950 dan Hague-Visby Rules 1968 yang dapat membebaskan empunya kapal daripada tanggungan tersebut.Oleh yang demikian, kertas kerja ini akan melihat situasi-situasi melalui kes-kes yang telah diputuskan oleh mahkamah beserta pengecualian-pengecualiannya berhubung dengan tanggungjawap empunya kapal dalam pengangkutan barang melalui laut. 2004-09-25 Conference or Workshop Item NonPeerReviewed application/pdf en http://repo.uum.edu.my/5710/1/Hai2.pdf Megat Latif, Haji Hairuddin and Yusof, Yuhanif (2004) Tanggungjawab empunya kapal dalam pengangkutan barangan melalui laut. In: Seminar Kebangsaan Undang-undang 2004, 25 September 2004, Pulau Pinang. (Unpublished) |
institution |
Universiti Utara Malaysia |
building |
UUM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Utara Malaysia |
content_source |
UUM Institutionali Repository |
url_provider |
http://repo.uum.edu.my/ |
language |
English |
topic |
K Law (General) |
spellingShingle |
K Law (General) Megat Latif, Haji Hairuddin Yusof, Yuhanif Tanggungjawab empunya kapal dalam pengangkutan barangan melalui laut |
description |
Seiring dengan perkembangan perdagangan maritim yang semakin maju mengakibatkan peningkatan permintaan terhadap empunya kapal untuk mengangkut harang-barang seperti kargo melalui laut.Oleh yang demikian, empunya kapal memainkan peranan yang penting bagi memastikan agar kesemua barang-barang yang diangkut dapat dihantar-serah dengan selamat kepada individu yang layak menerimanya.Di antara faktor-faktor yang harus diambilkira oleh empunya kapal dalam menjalankan tanggungjawabnya adalah dengan memastikan bahawa barang-barang yang diangkut hanya dihantar-serah kepada individu yang layak menerimanya sahaja iaitu individu
yang mengemukakan bil muatan sebagai bukti kepada sesuatu transaksi.Sehubungan dengan itu, tindakan ini akan sekaligus dapat membebaskan empunya kapal dari bertanggungjawab ke atas keselamatan barang-barang tersebut.Walaubagaimanapun, terdapat beberapa pengecualian misalnya berdasarkan Common law, kontrak dun juga statut seperti Merchant Shipping Act 1952, Carriage of Goods by Sea Act 1950 dan Hague-Visby Rules 1968 yang dapat membebaskan empunya kapal daripada tanggungan tersebut.Oleh yang demikian, kertas kerja ini akan melihat situasi-situasi melalui kes-kes yang telah diputuskan oleh mahkamah beserta pengecualian-pengecualiannya berhubung dengan tanggungjawap empunya kapal dalam pengangkutan barang melalui laut. |
format |
Conference or Workshop Item |
author |
Megat Latif, Haji Hairuddin Yusof, Yuhanif |
author_facet |
Megat Latif, Haji Hairuddin Yusof, Yuhanif |
author_sort |
Megat Latif, Haji Hairuddin |
title |
Tanggungjawab empunya kapal dalam pengangkutan barangan melalui laut |
title_short |
Tanggungjawab empunya kapal dalam pengangkutan barangan melalui laut |
title_full |
Tanggungjawab empunya kapal dalam pengangkutan barangan melalui laut |
title_fullStr |
Tanggungjawab empunya kapal dalam pengangkutan barangan melalui laut |
title_full_unstemmed |
Tanggungjawab empunya kapal dalam pengangkutan barangan melalui laut |
title_sort |
tanggungjawab empunya kapal dalam pengangkutan barangan melalui laut |
publishDate |
2004 |
url |
http://repo.uum.edu.my/5710/1/Hai2.pdf http://repo.uum.edu.my/5710/ |
_version_ |
1644279085366509568 |