Place-making dalam agenda pembangunan pelancongan

Pembangunan pelancongan telah mengubah sesuatu ruang kepada tempat yang seterusnya menjadi sesebuah destinasi pelancongan. Perkembangan industri pelancongan yang rancak ini menyebabkan persaingan yang kompetitif dalam menarik pelancong antarabangsa sekaligus memberi impak yang positif kepada ekono...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Mohamad Kazar Razali, Habibah Ahmad, Hamzah Jusoh, Er, Ah Choy
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2017
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/11882/1/16713-49505-1-PB.pdf
http://journalarticle.ukm.my/11882/
http://ejournal.ukm.my/gmjss/issue/view/885
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Kebangsaan Malaysia
Language: English
Description
Summary:Pembangunan pelancongan telah mengubah sesuatu ruang kepada tempat yang seterusnya menjadi sesebuah destinasi pelancongan. Perkembangan industri pelancongan yang rancak ini menyebabkan persaingan yang kompetitif dalam menarik pelancong antarabangsa sekaligus memberi impak yang positif kepada ekonomi sesebuah negara. Konsep place-making pelancongan merupakan pendekatan perancangan dan pembangunan dalam membentuk imej dan sense of place destinasi bagi memberi pengalaman pada pelancong. Objektif artikel ini adalah untuk menganalisis tema dalam penulisan ulasan karya lepas berkaitan place-making pelancongan. Seterusnya artikel ini membincangkan implikasi place-making pada pembangunan pelancongan di Malaysia. Sebanyak tujuh puluh artikel telah dianalisis menggunakan kaedah Analisis Tematik dengan menggunakan perisian Atlasti. Hasil kajian menunjukan terdapat empat tema utama dalam kajian place-making pelancongan iaitu destinasi, tuan-rumah dan tetamu, pemasaran dan komuniti. Kajian konsep place-making pelancongan turut menunjukkan kebanyakan kajian dilakukan dan ditulis oleh penyelidik sosial negara Barat berbanding di Malaysia. Implikasinya, kajian place-making perlu dipertingkatkan bagi mempastikan daya saing dan kualiti destinasi pelancongan di Malaysia.