Faktor kejayaan Pemikiran Lean dan pencapaian operasi di sektor perkhidmatan

Dalam persaingan globalisasi, sektor perkhidmatan harus memberi perhatian dalam memenuhi permintaan pengguna yang memerlukan perkhidmatan yang berkualiti dengan kos yang lebih rendah. Penggunaan amalan penambahbaikan kualiti seperti Lean mampu membaiki pengoperasian organisasi bagi mencapai matlamat...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Roshayati Abdul Hamid, Ida Rosnita Ismail
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2016
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/10817/1/15333-48422-1-PB.pdf
http://journalarticle.ukm.my/10817/
http://ejournal.ukm.my/pengurusan/issue/view/856
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Kebangsaan Malaysia
Language: English
id my-ukm.journal.10817
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.108172017-10-11T07:34:26Z http://journalarticle.ukm.my/10817/ Faktor kejayaan Pemikiran Lean dan pencapaian operasi di sektor perkhidmatan Roshayati Abdul Hamid, Ida Rosnita Ismail, Dalam persaingan globalisasi, sektor perkhidmatan harus memberi perhatian dalam memenuhi permintaan pengguna yang memerlukan perkhidmatan yang berkualiti dengan kos yang lebih rendah. Penggunaan amalan penambahbaikan kualiti seperti Lean mampu membaiki pengoperasian organisasi bagi mencapai matlamat tersebut. Penggunaan Lean di sektor perkhidmatan lebih dikenali dengan terma Pemikiran Lean (Lean Thinking) kerana penambahbaikan pengoperasian yang dilakukan adalah berteraskan lima prinsip dalam Pemikiran Lean. Oleh itu, kajian ini dilakukan untuk menguji adakah penggunaan Pemikiran Lean di beberapa buah hospital awam dan swasta di Malaysia dapat membantu pencapaian operasi. Selain itu, kajian ini juga bertujuan untuk mengenal pasti faktor dalaman dan luaran penting yang dapat menyumbang kepada kejayaan Pemikiran Lean di sektor perkhidmatan. Dalam kajian ini, pendekatan model Resource-based View digunakan sebagai teori dasar untuk mengenal pasti faktor dalaman yang berorientasikan pekerja dalam mempengaruhi kejayaan Pemikiran Lean. Faktor dalaman tersebut pula dibahagikan kepada faktor umum dan faktor spesifik. Faktor umum yang dimaksudkan ialah faktor pengurusan atasan, latihan dan pembelajaran, komunikasi dan penglibatan pekerja. Manakala, faktor spesifiknya ialah faktor pembangunan pemikiran. Dalam kajian ini faktor luaran iaitu faktor campur tangan kerajaan turut diuji kerana hospital awam adalah sangat terikat dengan polisi kerajaan. Data dianalisis menggunakan pendekatan Partial Least Squares (PLS). Hasil kajian menunjukkan faktor dalaman sahaja (faktor umum dan faktor spesifik) yang mempunyai pengaruh yang signifikan ke atas pencapaian operasi. Manakala, faktor luaran iaitu campur tangan kerajaan tidak mempengaruhi kejayaan amalan Pemikiran Lean di hospital awam dan swasta di Malaysia. Hasil kajian ini adalah selari dengan pendapat penyelidik terdahulu bahawa perkara asas yang boleh menggerakkan amalan penambahbaikan kualiti harus bermula dari kekuatan dalaman sesebuah organisasi. Penemuan ini adalah maklumat penting sebagai garis panduan kepada pengamal supaya mengutamakan faktor yang berorientasikan pekerja demi meningkatkan pencapaian operasi melalui Pemikiran Lean. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2016 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/10817/1/15333-48422-1-PB.pdf Roshayati Abdul Hamid, and Ida Rosnita Ismail, (2016) Faktor kejayaan Pemikiran Lean dan pencapaian operasi di sektor perkhidmatan. Jurnal Pengurusan, 47 . pp. 143-155. ISSN 0127-2713 http://ejournal.ukm.my/pengurusan/issue/view/856
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Perpustakaan Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Dalam persaingan globalisasi, sektor perkhidmatan harus memberi perhatian dalam memenuhi permintaan pengguna yang memerlukan perkhidmatan yang berkualiti dengan kos yang lebih rendah. Penggunaan amalan penambahbaikan kualiti seperti Lean mampu membaiki pengoperasian organisasi bagi mencapai matlamat tersebut. Penggunaan Lean di sektor perkhidmatan lebih dikenali dengan terma Pemikiran Lean (Lean Thinking) kerana penambahbaikan pengoperasian yang dilakukan adalah berteraskan lima prinsip dalam Pemikiran Lean. Oleh itu, kajian ini dilakukan untuk menguji adakah penggunaan Pemikiran Lean di beberapa buah hospital awam dan swasta di Malaysia dapat membantu pencapaian operasi. Selain itu, kajian ini juga bertujuan untuk mengenal pasti faktor dalaman dan luaran penting yang dapat menyumbang kepada kejayaan Pemikiran Lean di sektor perkhidmatan. Dalam kajian ini, pendekatan model Resource-based View digunakan sebagai teori dasar untuk mengenal pasti faktor dalaman yang berorientasikan pekerja dalam mempengaruhi kejayaan Pemikiran Lean. Faktor dalaman tersebut pula dibahagikan kepada faktor umum dan faktor spesifik. Faktor umum yang dimaksudkan ialah faktor pengurusan atasan, latihan dan pembelajaran, komunikasi dan penglibatan pekerja. Manakala, faktor spesifiknya ialah faktor pembangunan pemikiran. Dalam kajian ini faktor luaran iaitu faktor campur tangan kerajaan turut diuji kerana hospital awam adalah sangat terikat dengan polisi kerajaan. Data dianalisis menggunakan pendekatan Partial Least Squares (PLS). Hasil kajian menunjukkan faktor dalaman sahaja (faktor umum dan faktor spesifik) yang mempunyai pengaruh yang signifikan ke atas pencapaian operasi. Manakala, faktor luaran iaitu campur tangan kerajaan tidak mempengaruhi kejayaan amalan Pemikiran Lean di hospital awam dan swasta di Malaysia. Hasil kajian ini adalah selari dengan pendapat penyelidik terdahulu bahawa perkara asas yang boleh menggerakkan amalan penambahbaikan kualiti harus bermula dari kekuatan dalaman sesebuah organisasi. Penemuan ini adalah maklumat penting sebagai garis panduan kepada pengamal supaya mengutamakan faktor yang berorientasikan pekerja demi meningkatkan pencapaian operasi melalui Pemikiran Lean.
format Article
author Roshayati Abdul Hamid,
Ida Rosnita Ismail,
spellingShingle Roshayati Abdul Hamid,
Ida Rosnita Ismail,
Faktor kejayaan Pemikiran Lean dan pencapaian operasi di sektor perkhidmatan
author_facet Roshayati Abdul Hamid,
Ida Rosnita Ismail,
author_sort Roshayati Abdul Hamid,
title Faktor kejayaan Pemikiran Lean dan pencapaian operasi di sektor perkhidmatan
title_short Faktor kejayaan Pemikiran Lean dan pencapaian operasi di sektor perkhidmatan
title_full Faktor kejayaan Pemikiran Lean dan pencapaian operasi di sektor perkhidmatan
title_fullStr Faktor kejayaan Pemikiran Lean dan pencapaian operasi di sektor perkhidmatan
title_full_unstemmed Faktor kejayaan Pemikiran Lean dan pencapaian operasi di sektor perkhidmatan
title_sort faktor kejayaan pemikiran lean dan pencapaian operasi di sektor perkhidmatan
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2016
url http://journalarticle.ukm.my/10817/1/15333-48422-1-PB.pdf
http://journalarticle.ukm.my/10817/
http://ejournal.ukm.my/pengurusan/issue/view/856
_version_ 1643738263833280512