Meritokrasi: Siapakah yang mendapat peluang ke IPTA? Kajian di UUM
Peluang mendapat pendidikan tinggi menjadi fokus dan ukuran kepada individu sama ada dianggap untuk mencapai kedudukan yang lebih tinggi atau dilihat sebagai mekanisme untuk meningkatkan status sosial sesuatu kaum. Sistem meritokrasi dijadikan sebagai garis panduan bagi kemasukan pelajar ke IPTA den...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Monograph |
Language: | English |
Published: |
Universiti Utara Malaysia
2005
|
Subjects: | |
Online Access: | http://repo.uum.edu.my/5886/1/MERITOKRASI.pdf http://repo.uum.edu.my/5886/ http://lintas.uum.edu.my:8080/elmu/index.jsp?module=webopac-l&action=fullDisplayRetriever.jsp&szMaterialNo=0000231884 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Utara Malaysia |
Language: | English |
id |
my.uum.repo.5886 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.uum.repo.58862013-08-28T08:11:38Z http://repo.uum.edu.my/5886/ Meritokrasi: Siapakah yang mendapat peluang ke IPTA? Kajian di UUM Saad, Norazlinda LB2300 Higher Education Peluang mendapat pendidikan tinggi menjadi fokus dan ukuran kepada individu sama ada dianggap untuk mencapai kedudukan yang lebih tinggi atau dilihat sebagai mekanisme untuk meningkatkan status sosial sesuatu kaum. Sistem meritokrasi dijadikan sebagai garis panduan bagi kemasukan pelajar ke IPTA dengan mementingkan keupayaan dan kebolehan seseorang individu tanpa mengira pangkat, harta, keturunan dan agama. Kajian berbentuk deskriptif ini menggunakan pembolehubah status sosio-ekonomi ibubapa untuk melihat kepelbagaian profil latar belakang pelajar UUM. Sampel kajian ini terdiri daripada pelajar-pelajar semester 1 sesi 2004/2005. Kajian ini mendapati pertimbangan ke atas faktor-faktor keperluan seperti latar belakang ekonomi, keluarga, sosial dan pendidikan pelajar-pelajar kurang diberi perhatian. Sekiranya hanya kecemerlangan diambil kira, maka ramai pelajar dari kawasan mundur atau daripada keluarga miskin tidak kira Melayu, Cina, India, Kadazan dan lain-lain akan keciciran untuk melanjutkan pelajaran mereka. Akibatnya jurang sosio-ekonomi antara yang kaya dan miskin akan bertambah lebar. Adalah penting untuk mengiktiraf kecemerlangan pencapaian akademik pelajar walaupun mereka datang daripada keluarga yang berpendapatan rendah atau kurang berkemampuan. Justeru, ukuran kecemerlangan (merit) dan keperluan (kemampuan sosio-ekonomi) boleh digunakan untuk mementukan kemasukan pelajar ke IPTA. Universiti Utara Malaysia 2005 Monograph NonPeerReviewed application/pdf en http://repo.uum.edu.my/5886/1/MERITOKRASI.pdf Saad, Norazlinda (2005) Meritokrasi: Siapakah yang mendapat peluang ke IPTA? Kajian di UUM. Project Report. Universiti Utara Malaysia, Sintok. (Unpublished) http://lintas.uum.edu.my:8080/elmu/index.jsp?module=webopac-l&action=fullDisplayRetriever.jsp&szMaterialNo=0000231884 |
institution |
Universiti Utara Malaysia |
building |
UUM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Utara Malaysia |
content_source |
UUM Institutionali Repository |
url_provider |
http://repo.uum.edu.my/ |
language |
English |
topic |
LB2300 Higher Education |
spellingShingle |
LB2300 Higher Education Saad, Norazlinda Meritokrasi: Siapakah yang mendapat peluang ke IPTA? Kajian di UUM |
description |
Peluang mendapat pendidikan tinggi menjadi fokus dan ukuran kepada individu sama ada dianggap untuk mencapai kedudukan yang lebih tinggi atau dilihat sebagai mekanisme untuk meningkatkan status sosial sesuatu kaum. Sistem meritokrasi dijadikan sebagai garis panduan bagi kemasukan pelajar ke IPTA dengan mementingkan keupayaan dan kebolehan seseorang individu tanpa mengira pangkat, harta, keturunan dan agama. Kajian berbentuk deskriptif ini menggunakan pembolehubah status sosio-ekonomi ibubapa untuk melihat kepelbagaian profil latar belakang pelajar UUM. Sampel kajian ini terdiri daripada pelajar-pelajar semester 1 sesi 2004/2005. Kajian ini mendapati pertimbangan ke atas faktor-faktor keperluan seperti latar belakang ekonomi, keluarga, sosial dan pendidikan pelajar-pelajar kurang diberi perhatian. Sekiranya hanya kecemerlangan diambil kira, maka ramai pelajar dari kawasan mundur atau daripada keluarga miskin tidak kira Melayu, Cina, India, Kadazan dan lain-lain akan keciciran untuk melanjutkan pelajaran mereka. Akibatnya jurang sosio-ekonomi antara yang kaya dan miskin akan bertambah lebar. Adalah penting untuk mengiktiraf kecemerlangan pencapaian akademik pelajar walaupun mereka datang daripada keluarga yang berpendapatan rendah atau kurang berkemampuan. Justeru, ukuran kecemerlangan (merit) dan keperluan (kemampuan sosio-ekonomi) boleh digunakan untuk mementukan kemasukan pelajar ke IPTA. |
format |
Monograph |
author |
Saad, Norazlinda |
author_facet |
Saad, Norazlinda |
author_sort |
Saad, Norazlinda |
title |
Meritokrasi: Siapakah yang mendapat peluang ke IPTA? Kajian di UUM |
title_short |
Meritokrasi: Siapakah yang mendapat peluang ke IPTA? Kajian di UUM |
title_full |
Meritokrasi: Siapakah yang mendapat peluang ke IPTA? Kajian di UUM |
title_fullStr |
Meritokrasi: Siapakah yang mendapat peluang ke IPTA? Kajian di UUM |
title_full_unstemmed |
Meritokrasi: Siapakah yang mendapat peluang ke IPTA? Kajian di UUM |
title_sort |
meritokrasi: siapakah yang mendapat peluang ke ipta? kajian di uum |
publisher |
Universiti Utara Malaysia |
publishDate |
2005 |
url |
http://repo.uum.edu.my/5886/1/MERITOKRASI.pdf http://repo.uum.edu.my/5886/ http://lintas.uum.edu.my:8080/elmu/index.jsp?module=webopac-l&action=fullDisplayRetriever.jsp&szMaterialNo=0000231884 |
_version_ |
1644279137295138816 |