Meritokrasi: Siapakah yang mendapat peluang ke IPTA? Kajian di UUM

Peluang mendapat pendidikan tinggi menjadi fokus dan ukuran kepada individu sama ada dianggap untuk mencapai kedudukan yang lebih tinggi atau dilihat sebagai mekanisme untuk meningkatkan status sosial sesuatu kaum. Sistem meritokrasi dijadikan sebagai garis panduan bagi kemasukan pelajar ke IPTA den...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Saad, Norazlinda
Format: Monograph
Language:English
Published: Universiti Utara Malaysia 2005
Subjects:
Online Access:http://repo.uum.edu.my/5886/1/MERITOKRASI.pdf
http://repo.uum.edu.my/5886/
http://lintas.uum.edu.my:8080/elmu/index.jsp?module=webopac-l&action=fullDisplayRetriever.jsp&szMaterialNo=0000231884
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Utara Malaysia
Language: English
id my.uum.repo.5886
record_format eprints
spelling my.uum.repo.58862013-08-28T08:11:38Z http://repo.uum.edu.my/5886/ Meritokrasi: Siapakah yang mendapat peluang ke IPTA? Kajian di UUM Saad, Norazlinda LB2300 Higher Education Peluang mendapat pendidikan tinggi menjadi fokus dan ukuran kepada individu sama ada dianggap untuk mencapai kedudukan yang lebih tinggi atau dilihat sebagai mekanisme untuk meningkatkan status sosial sesuatu kaum. Sistem meritokrasi dijadikan sebagai garis panduan bagi kemasukan pelajar ke IPTA dengan mementingkan keupayaan dan kebolehan seseorang individu tanpa mengira pangkat, harta, keturunan dan agama. Kajian berbentuk deskriptif ini menggunakan pembolehubah status sosio-ekonomi ibubapa untuk melihat kepelbagaian profil latar belakang pelajar UUM. Sampel kajian ini terdiri daripada pelajar-pelajar semester 1 sesi 2004/2005. Kajian ini mendapati pertimbangan ke atas faktor-faktor keperluan seperti latar belakang ekonomi, keluarga, sosial dan pendidikan pelajar-pelajar kurang diberi perhatian. Sekiranya hanya kecemerlangan diambil kira, maka ramai pelajar dari kawasan mundur atau daripada keluarga miskin tidak kira Melayu, Cina, India, Kadazan dan lain-lain akan keciciran untuk melanjutkan pelajaran mereka. Akibatnya jurang sosio-ekonomi antara yang kaya dan miskin akan bertambah lebar. Adalah penting untuk mengiktiraf kecemerlangan pencapaian akademik pelajar walaupun mereka datang daripada keluarga yang berpendapatan rendah atau kurang berkemampuan. Justeru, ukuran kecemerlangan (merit) dan keperluan (kemampuan sosio-ekonomi) boleh digunakan untuk mementukan kemasukan pelajar ke IPTA. Universiti Utara Malaysia 2005 Monograph NonPeerReviewed application/pdf en http://repo.uum.edu.my/5886/1/MERITOKRASI.pdf Saad, Norazlinda (2005) Meritokrasi: Siapakah yang mendapat peluang ke IPTA? Kajian di UUM. Project Report. Universiti Utara Malaysia, Sintok. (Unpublished) http://lintas.uum.edu.my:8080/elmu/index.jsp?module=webopac-l&action=fullDisplayRetriever.jsp&szMaterialNo=0000231884
institution Universiti Utara Malaysia
building UUM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Utara Malaysia
content_source UUM Institutionali Repository
url_provider http://repo.uum.edu.my/
language English
topic LB2300 Higher Education
spellingShingle LB2300 Higher Education
Saad, Norazlinda
Meritokrasi: Siapakah yang mendapat peluang ke IPTA? Kajian di UUM
description Peluang mendapat pendidikan tinggi menjadi fokus dan ukuran kepada individu sama ada dianggap untuk mencapai kedudukan yang lebih tinggi atau dilihat sebagai mekanisme untuk meningkatkan status sosial sesuatu kaum. Sistem meritokrasi dijadikan sebagai garis panduan bagi kemasukan pelajar ke IPTA dengan mementingkan keupayaan dan kebolehan seseorang individu tanpa mengira pangkat, harta, keturunan dan agama. Kajian berbentuk deskriptif ini menggunakan pembolehubah status sosio-ekonomi ibubapa untuk melihat kepelbagaian profil latar belakang pelajar UUM. Sampel kajian ini terdiri daripada pelajar-pelajar semester 1 sesi 2004/2005. Kajian ini mendapati pertimbangan ke atas faktor-faktor keperluan seperti latar belakang ekonomi, keluarga, sosial dan pendidikan pelajar-pelajar kurang diberi perhatian. Sekiranya hanya kecemerlangan diambil kira, maka ramai pelajar dari kawasan mundur atau daripada keluarga miskin tidak kira Melayu, Cina, India, Kadazan dan lain-lain akan keciciran untuk melanjutkan pelajaran mereka. Akibatnya jurang sosio-ekonomi antara yang kaya dan miskin akan bertambah lebar. Adalah penting untuk mengiktiraf kecemerlangan pencapaian akademik pelajar walaupun mereka datang daripada keluarga yang berpendapatan rendah atau kurang berkemampuan. Justeru, ukuran kecemerlangan (merit) dan keperluan (kemampuan sosio-ekonomi) boleh digunakan untuk mementukan kemasukan pelajar ke IPTA.
format Monograph
author Saad, Norazlinda
author_facet Saad, Norazlinda
author_sort Saad, Norazlinda
title Meritokrasi: Siapakah yang mendapat peluang ke IPTA? Kajian di UUM
title_short Meritokrasi: Siapakah yang mendapat peluang ke IPTA? Kajian di UUM
title_full Meritokrasi: Siapakah yang mendapat peluang ke IPTA? Kajian di UUM
title_fullStr Meritokrasi: Siapakah yang mendapat peluang ke IPTA? Kajian di UUM
title_full_unstemmed Meritokrasi: Siapakah yang mendapat peluang ke IPTA? Kajian di UUM
title_sort meritokrasi: siapakah yang mendapat peluang ke ipta? kajian di uum
publisher Universiti Utara Malaysia
publishDate 2005
url http://repo.uum.edu.my/5886/1/MERITOKRASI.pdf
http://repo.uum.edu.my/5886/
http://lintas.uum.edu.my:8080/elmu/index.jsp?module=webopac-l&action=fullDisplayRetriever.jsp&szMaterialNo=0000231884
_version_ 1644279137295138816