Kajian pembelajaran alternatif kursus pengurusan pelabuhan melalui board game
Kaedah pengajaran tradisional iaitu secara syarahan dan pembelajaran melalui nota kuliah untuk kursus PMG3073 Pengurusan Pelabuhan perlu digantikan dengan idea pembelajaran aktif yang memberi tumpuan kepada menggalakkan penemuan pengetahuan oleh pelajar melalui alat dan kaedah yang lebih inovatif.Sa...
Saved in:
Main Authors: | , , , |
---|---|
Format: | Monograph |
Language: | English English |
Published: |
Universiti Utara Malaysia
2011
|
Subjects: | |
Online Access: | http://repo.uum.edu.my/8112/1/sHA.pdf http://repo.uum.edu.my/8112/3/1.Shanizan.pdf http://repo.uum.edu.my/8112/ http://lintas.uum.edu.my:8080/elmu/index.jsp?module=webopac-l&action=fullDisplayRetriever.jsp&szMaterialNo=0000780868 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Utara Malaysia |
Language: | English English |
id |
my.uum.repo.8112 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.uum.repo.81122014-07-06T07:42:39Z http://repo.uum.edu.my/8112/ Kajian pembelajaran alternatif kursus pengurusan pelabuhan melalui board game Mohd Radzi, Shahizan Herman Zainol Abidin, Mohammad Zukuwwan Zainol, Asif Zamri Mohd Sappri, Mazlan LB Theory and practice of education T Technology (General) Kaedah pengajaran tradisional iaitu secara syarahan dan pembelajaran melalui nota kuliah untuk kursus PMG3073 Pengurusan Pelabuhan perlu digantikan dengan idea pembelajaran aktif yang memberi tumpuan kepada menggalakkan penemuan pengetahuan oleh pelajar melalui alat dan kaedah yang lebih inovatif.Salah satu alat inovatif yang boleh digunakan ialah board game.Tumpuan kajian ini ialah membangunkan model aliran proses hasil daripada pemerhatian aktiviti yang berlaku di pelabuhan, uji main board game yang berada di pasaran dan semakan silibus kursus PMG3073 Pengurusan Pelabuhan.Hasil daripada model yang dibangunkan sebuah prototaip board game dihasilkan dengan menyesuaikan mekanik-mekanik permainan untuk proses yang diwakilkan. Uji main telah dilakukan untuk memastikan board game mencangkupi kandungan silibus kursus. Secara keseluruhannya, kajian ini mencadangkan penggunaan board game di dalam kuliah dapat membantu meningkatkan pemahaman pelajar. Universiti Utara Malaysia 2011 Monograph NonPeerReviewed application/pdf en http://repo.uum.edu.my/8112/1/sHA.pdf application/pdf en http://repo.uum.edu.my/8112/3/1.Shanizan.pdf Mohd Radzi, Shahizan Herman and Zainol Abidin, Mohammad Zukuwwan and Zainol, Asif Zamri and Mohd Sappri, Mazlan (2011) Kajian pembelajaran alternatif kursus pengurusan pelabuhan melalui board game. Project Report. Universiti Utara Malaysia. (Unpublished) http://lintas.uum.edu.my:8080/elmu/index.jsp?module=webopac-l&action=fullDisplayRetriever.jsp&szMaterialNo=0000780868 |
institution |
Universiti Utara Malaysia |
building |
UUM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Utara Malaysia |
content_source |
UUM Institutionali Repository |
url_provider |
http://repo.uum.edu.my/ |
language |
English English |
topic |
LB Theory and practice of education T Technology (General) |
spellingShingle |
LB Theory and practice of education T Technology (General) Mohd Radzi, Shahizan Herman Zainol Abidin, Mohammad Zukuwwan Zainol, Asif Zamri Mohd Sappri, Mazlan Kajian pembelajaran alternatif kursus pengurusan pelabuhan melalui board game |
description |
Kaedah pengajaran tradisional iaitu secara syarahan dan pembelajaran melalui nota kuliah untuk kursus PMG3073 Pengurusan Pelabuhan perlu digantikan dengan idea pembelajaran aktif yang memberi tumpuan kepada menggalakkan penemuan pengetahuan oleh pelajar melalui alat dan kaedah yang lebih inovatif.Salah satu alat inovatif yang boleh digunakan ialah board game.Tumpuan kajian ini ialah membangunkan model aliran proses hasil daripada pemerhatian aktiviti yang berlaku di pelabuhan, uji main board game yang berada di pasaran dan semakan silibus kursus PMG3073 Pengurusan Pelabuhan.Hasil daripada model yang dibangunkan sebuah prototaip board game dihasilkan dengan menyesuaikan mekanik-mekanik permainan untuk proses yang diwakilkan. Uji main telah dilakukan untuk memastikan board game mencangkupi kandungan silibus kursus. Secara keseluruhannya, kajian ini mencadangkan penggunaan board game di dalam kuliah dapat membantu meningkatkan pemahaman pelajar. |
format |
Monograph |
author |
Mohd Radzi, Shahizan Herman Zainol Abidin, Mohammad Zukuwwan Zainol, Asif Zamri Mohd Sappri, Mazlan |
author_facet |
Mohd Radzi, Shahizan Herman Zainol Abidin, Mohammad Zukuwwan Zainol, Asif Zamri Mohd Sappri, Mazlan |
author_sort |
Mohd Radzi, Shahizan Herman |
title |
Kajian pembelajaran alternatif kursus pengurusan pelabuhan melalui board game |
title_short |
Kajian pembelajaran alternatif kursus pengurusan pelabuhan melalui board game |
title_full |
Kajian pembelajaran alternatif kursus pengurusan pelabuhan melalui board game |
title_fullStr |
Kajian pembelajaran alternatif kursus pengurusan pelabuhan melalui board game |
title_full_unstemmed |
Kajian pembelajaran alternatif kursus pengurusan pelabuhan melalui board game |
title_sort |
kajian pembelajaran alternatif kursus pengurusan pelabuhan melalui board game |
publisher |
Universiti Utara Malaysia |
publishDate |
2011 |
url |
http://repo.uum.edu.my/8112/1/sHA.pdf http://repo.uum.edu.my/8112/3/1.Shanizan.pdf http://repo.uum.edu.my/8112/ http://lintas.uum.edu.my:8080/elmu/index.jsp?module=webopac-l&action=fullDisplayRetriever.jsp&szMaterialNo=0000780868 |
_version_ |
1644279737989726208 |