Hubungan antara demografi, afektif dan pencapaian dalam kursus Kenegaraan Malaysia
Kajian ini dijalankan untuk mengkaji hubungan antara demografi,afektif dan pencapaian dalam kursus Kenegaraan Malaysia.Instrumen kajian dalam bentuk soal-selidik dibentuk untuk menjawab 5 persoalan kajian berhubung dengan faktor demografi, ciri-ciri afektif iaitu sikap, minat, persepsi tentang pensy...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Monograph |
Language: | English |
Published: |
Universiti Utara Malaysia
2005
|
Subjects: | |
Online Access: | http://repo.uum.edu.my/5882/1/HUBUNGAN_ANTARA_DEMOGRAFI%2C_AFEKTIF_DAN_PENCAPAIAN...pdf http://repo.uum.edu.my/5882/ http://lintas.uum.edu.my:8080/elmu/index.jsp?module=webopac-l&action=fullDisplayRetriever.jsp&szMaterialNo=0000232772 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Utara Malaysia |
Language: | English |
Summary: | Kajian ini dijalankan untuk mengkaji hubungan antara demografi,afektif dan pencapaian dalam kursus Kenegaraan Malaysia.Instrumen kajian dalam bentuk soal-selidik dibentuk untuk menjawab 5 persoalan kajian berhubung dengan faktor demografi, ciri-ciri afektif iaitu sikap, minat, persepsi tentang pensyarah dan rakan sebaya dengan pencapaian kursus Kenegaraan Malaysia. Dapatan kajian menunjukkan bahawa tidak terdapat perbezaan yang signifikan di antara faktor jantina, bidang pengajian dan bangsa dengan pencapaian kursus Kenegaraan Malaysia, walaubagaimanapun terdapat perbezaan yang signifikan mengikut faktor pencapaian mata pelajaran Sejarah semasa SPM.Dapatan ini menunjukkan bahawa pencapaian dalam mata pelajaran Sejarah dapat membantu pelajar mengikuti dan memahami kursus Kenegaraan Malaysia yang diajar. Melihat kepada faktor afektif, dapatan kajian menunjukkan tidak terdapat hubungan di antara sikap, minat, persepsi tentang pensyarah dan rakan sebaya. Ini bermakna sikap, minat, persepsi tentang pensyarah dan pengaruh rakan sebaya tidak mempengaruhi pencapaian dalam kursus Kenegaraan Malaysia. |
---|