Kompetensi kepemimpinan budaya dan sekolah berprestasi tinggi di Malaysia
Kompetensi emosi memainkan peranan penting dalam proses kepemimpinan dan pembentukan budaya sekolah yang menjadi tunjang kepada peningkatan bilangan sekolah-sekolah berprestasi tinggi di Malaysia.Kompetensi emosi pemimpin berupaya mempengaruhi pembentukan budaya sekolah yang cemerlang.Emosi dan buda...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Book |
Published: |
Universiti Utara Malaysia
2011
|
Subjects: | |
Online Access: | http://repo.uum.edu.my/6155/ http://lintas.uum.edu.my:8080/elmu/index.jsp?module=webopac-l&action=fullDisplayRetriever.jsp&szMaterialNo=0000778118 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Utara Malaysia |
Summary: | Kompetensi emosi memainkan peranan penting dalam proses kepemimpinan dan pembentukan budaya sekolah yang menjadi tunjang kepada peningkatan bilangan sekolah-sekolah berprestasi tinggi di Malaysia.Kompetensi emosi pemimpin berupaya mempengaruhi pembentukan budaya sekolah yang cemerlang.Emosi dan budaya merupakan aspek penting dalam penjanaan tingkahlaku pemimpin sekolah dalam usaha memotivasikan guru-guru untuk menerima matlamat dan nilai dalam sesebuah sekolah.Emosi yang ditunjukkan oleh pemimpin dapat membantu mempengaruhi guru-guru bagi meningkatkan kualiti dan keberkesanan kumpulan dalam sesebuah sekolah.Fokus utama buku ini ialah mendedahkan dan memberi kefahaman kepada bakal pentadbir, pentadbir, guru, ibu bapa serta masyarakat umum tentang kepemimpinan.Kepemimpinan ini meliputi kepimpinan sekolah, reformasi dan kualiti pemimpin sekolah berprestasi tinggi. |
---|